Stránka 1 z 1

POZOR na LM 78.. v autech

Napsal: 30 bře 2005, 18:58
od mi-ro
Kdysi jsme vyráběli zdroje 12V pro vozidla s 24V instalací. Jednalo se o klasické zapojení s MAA723 a přídavným tranzistorem. Zařízení "na stole" pracovalo 100% a prakticky se nedalo zničit. Po namontování do autobusů se nám začaly časem vracet nefunkční, s poškozeným IO ale bez další zjevné příčiny. Složitým pátráním jsme zjistili že ve všech vozidlech vznikají napěťové špičky v řádu několik desítek voltů a obou polarit z různých elektromg. ventilů, spínačů a vím já z čeho ještě a ty dokázaly spolehlivě zničit IO který má max napětí 40V. Dalo se to eliminovat tak že napájení IO se připojilo přes odpor a ZD cca 35V. Ze stejného důvodu nelze do aut použít monolitické stabilizátory řady LM 78xx. (již jsem publikoval v PE/AR)

Napsal: 30 bře 2005, 20:10
od standa
Všude ,kde je nìjaká indukènost je nebezpeèí napì￾ových špièek.Mìl jsem pøípad,kdy PC byl pøipojen ze zásuvkového obvodu ze kterého byl napojen ventilátor-provozní napìtí 230V.Pøi zapnutí nebo vypnutí se objevila v zásuvce špièka 580V !!!.Staèilo pøed PC dát LRC odrušovací èlen a bylo pro problémech.Si￾ TN-C,nulováno,takže problém.V autech a v autobusech je tìch indukèností hafo,ke každé indukènosti by mìla být pøipojena komutaèní dioda,ta by tu špièku mìla chytit.V pohøebních nástavbách jsem nedávno zapojil dálkové ovládání.Pøi zapnutí hydraulického agregátu a rozjezdu plošiny došlo k držení relé.Pomohla dioda v závìrném smìru paralelnì pøipojená k cívkám elektroventilù a motoru.