Tyristor - vnitřní struktura - něco mi tam nesedí

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

Tyristor - vnitřní struktura - něco mi tam nesedí

#1 Příspěvek od Artaban001 »

Zdarec. Mám dlohou chvíli, přiznám se. A když mám dlouhou chvíli, tak mě napadá spousta ptákovin. Našel jsem tu pár "ukořistěných tyristorů" (pár jsou 3, ale jeden se prosekl, tak mi právě ty dva zbyly). A když jsem tak spekuloval nad tím, co s nimi, tak jsem si osvěžil pár znalostí, což není nikdy na škodu. No jo, jenomže informace z okolí může být v rozporu s tím, co jsem o nich zjistil při své praxi.
Takže k věci:
Všude se uvádí, že tyristor je čtyřvrstvá polovodičová součástka PNPN
Obrázek
No jo, ale zkoušeli jste někdo měřit zrovna ten přechod Gate- katoda?
Mělo by to být měřitelný pouze diodovým testem a mělo by to ukazovat napětí přechod hradlo-katoda v hodnotě okolo 0.7V. Ve skutečnosti se dá měřit ohmetrem a naměří se tam odpor kolem 20R (setkal jsem se z hodnotou 16R až 150R v závislosti na kuse u stejnýho "modelu" tyristoru)
A ten odpor je v obou směrech stejný. Tak copak nám opoměli říct?

Uživatelský avatar
jiriS
Příspěvky: 609
Registrován: 14 led 2014, 01:00
Bydliště: Ašsko
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od jiriS »

Pokud mě paměť neklame, tak paralelně k přechodu je tam rezistor, který "zkratuje" kapacitu tohoto přechodu, aby tyristor nebyl citlivý na kdeco naindukované ne přenesené kapúacitním děličem z anody.
Jirka

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#3 Příspěvek od masar »

Odpor mezi řídící elektrodou a katodou je tam kvůli zvýšení blokovacího napětí Ubo tyristoru a zvýšení přípustné strmosti nárůstu Uak. Bývá realizován příměsí kovu v přechodu.
Podrobnosti jsou např. zde.
:wink:

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#4 Příspěvek od tomasjedno »

masar píše:...Bývá realizován příměsí kovu v přechodu...
Takhle bych to neformuloval. Bývá realizován tak, že vrstva řídicí elektrody místy dosahuje až ke kovovému kontaktu katody.

Uživatelský avatar
xsc
Příspěvky: 6666
Registrován: 25 zář 2014, 02:00

#5 Příspěvek od xsc »

A bývá to jen u výkonnějších tyristorů. Kdybyste měl na hraní nějaké nízkovýkonové, tak by se chovaly podle teorie.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#6 Příspěvek od Artaban001 »

No bohužel malovýkonový nemám. Jen ty TR 922..
Ale až na nějakej narazím, tak to odzkouším..

Uživatelský avatar
tomasjedno
Příspěvky: 5634
Registrován: 11 říj 2008, 02:00
Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha

#7 Příspěvek od tomasjedno »

Jo rychlé, no tak ty jsou kvůli dU/dt obzvlášť zashuntované.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#8 Příspěvek od BOBOBO »

Ano , už jsem to sem z praxe před lety dával . Nemohl jsem rozchodit tyristorový regulátor z AR . Dělal jsem je v té době na kšeft . Po několikadenním martyriu jsem se dostal , už jsem nevěděl doma co jiného , měřit řídící přechod v závěrném směru . Dostal jsem se k minimální hodnotě . Udělal jsem si přípravek a zajel do prodejny Tesla v HK a tam jsem si potřebné vyměřil . Jednalo se o řadu KT70X .

Odpovědět

Zpět na „Teorie“