Stránka 1 z 2

Vybíjení většího kondenzátoru odporem, drát, metaloxid?

Napsal: 22 srp 2015, 12:16
od Radim
Dobrý den,
potřebuji odporem mezi cca 200 - 400 ohmy občas, tak řekněme jednou za čtvrthodinu,vybíjet kondenzátor tak 20 - 40 mikrofaradů ze 400 voltů na nulu.
Odhaduji, že by to mělo jít drátovým odporem , který je běžně v prodeji v těch bílých keramických kostkách o výkonu 5 watt. V krajním případě použiji dva odpory nižší hodnoty zapojené do série.
Ale nevím, jak s jistotou odlišit v kvelbu drátový odpor od úplně stejného hmotového metaloxidového.
Protože co jsem tak sledoval různé ohlasy v diskuzích, ty metaloxidové odpory takové impulzní zatížení nesnášejí. A nechtěl bych si kondenzátor nebo kontakty zničit vysokým vybíjecím proudem, kdyby hodnota toho odporu šla k nule.
Máte s tím někdo zkušenosti?

Napsal: 22 srp 2015, 12:35
od termit256
Jestli je dratovy nebo nejaky jiny zjistis v datasheetu.

Napsal: 22 srp 2015, 12:42
od Milan_F
Metaloxidy při týrání svojí jmen. hodnotu zvětšují, až se přeruší. Dráťák bude mít větší indukčnost.

Největší jistotu budeš mít, když si seženeš drátový odpory Tesla TR507- 512, nebo podobné. Mají neskutečnou přetížitelnost. Ty bílý kostky od Chobota stojej za houby - občas se také přeruší.

Napsal: 22 srp 2015, 13:08
od Michal22
Milane, co to máš- kapesní gril? :D

Napsal: 22 srp 2015, 13:35
od PavelFF
Taky se přikláním k poctivým vinutým odporům, co je na nich vidět vinutí. V bílé kostce je ve skutečnosti docela prťavé tělísko. Zrovna nedávno jsem použil k příležitostnému vybití nedbale vybraný poddimenzovaný odpor(nebyla to ani kostka ani dráťák). Při prvnim vybití ještě jakžtakž zafungoval a něco stačil vybít. Jenže se při tom přerušil a já to netušil. Příště jsem na dostatečně dlouhou dobu přiložil onen odpor a pak jsem v dobré víře koupil pecku. Kostky nepoužívej, alespoň ne ty laciné neznačkové.

Napsal: 22 srp 2015, 13:56
od Radim
termit256 píše:Jestli je dratovy nebo nejaky jiny zjistis v datasheetu.
To vím taky, jenže třeba GME má pro 5W drátové i 5W metaloxidové odpory úplně shodný datasheet. Na kterém jsem příslušný údaj nenašel. Našel jsem pouze údaj, že odpor má být bezindukční, což by vedlo k metaloxidu.
A prodávajících se tam ptát nechci, podle mých zkušeností odkývají to, na co se zeptám bez skutečné znalosti věcí.
Nějaká možnost, jak to zjistit měřením nebo nějak jinak přímo na odporu není?

Napsal: 22 srp 2015, 14:22
od Milan_F
Fotku jsem našel na netu. Já bych neměl srdce je takhle trápit.
Radim píše:Nějaká možnost, jak to zjistit měřením nebo nějak jinak přímo na odporu není?
Dyť píšu, že dráťák bude mít větší indukčnost - je v něm smotanej kus drátu.

Napsal: 22 srp 2015, 14:40
od lesana87
Máš vůbec představu, jakou má indukčnost takových 20 závitů drátu na 8 mm tělísku a čím to Radim změří?

Napsal: 22 srp 2015, 15:09
od Milan_F
Tazatel požaduje rezistor s odporem 200 až 400R. Těch závitů už bude trošku víc než dvacet...
Změří to příslušnym měřákem.... pokud nemá, musí se vykašlat na čínský mrdky od Chobota a koupit někde, kde mu k zboží sdělí i potřebné informace o vlasnostech výrobku.

Napsal: 22 srp 2015, 15:10
od danhard
tento cca 1uH, 400R asi tak 10uH
proč má být odpor na vybíjení kondu bezindukční ??

Napsal: 22 srp 2015, 15:36
od ZVUK2000
Milan_F píše:Fotku jsem našel na netu. Já bych neměl srdce je takhle trápit.
Radim píše:Nějaká možnost, jak to zjistit měřením nebo nějak jinak přímo na odporu není?
Dyť píšu, že dráťák bude mít větší indukčnost - je v něm smotanej kus drátu.
Jenže na te tvé fotce jsou odpory paralelně. Většinou se takto při umělé zátěži zapojují. A při paralelním zapojení cívek indukčnost klesá :D

Napsal: 22 srp 2015, 15:59
od termit256
Pokud nakupujes u chobota, muzes se spolehnout snad jen na to, ze soucastka kterou ti poslou je odpor.

Pokud ma byt spoleh na nejake parametry, zamir jinam, napr. Farnell mouser.

Napsal: 22 srp 2015, 18:20
od TubeGuru
Zdar, nové součástky jsou něco jako kočka v měchu, nevím co se od nich dá čekat při současných lživých a hlavně marketingem řízených datasheetech.
Když se Ti povede sehnat teslácké cihláky TR507 nebo smalťáky TR510, bude to asi nejlepší možná volba. Jsou to šestiwaťáky (což je zbytečně moc, ale vzhledem na napětí 400V je ta velikost přiměřená).

Napsal: 22 srp 2015, 19:56
od PavelFF
A proč teda musí být odpor, který vybíjí jednou za čtvrt hodiny, bezindukční?

Napsal: 23 srp 2015, 11:43
od weed_smoker
Třeba k autokondenzátorům na hudbu (F47-3F3/20V-) se dávala žárovka podobná sufitce,ale bez čepiček. Jinak se dávaly 2-10W odpory řádu stovek k až jednotek M připojený ke kondům nafurt,po vypnutí by měl ten odpor kondy do 5-8min. vybít.Na každym velkym spíňáku a a každym FM je varování "vrtat se do toho nejdřív 5min po vypnutí zdroje".
BTW.V nouzi používám starej šroubovák a dvě "tykadla ze dvaapůlky",abych neoprskal šrouby vývodů.Sice se to nemá,ale zatim se mi povedlo tímto zkazit jen 1 elyt.