Stránka 1 z 2

Na autorádiu pořádně nic nenaladím. Výměna schnilé antény.

Napsal: 30 srp 2015, 11:37
od impedance
Zdravím vespolek,
Doufám, že to nepatří do sekce rádia moje rádio je ok.
Stalo se mi to, že uhnila aténa na autě. Koupil jsem novou a protože jsem měl špatnou koncovku na starém koaxu, tak jsem vyměnil i kábel který byl dodávaný s anténou. Vše jsem zapojil jak má, ale když naladím (ručně) nějakou stanici tak v ní praská (škrčí) a zvuk je neposlouchatelný.
Pokud se dotknu kovového krytu rádia rukou, nebo matky která dotahuje anténu přez nějakej plast a je zároveň spojená s signálovím vodičem, zvuk je perfektně čistý a je rozumět úplně všemu bez praskání nebo co to je. Zajímalo by mě jestli je to normální stav, a nebo jestli jsem tam někde něco po to.
Kábel je proměřený až k anténě signáloví vodič vede a neni šlusnutý na stínění. Zároveň jsem zjistil, že stínění je připojený jen na straně rádia a druhý konec u antény je v luftu, ale to tak snad má být?.
Za každou radu budu rád, v tomhle se moc nevyznám a už se v tom drápu druhou neděli a né a né to nějak zprovoznit.

Napsal: 30 srp 2015, 11:52
od EKKAR
Vypadá to, že budeš muset propojit to stínění i "nahoře" u antény, jinak se ti totiž obvod napájení předzesilovače v patce antény uzavírá dalekou cestou přes kastli a zesilovač zesiluje všecko rušení a úbytky, který cestou posbírá.

Napsal: 30 srp 2015, 14:06
od Jodr
Můžeš nějak upřesnit v jakém autě jsi kabel měnil? Dost novějších aut má v patce anteny na střeše zesilovač, který kompenzuje útlum dlouhého kabelu a je napájený po koaxu přes oddělovací člen. Jedná se většinou o auta všech značek s antenou vzadu na střeše. Pokud máš aktivní část anteny proutek délky cca 30cm, bez zesilovače to nebude rovněž žádný hit, byť s kabelem jen do 1,5m délky. Zakončení kabelu je upraveno tak, že stínění je spojeno s podložkou, která prořízne lak na karoserii a pochopitelně střední vodič je zaveden do zesilovače, nebo je spojen s prutem anteny.

Napsal: 31 srp 2015, 16:22
od impedance
Děkuji za rady, moje anténa v sobě zesilovač nemá, teď jsem ji měl rozdělanou. Auto je fiat punto, ale ta anténa, která tam byla je vyměněná za tu novou.
Každopádně stínění nesmí být takhle v luftě? Koukal jsem jak to bylo řešený u starýho koaxu a je to tam přez nějakou vějířovku jak jsi psal. Takže to udělám stejně.
Řešení pro mě tedy je zesilovač?

Napsal: 31 srp 2015, 16:30
od Hill
Jestli je anténa stejně dlouhá, jako byla ta původní, není zesilovač řešením.
Chyba musí být ještě někde jinde.

Napsal: 31 srp 2015, 16:48
od EKKAR
Musíš spojit stínění kabelu s plechem, na kterým je anténa přišroubovaná - prut a vnitřní žíla koaxu musí zůstat oddělená, jedině tak to bude jakž-takž imprdelančně přizpůsobený a vf proudy rádiovýho signálu se nebudou uzavírat někudy přes kastli. Ten prut musí mít "protiváhu" = v podstatě "virtuální" druhou polovinu skládanýho dipólu, která vznikne "reflexí" při umístění prutu nad uzemněnou kovovou (obecně vodivou) plochou - a ta protiváha musí bejt bezprostředně spojená se stíněním svodovýho koaxu, jinak to nefunguje ...

Napsal: 31 srp 2015, 17:18
od Jodr
impedance píše:... Koukal jsem jak to bylo řešený u starýho koaxu a je to tam přez nějakou vějířovku jak jsi psal. Takže to udělám stejně. ...
Jestli chápu správně, vyměnil jsi koax! Nebyl náhodu starý koax s tenkým drátkem uprostřed? Tudíž s impedancí někde až k 600ohmum? A Ty jsi jej zřejmě nahradil koaxem, ale s impedancí kolem 75ohm. V tom případě se vložení zesilovače k anteně navyhneš! Pro Škodofku antena se zesilovačem (sice žádný zázrak), ale dala se sehnat kolem 80kaček, nebo další řešení: Naroubuj tam starý kabel...!

Napsal: 31 srp 2015, 18:27
od EKKAR
Standardní imprdelance svodovýho koaxu pro autoantény i souosýho anténního vstupu autorádií je v okolí 70Ω - pochybuju o tom že by tam nějaká fabrika najednou začala cpát 600Ω. To už tam spíš najdeš náhradu nějakým laciným RG s imprdelancí 50Ω

Napsal: 31 srp 2015, 18:39
od Jodr
No nic, jen hledám příčiny proč to hrálo a po výměně drátu to není ono.

Napsal: 31 srp 2015, 18:48
od impedance
ten "kábel" co tam původně byl měl prostřední žílu tenkou jak "vlas" to přeháním, ale byl to nějakej malej průměr oproti tomu co tam je teď. Vyměnil jsem to za kábel "koax" co byl dodávaný k nové anténě, jen jsem přeletoval koncovku do rádia protože neseděla. Na starém káblu zase neseděla koncovka k nové anténě. Nevím co to táta koupil zase za lacinej chína šmejd.
Naroubovat je myšleno jako vložit tam kus toho starého?
každopádně nejspíš je tedy potřeba zmínit, že rádio také není originál. Je to nějaké sony. Když jsem dneska jel do práce tak to hrálo, ale je to slabota.

edit: ono to předtím také pořádně nehrálo.

sled událostí byl: Koupě punta.-> Zjištění že nejde display na rádiu.-> Výměna rádia za sony.-> Zjištění, že to stejně nehraje a schnilá anténa ( hned v tom kloubu to bylo přerušený a rozlámaný).-> výměna antény s káblem. žádná výhra. :D
rádio v jiném autě hraje, můžu tam zkusit vletovat teda ten kus toho starýho káblu a nebo koupit nějakou pořádnou anténu i se zesilovačem.

Napsal: 31 srp 2015, 19:09
od Jodr
impedance píše:... ten "kábel" co tam původně byl měl prostřední žílu tenkou jak "vlas" to přeháním, ale byl to nějakej malej průměr oproti tomu co tam je teď.
Hleďme... a už jsme u toho Ekkare!

Ano zkus tam impementovat původní kabel. Předtím, ale zkus přímo do konektoru rádia strčit třeba 40cm drátu, aby jsi ověřil, že rádio nemá problémy na vstupu... jinak zrovna Sony je takovým standardem a nevyniká citlivostí, spíš naopak.

Napsal: 31 srp 2015, 20:49
od Hill
Souhlasím - už v době nedostatku čehokoli jsme normální TV koaxiál (i když ani ten nebyl vždy k sehnání) upravovali na kabel k autoanténě tak, že jsme ho natáhli pěkně rovně do L-profilu a zajistili, aby se nehnul, na konec jádra připájeli drátek o průměru 0,15 mm, pak na konce jádra připojili na chvilku z velkého trafa 24 V, a, když se drát ohřál tak akorát, rychle jsme ho vytáhli, a za ním tam zajel ten slabý drátek.
S TV koaxem žádné autorádio nehrálo, 75 Ω je příliš malá impedance a signál z antény vlastně zkratuje hned na její patě.

Napsal: 31 srp 2015, 20:51
od Artaban001
Není problém šlusmetricky provést měření kostry i živýho drátu antény (bez zesíku). Když jsem si nechcačky zlomil anténu, tak se pod šroub dole (v prostoru pod čalouněním stropu - ) strkala plastový tlustá podložka. Na jedný straně byla vějířová kovová podložka (patřila na kastlu auta) a na druhý straně rovná s menší dírou vedla na prut . Z boku lezl kábel. I tato věc se dá šlusmetricky ověřit. No ale kolikrát ty koncovky, co strkáš do rádia jsou vyráběný tak, že se kolikrát člověk nevyhna manipulaci s těma pérama po stranách, protože nedolíhaj dovnitř vlezu do autorádia. A pokud Tvý autorádio fachčí na bázi těch konektorových přechodek, tak ty taky zkontroluj.. To je další zdroj problému..
Jinak jsem ten kabel z tou podložkou nemusel měnit. Jen jsem vyměnil prut a očistil prostor okolo toho šroubu antény.
Obrázek

Napsal: 01 zář 2015, 05:53
od Chenzee
Moje zkušenost - v T Yarisu 2002 nikdy rádio nehrálo dobře. Za jízdy to bylo dá se říci neposlouchatelný. Měl jej otec a pořád se dotazoval servisu atd. Nikdy na nic nepřišli. Pak jsem auto od něj odkoupil a jednoho dne jsem byl nucenej anténu ze střechy sundat ... a ejhle, ona ta podložka nebyla proříznuta přes lak na plech střechy. Poté, co jsem to ručně oškrábal a utáhl, rádio hrálo úplně nádherně.

Napsal: 05 zář 2015, 05:12
od cechpk
V Citroenu na to šli od lesa primární anténa byl prut na střeše a sekundární byla ve vytápění zadního skla .
Osazovalo se to Clarionem který měl 2 ant vstupy.