Stavba elektrokola, jaký motor je vhodný?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
ebastlirna
Příspěvky: 84
Registrován: 10 říj 2013, 02:00

Stavba elektrokola, jaký motor je vhodný?

#1 Příspěvek od ebastlirna »

Zdravím,
prosím vás můžete mi poradit jaký motor je vhodný na stavbu elektrokola?

Motor by měl zvládnout uvést cca 130-150Kg (celková váha řidiče a vozidlo včetně motoru a aku). Rychlost vozidlo, aby byla kolem 50km/h. A dojezd aspoň 25-30km. Je to vůbec reálné?

Zatím jsem našel tyto motory:

2-7kW
3kW

Předem děkuji za tipy a rady.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#2 Příspěvek od p32 »

Stačí ti 300-600 W podle toho kam to dáš. Měl bys spíše řešit váhu baterek a jejich dobíjení.

Uživatelský avatar
jirkati
Příspěvky: 1349
Registrován: 21 kvě 2008, 02:00
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

#3 Příspěvek od jirkati »


Uživatelský avatar
roverider
Příspěvky: 206
Registrován: 11 srp 2005, 02:00

#4 Příspěvek od roverider »

ten 3kw by měl bohatě stačit vzhledem k udávanému točivému momentu

Uživatelský avatar
yakl
Příspěvky: 436
Registrován: 14 dub 2005, 02:00

#5 Příspěvek od yakl »

Ešte jeden pohľad na prestavbu elektrobicykla

Kód: Vybrat vše

http://www.boinc.sk/clanky/elektricky-plne-odpruzeny-bicykel-so-stredovym-pohonom

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#6 Příspěvek od p32 »

roverider píše:ten 3kw by měl bohatě stačit vzhledem k udávanému točivému momentu
Na kolo nebo na motorku? A jak dlouho?

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#7 Příspěvek od serviceman »

Elektrokolo je pouze do 250W a 25km/hod. Dále je to už skútr, který musí mít typové zkoušky, registrační značku atd.
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).

Uživatelský avatar
roverider
Příspěvky: 206
Registrován: 11 srp 2005, 02:00

#8 Příspěvek od roverider »

p32 píše:
roverider píše:ten 3kw by měl bohatě stačit vzhledem k udávanému točivému momentu
Na kolo nebo na motorku? A jak dlouho?
na kolo 100%, na malou motorku (moped) asi taky 150kilo- to je asi jako babetta + pasažér 100kg, babetta 207 (jednorychlostní) měla výkon myslím 1,1 kW
nastává otázka jakej krpál to vyjede a jak rychle to pojede dejme tomu že na motor dáme ráfek 28"(ideální na rychlost, horší pro stoupání) tj. kolo bude mít s pneumatikou průměr cca 30" * 2,55= 0,75m >obvod je 2,33m > teoretická max. rychlost je při 600ot/min cca 84km/h > padesátky to na rovině s přehledem dosáhne.

td otázka jakej krpál to vyjede se zátěží:
tlačná síla tedy bude : 140Nm/(0,75m/2)= 373N
arcsin(373/1500)= 14°stoupání (neplést se stoupáním v promilích) při kterém se vyrovná tažná síla motoru se sílou kterou působí vozidlo stojící na svahu (valivý odpor a odpor vzduchu není započítán)
což je dle mého názoru dostatečné (pokud sem někde neudělal chybu)

sám mám na kole bldc motorek s rotačním páštěm připáclej na běhounu kola 700CC což je 28" a s celkovou váhou 120 kg jsem v Plzni vyjel každej kopec (silniční) bez šlapání, Maximální příkon při rozjezdu byl cca 1500W - s šmirglpapírem na rotoru, při jízdě do prudkého kopce cca 800W při rychlosti 12-15km/h (Rokycansá nebo Revoluční či Lobezská ulice v Plzni)
s čtyřčlánkovou Li-pol baterkou 20 Ah mě to uvelzlo 15km s převýšením cca 350m při celkové hmotnosti 120 kg bez šlapání (vzhledem k tomu že motor řídil bessenzorový BLDC měnič bez proudového omezeníbylo nutné při rozjezdu kolo rozšlapat na cca 5km/h aby se motor rozběhl a neklouzal po plášti) top speed na rovince je cca 27 km/h

jestě bych dodal, že ztráty při zvednutém kole při maximálních otáčkách jsou dle přítlaku 150-250W
Elektrokolo je pouze do 250W a 25km/hod. Dále je to už skútr, který musí mít typové zkoušky, registrační značku atd.
pro kolo s přídavným motorem dle vyhlášky je max výkon 1000W bez ohledu na typ motoru (a rychlost do 25km/h, a bez úprav rámu), je možné mít plyn a nejsou potřeba ty blbosti jako senzor šlapání atd.
s ostatním souhlas

Uživatelský avatar
ebastlirna
Příspěvky: 84
Registrován: 10 říj 2013, 02:00

#9 Příspěvek od ebastlirna »

Koukám, že to nebude zas tak jednoduché jak jsem si myslel :lol: .

Ještě by mě zajímalo jestli se dá takový to nebo podobný motor sehnat levněji? Případně z jakého shopu ho vzít?

Všem děkuji za rady, jsem zas o něco chytřejší.

Uživatelský avatar
ross4435897
Příspěvky: 426
Registrován: 10 lis 2009, 01:00
Bydliště: Brno

#10 Příspěvek od ross4435897 »

kup si potom cely kit ...

hakamusai
Příspěvky: 943
Registrován: 17 dub 2007, 02:00

#11 Příspěvek od hakamusai »

Jeden známej stavěl elektro kolo ze startéru cca 1.5kW.Regulaci měl řešenou tyristorem ze svářečky (250A),baterie z auta.Dojezd nic moc,síla motoru dostatečná.(bylo to v dobách hluboký totality).Dnes je situace jiná,ale stále ještě vychází cenově výhodněji pomocný přídavný benzínový motor.

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#12 Příspěvek od lesana87 »

Jak se tyristorem reguluje ss motor napájený z baterie? To asi nebyl jeden známej, to spíš jedna paní povídala, ne?

hakamusai
Příspěvky: 943
Registrován: 17 dub 2007, 02:00

#13 Příspěvek od hakamusai »

Ne.Viděl jsem to v provozu.
V těch dávnejch dobách byl velkej problém výkonovej tranzistor,proto se to řešilo tyrystorem.Tyristor zapojenej v obvodu stejnosměrnýho proudu se chová jako spínač (vypíná až při průchodu proudu nulou).U toho regulátoru byl řešen vypínací obvod (nějaký KD XXX matně pamatuju),kterej ten tyristor vypínal.Regulace normálně PWM.Schéma nemám.
Jinak -startér byl předělanej na ložiska.Konstrukčně není stavěnej pro trvalý provoz.Z toho důvodu (i dalšího) nebyla regulace od 0 do 100% (bylo to údajně míň).

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#14 Příspěvek od Sandal »

Ve vedlejší vesnici to prodává jedna trochu známá.Je to všechno absolutní Čína :lol: http://www.absolut-shop.eu/absolut/esho ... ITY-E-KOLA

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#15 Příspěvek od p32 »

Když spočítám, že motorek do 600W bohatě stačí na vše, k tomu se přidají levné baterky s regulací a celé kolo pak váží 25-40 kg, tak je to naprd. To raději pomocný benzínový motorek. Žena od bráchance to má a je spokojena, udělá to to samé a za pár korun a jsou to asi tak 3 kila navíc k váze kola.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“