Komutátor vysavače (přesunuto)

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Komutátor vysavače (přesunuto)

#1 Příspěvek od kulikus »

Ucpaný vysavač uživatel opakovaně používal, takže se odrbal komutátor. Za chodu to vypadá na uhlících jako plamenomet.

Jak zabrousit/zahladit/zaleštit plošky komutátoru? Jemným smirkem?

Uživatelský avatar
serviceman
Příspěvky: 4005
Registrován: 09 črc 2013, 02:00

#2 Příspěvek od serviceman »

Běžně na soustruhu smirkem podle stavu, ve finále nejméně 400, lépe 700.
Nebojte se skloňovat (i cizí slova).

Uživatelský avatar
renda15
Příspěvky: 624
Registrován: 05 lis 2005, 01:00
Bydliště: Liberec

#3 Příspěvek od renda15 »

Jestli to vypadá jako plamenomet, tak bude s největší pravděpodobností kotva v háji - mezizáviťák někde ve vinutí. Pokud ne tak přetočit na soustruhu s co nejmenším odběrem materiálu, vyčistit drážky, přeleštit a znovu vyzkoušet.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#4 Příspěvek od Michal22 »

Nouzově jsem si uchytil jedno ložisko rotoru do svěráku (s velkým citem!), druhý konec rotoru do akučky. Natrhal jsem si z jemného šmirglu proužky o trochu menší šířce než jsou lamely, jeden proužek obepnul kolem komutátoru (skoro dokola), potom jsem jenom pustil akučku a nechal obrušovat. Ale samozřejmě mě musel vždy někdo pomáhat (tzv. dvojchlapová činnost).
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#5 Příspěvek od Zaky »

U komutátoru je velice důležitá soustřednost s osou otáčení. Tedy je nutno soustružit, šmirglování geometrii neopraví, uhlíky budou odskakovat a plamenomet bude pokračovat i v případě, že by byla kotva v pořádku. Mám vyzkoušené, že pokud se správně nabrousí nůž, není potřeba po soustružení komutátor dále nijak leštit, pouze lehce proškrábnout mezery mezi lamelami. Ještě je třeba zkontrolovat (ale jak,že?) že jsou použity správné uhlíky, nevhodné uhlíky taktéž mohou způsobit plamenomet, i když je jinak vše OK.

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#6 Příspěvek od samponek »

Stoč to trochu na soustruhu a pak to nech točit a zalešti pastou. Nezapomeň proškrábnout mezi lamelama ( můžeš to udělat i před tím, než to stočíš, to proto když ti to náhodou sjede a jehlicí uděláš do lamely vryp)

Ale pozor, takto jde regenerovat asi jenom 50% motorů, záleží na tom, jak moc lamely vyčuhujou a jestli není nějaká úplně upálená nebo vykousnutá.

Smirek je blbost, akorát z toho uděláš vajíčkoid, musí to být kulatý, protože se to točí rychle a uhlíky nesmí skákat, jinak to bude jiskřit.
Když po sjetí nedáš uhlíky nové, tak jim aspoň trochu shoď hrany, to proto aby odrhnuté uhlíky sedly a nezkratovávaly sousední lamely mezi sebou.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#7 Příspěvek od Artaban001 »

Šmirglem na komutátor..? Zásadně ne. když už komutátor vyžaduje zásah, jedině "upich" na soustruhu a pak protáhnout drážky. Zrníčka černýho šmirglku jsou "polovodič". Ale pokud Ti kotva háže zelený oblouk kterým se obaluje obvod komutátoru (říkám mu "plazivec"), je na 90% kotva na výměnu. Kdysi jsem zabrušoval komutátor speciálním korundovým brouskem - při vysokých otáčkách, kdy jsem do motoru přiváděl elektřinu z variaku. potom jsem komutátor ojel dortovou svíčkou. Vosk zajede uhlíky a navíc vyháže bordel ven. Kdosi ještě doporučuje leštit komutátor dubovým dřívkem. Já to nedělával. Ale má praxe z oprav byla ta, že když jsem "plazivca" rozehnal zabrušováním, po pár týdnech se mi motor vrátil ze zhulenou kotvou. Ten záviťák, nebo přeskok tam zkrátka je..proto jsem při zjevným "plazivci" navrhoval zákazníkovy výměnu rotoru. A měl jsem na tohle téma po reklamacích..
Variak - regulovatelný autotransformátor (název běžně používaný v komunitě "Tesláků")

Uživatelský avatar
Cowley
Příspěvky: 3087
Registrován: 04 úno 2005, 01:00

#8 Příspěvek od Cowley »

kulikus píše:Ucpaný vysavač uživatel opakovaně používal...
Mohu se zeptat, jak s tim opotrebenim souvisi ...ucpany vysavac... ? Jako ze se tocil pomalu, resp.ne plynule ?

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#9 Příspěvek od samponek »

Ucpaný vysavač nesaje, zároveň se dostatečně nechladí motor, otáčky vzrostou, protože není zátěž a teplem a následnejma jiskrama se rozdrbou lamely komutátoru. ( jedna lamela o setinu milimetru povyskočí a začne to jiskřit a vic vypalovat, oblouk začne hořet dokola komutátoru, tím to zkratuje až se to zdrbe úplně )

Uživatelský avatar
Cowley
Příspěvky: 3087
Registrován: 04 úno 2005, 01:00

#10 Příspěvek od Cowley »

Aha... diky. Nejsem s motorama kamarad, viz moje tema o ctyrvodicovem 24V motoru Stephan :)

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#11 Příspěvek od ohryzek36 »

Spíš je to tak, že se motor ucpaného vysavače roztočí na maximální otáčky (klidne i nad 60000ot/min) a začne se nadměrně zahřívat - pak (jak z důvodu velkách odstředivých sil, působících na vinutí rotoru, tak i kvůli vysoké teplotě a napěťovému namáhání) se buď začne prorážet vinutí na rotoru, popřípadě se někde rozpojí (upadne v nějakém zlomu, případně se uvolní z komutátoru). Pak motor začne "hořet" a ve většině případů je nějaké přebrušování komutátoru na 2 věci. Já to praktikuju jen u motorů, co měly v háji ložiska - rotor může mít takovou vůli, že uhlíky upálí během chvilky a na komutátoru je to znát.

samponek
Příspěvky: 2772
Registrován: 11 kvě 2015, 02:00

#12 Příspěvek od samponek »

Motor vysavače není Zippeho centrifuga, otáčky jsou 14.000 - 16.000 ot/min. i když je ucpanej :D

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#13 Příspěvek od ohryzek36 »

Tím bych si nebyl až tak moc jistý - tady máš na ukázku graf závislosti otáček, příkonu, výkonu, účinosti a dalších veličin na velkosti otvoru, kterým se vzduch nasává - toto je ale ještě starší typ motoru, který se už (z důvodu "úspor") nemá používat - novější "eko" motory mají tyto průběhy o poznání plošší (a umístěné níže).
Přílohy
motor_463_3_402-29_line.PNG
(37.18 KiB) Staženo 163 x

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#14 Příspěvek od Artaban001 »

No, jak bych to napsal: jednotlivým cívkám rotoru trvá, než postrácí svůj magnetizmus. Na lamely tak působí samoindukční napětí a napětí napájecí. Zkrátka dojde k vyššímu namáhání lamel a k jejich vzájemnému průrazu pokud se nechá motor běžet na volno. Uvědom si, že jde o sériový motor, kdy je napětí na uhlíkách nejvyšší, když má největší otáčky. Proto první, co se posere u sériového motoru běžícího na prázdno, je komutátor. Průraz vinutí, nebo lamel mezi sebou. Navíc hraje svou roli fakt, že se spáry mezi lamelama postupně znečišťují, až nastane průraz..

Uživatelský avatar
kovar
Příspěvky: 1687
Registrován: 03 říj 2010, 02:00
Bydliště: Letohrad (Východní Čechy)

#15 Příspěvek od kovar »

Ten rotor je KO!
Lepší vrabec v hrsti nežli blechy v srsti.

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“