Stránka 1 z 3

Komutátor vysavače (přesunuto)

Napsal: 29 říj 2015, 15:20
od kulikus
Ucpaný vysavač uživatel opakovaně používal, takže se odrbal komutátor. Za chodu to vypadá na uhlících jako plamenomet.

Jak zabrousit/zahladit/zaleštit plošky komutátoru? Jemným smirkem?

Napsal: 29 říj 2015, 15:24
od serviceman
Běžně na soustruhu smirkem podle stavu, ve finále nejméně 400, lépe 700.

Napsal: 29 říj 2015, 15:34
od renda15
Jestli to vypadá jako plamenomet, tak bude s největší pravděpodobností kotva v háji - mezizáviťák někde ve vinutí. Pokud ne tak přetočit na soustruhu s co nejmenším odběrem materiálu, vyčistit drážky, přeleštit a znovu vyzkoušet.

Napsal: 29 říj 2015, 15:41
od Michal22
Nouzově jsem si uchytil jedno ložisko rotoru do svěráku (s velkým citem!), druhý konec rotoru do akučky. Natrhal jsem si z jemného šmirglu proužky o trochu menší šířce než jsou lamely, jeden proužek obepnul kolem komutátoru (skoro dokola), potom jsem jenom pustil akučku a nechal obrušovat. Ale samozřejmě mě musel vždy někdo pomáhat (tzv. dvojchlapová činnost).

Napsal: 29 říj 2015, 15:50
od Zaky
U komutátoru je velice důležitá soustřednost s osou otáčení. Tedy je nutno soustružit, šmirglování geometrii neopraví, uhlíky budou odskakovat a plamenomet bude pokračovat i v případě, že by byla kotva v pořádku. Mám vyzkoušené, že pokud se správně nabrousí nůž, není potřeba po soustružení komutátor dále nijak leštit, pouze lehce proškrábnout mezery mezi lamelami. Ještě je třeba zkontrolovat (ale jak,že?) že jsou použity správné uhlíky, nevhodné uhlíky taktéž mohou způsobit plamenomet, i když je jinak vše OK.

Napsal: 29 říj 2015, 15:53
od samponek
Stoč to trochu na soustruhu a pak to nech točit a zalešti pastou. Nezapomeň proškrábnout mezi lamelama ( můžeš to udělat i před tím, než to stočíš, to proto když ti to náhodou sjede a jehlicí uděláš do lamely vryp)

Ale pozor, takto jde regenerovat asi jenom 50% motorů, záleží na tom, jak moc lamely vyčuhujou a jestli není nějaká úplně upálená nebo vykousnutá.

Smirek je blbost, akorát z toho uděláš vajíčkoid, musí to být kulatý, protože se to točí rychle a uhlíky nesmí skákat, jinak to bude jiskřit.
Když po sjetí nedáš uhlíky nové, tak jim aspoň trochu shoď hrany, to proto aby odrhnuté uhlíky sedly a nezkratovávaly sousední lamely mezi sebou.

Napsal: 29 říj 2015, 16:13
od Artaban001
Šmirglem na komutátor..? Zásadně ne. když už komutátor vyžaduje zásah, jedině "upich" na soustruhu a pak protáhnout drážky. Zrníčka černýho šmirglku jsou "polovodič". Ale pokud Ti kotva háže zelený oblouk kterým se obaluje obvod komutátoru (říkám mu "plazivec"), je na 90% kotva na výměnu. Kdysi jsem zabrušoval komutátor speciálním korundovým brouskem - při vysokých otáčkách, kdy jsem do motoru přiváděl elektřinu z variaku. potom jsem komutátor ojel dortovou svíčkou. Vosk zajede uhlíky a navíc vyháže bordel ven. Kdosi ještě doporučuje leštit komutátor dubovým dřívkem. Já to nedělával. Ale má praxe z oprav byla ta, že když jsem "plazivca" rozehnal zabrušováním, po pár týdnech se mi motor vrátil ze zhulenou kotvou. Ten záviťák, nebo přeskok tam zkrátka je..proto jsem při zjevným "plazivci" navrhoval zákazníkovy výměnu rotoru. A měl jsem na tohle téma po reklamacích..
Variak - regulovatelný autotransformátor (název běžně používaný v komunitě "Tesláků")

Napsal: 29 říj 2015, 18:20
od Cowley
kulikus píše:Ucpaný vysavač uživatel opakovaně používal...
Mohu se zeptat, jak s tim opotrebenim souvisi ...ucpany vysavac... ? Jako ze se tocil pomalu, resp.ne plynule ?

Napsal: 29 říj 2015, 18:26
od samponek
Ucpaný vysavač nesaje, zároveň se dostatečně nechladí motor, otáčky vzrostou, protože není zátěž a teplem a následnejma jiskrama se rozdrbou lamely komutátoru. ( jedna lamela o setinu milimetru povyskočí a začne to jiskřit a vic vypalovat, oblouk začne hořet dokola komutátoru, tím to zkratuje až se to zdrbe úplně )

Napsal: 29 říj 2015, 18:46
od Cowley
Aha... diky. Nejsem s motorama kamarad, viz moje tema o ctyrvodicovem 24V motoru Stephan :)

Napsal: 29 říj 2015, 19:10
od ohryzek36
Spíš je to tak, že se motor ucpaného vysavače roztočí na maximální otáčky (klidne i nad 60000ot/min) a začne se nadměrně zahřívat - pak (jak z důvodu velkách odstředivých sil, působících na vinutí rotoru, tak i kvůli vysoké teplotě a napěťovému namáhání) se buď začne prorážet vinutí na rotoru, popřípadě se někde rozpojí (upadne v nějakém zlomu, případně se uvolní z komutátoru). Pak motor začne "hořet" a ve většině případů je nějaké přebrušování komutátoru na 2 věci. Já to praktikuju jen u motorů, co měly v háji ložiska - rotor může mít takovou vůli, že uhlíky upálí během chvilky a na komutátoru je to znát.

Napsal: 29 říj 2015, 19:16
od samponek
Motor vysavače není Zippeho centrifuga, otáčky jsou 14.000 - 16.000 ot/min. i když je ucpanej :D

Napsal: 29 říj 2015, 19:45
od ohryzek36
Tím bych si nebyl až tak moc jistý - tady máš na ukázku graf závislosti otáček, příkonu, výkonu, účinosti a dalších veličin na velkosti otvoru, kterým se vzduch nasává - toto je ale ještě starší typ motoru, který se už (z důvodu "úspor") nemá používat - novější "eko" motory mají tyto průběhy o poznání plošší (a umístěné níže).

Napsal: 29 říj 2015, 19:50
od Artaban001
No, jak bych to napsal: jednotlivým cívkám rotoru trvá, než postrácí svůj magnetizmus. Na lamely tak působí samoindukční napětí a napětí napájecí. Zkrátka dojde k vyššímu namáhání lamel a k jejich vzájemnému průrazu pokud se nechá motor běžet na volno. Uvědom si, že jde o sériový motor, kdy je napětí na uhlíkách nejvyšší, když má největší otáčky. Proto první, co se posere u sériového motoru běžícího na prázdno, je komutátor. Průraz vinutí, nebo lamel mezi sebou. Navíc hraje svou roli fakt, že se spáry mezi lamelama postupně znečišťují, až nastane průraz..

Napsal: 29 říj 2015, 22:42
od kovar
Ten rotor je KO!