Automatické rozsvìcování svìtel- pøiïte sem všichni - návod

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Anonymní elektronik

Automatické rozsvìcování svìtel- pøiïte sem všichni - návod

#1 Příspěvek od Anonymní elektronik »

No fakt me dostalo jak tady vsichni vymejsli automaticke rozsvecovani svetel. To si snad kazdy vymisly doma sam a vyroby z suplikovych zasob! Sem se musel smat jak to slozite resite pres 555 aby pri startovani bylo zasnuto - fakt sem se smal!! Satci vam 2 relatka a dve diody!! Sem se pro vas obetoval a nakreslil sem schema Obrázek Po zapnutí klíèku pøepne relé a zapnou svìtla. Pøi strtovaní sepne druhé relé a to seplé rozepne a svìtla zasnou. Po nastartování opìt svítí! Jak jednoduché.... :lol:

Návštěvník

#2 Příspěvek od Návštěvník »

Jaktoze to neukazalo obrazek zmetek jeden Obrázek

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

Takže, když budu někde čekat a poslouchat rádio (k tomu musím mít zasunutý klíček), budou trvale svítit světla, aniž by motor běžel.
To by asi neměla, co?
Nebo musím vypnout vypínač světel a jsme tam, kde jsme byli.

dghdf

#4 Příspěvek od dghdf »

tak si pripoj radio na + u spinaci skrinky(hlavni rozvod kde je 12V furt) no problemmm :lol:

Uživatelský avatar
kybl
Příspěvky: 730
Registrován: 20 lis 2004, 01:00
Bydliště: Freudenthal

#5 Příspěvek od kybl »

A není jednodušší vytisknout na tiskárně papírek s nápisem Zapnout světla a ten potom dát na viditelné místo na palubovce?...... :lol:
Roman

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#6 Příspěvek od Artaban001 »

Díval jsem se na funkci profi výrobků (jen co se týká jejich letákových vlastností), co nabízi automatické sepnutí světel po nastartování. Všechny byly svázaný s funkcí dobíjení baterie (zvýšení palubního napětí), takže při takovýmto rozsícení světel je jistota, že je vše v pořádku - motor běží a alternátor dobíjí. ty horší jsou svázány funkčně z tlakem oleje - tlakový spínač..

Uživatelský avatar
Hurvo
Příspěvky: 156
Registrován: 09 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Pod Javorinou

#7 Příspěvek od Hurvo »

Hill:
Takže, když budu někde čekat a poslouchat rádio (k tomu musím mít zasunutý klíček), budou trvale svítit světla, aniž by motor běžel.
To by asi neměla, co?
Nebo musím vypnout vypínač světel a jsme tam, kde jsme byli.


Ja som to pochopil tak, že po zapnutí zapalovania-keď sa rozsvietia kontrolky. Npar. vo Fabii by to išlo. Radio hra a zapalovanie je vypnute, klucik v zapalovaní. Horšie u starých Škodoviek 120... (ale tie mavaju radio napojene priamo cez piostku na akumulátor

Uživatelský avatar
Hurvo
Příspěvky: 156
Registrován: 09 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Pod Javorinou

#8 Příspěvek od Hurvo »

Tak ma napadla ešte jedna nevýhoda zapojenia spínania svetiel. Pri naftových motoro so žhavičom hlavne v zime budú rozsvietené svetlá pri žhavení motora v zime zbytočne sať štavu z aku.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#9 Příspěvek od Hill »

Hurvo, máš pravdu, zvlášť v zimě se taková zátěž najednou baterce moc líbí.
Ale vrátím se k tomu rádiu:
rádio určené k připojení přes klíček není radno zapojovat natvrdo, ono to má svůj smysl. Leda k němu přidat vypínač, který ten plus fyzicky odpojí.
Půvab zimního startování je totiž v tom, že v mrazu natočím. I přičiněním toho, že se mi rádio vypnuté klíčkem vlivem mrazu samo nezapne a nevybije baterku. Některé modely s elektronickým vypínáním (a to od různých výrobců!) jsou na to háklivé víc, jiné méně, ale nikde se nedovíš, který to může udělat. Zatím jsem měl tu čest se čtyřmi, asi tak jedno ročně. U dvou to vyřešil samostatný vypínač, u zbylých dvou klíček. Ale už bych ty plusy natvrdo nespojoval.

Mimochodem tady nahoře uvedené zapojení nerespektuje novelu č.411/2005 Sb. zákona č.361/2000 Sb., konkrétně §32, cituji:

(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.

To znamená, že jedině světla pro denní svícení lze zapnout samostatně (bez parkovaček a koncových světel). Pokud DRL, tedy světla pro denní svícení, nemáš, musíš použít relé se dvěma kontakty - jedním připojíš plus na parkovačky, druhým plus nebo kostru (to podle země původu vozidla) na hlavní světla. Prostě asi polovina aut u nás má na hlavních světlech trvale plus a rozsvěcíš je připojením přes přepínač světel na kostru.
Sice taky nechápu, proč by se muselo dělat něco s 555 (jsou i tací, co by tam nejradši nacpali PIC nebo Atmela za každou cenu), už se tu přece probírala daleko jednodušší řešení, ale konečně to je jejich věc.

Pro Artabana: je fakt, že tlak oleje je taky známkou, že motor běží, ale záleží na tlaku, při kterém policajt rozpíná. Už jsem se setkal s případem, kdy sepnul už na otáčení startérem.

Uživatelský avatar
Hurvo
Příspěvky: 156
Registrován: 09 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Pod Javorinou

#10 Příspěvek od Hurvo »

Hille je to pravda v tom čo si písal. Chcel som hlavne (myslim si že a ty) poukázať na toho "anonymného elektronika", že nie je taký dokonalý ako si mysí. To že sa smeje nad zapojeniami iných. Teraz môze nad tou svojou schémou pouvažovať....... :roll:

Uživatelský avatar
mukli
Příspěvky: 4
Registrován: 02 zář 2006, 02:00
Bydliště: SR-nz

Re: Automatické rozsvěcování světel- přiďte sem všichni - ná

#11 Příspěvek od mukli »

Anonymní elektronik píše:No fakt me dostalo jak tady vsichni vymejsli automaticke rozsvecovani svetel. To si snad kazdy vymisly doma sam a vyroby z suplikovych zasob! Sem se musel smat jak to slozite resite pres 555 aby pri startovani bylo zasnuto - fakt sem se smal!! Satci vam 2 relatka a dve diody!! Sem se pro vas obetoval a nakreslil sem schema Obrázek Po zapnutí klíčku přepne relé a zapnou světla. Při strtovaní sepne druhé relé a to seplé rozepne a světla zasnou. Po nastartování opět svítí! Jak jednoduché.... :lol:
rele malo by zapinať po po2-3 minut?

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#12 Příspěvek od MetalGod »

Hele, já to nemusím vůbes řešit. Mám FIAT Uno 75ie SG- když je vypnutý zapalování, tak mám vypnutý světla i když vypínač zapnut jest- jde to přes spinací skříňku.
A co se tejče rejdia, tak to mám permanentně zapojený na +12V, takže ho můžu poslouchat i bez klíčku v zapalku.
A startování s rozsvícenejma světlama: startér si snad vezme daleko větší proud, než světla, takže pár ampérů navíc...
Jó, Italové nejsou zas tak blbý...
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
Hurvo
Příspěvky: 156
Registrován: 09 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Pod Javorinou

#13 Příspěvek od Hurvo »

Každý nemá FIAT Uno 75ie SG :cry:

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#14 Příspěvek od rezis »

Já mám Punto a tam to taky tak je. Prostě s vypnutým zapalováním nesvítí světla a to ani parkovačky (jištěná poloha na spínačce navíc)Takže nějaký přechod na svícení jsem neřešil. S tím startem. V knížce od aut s elektronickým zapalování je napsáno že zapalování nesmí být ponecháno zapnuto s vyplým motorem déle než 15 sekund, takže při tom baterku nevybiju a při startu to má odlechčovací relé jako většina aut takže světla zhasnou.
Jinak radio mám Blaupunkt který je přes klíček s tím že jde zapnout i bez toho jednoho napájení. (pamatuje si stav takze se sam zapne/zustane vyply)
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#15 Příspěvek od MetalGod »

Hurvo píše:Každý nemá FIAT Uno 75ie SG :cry:
Taky ho ani nechtěj.
Jede sice jako blázen (nebo já???), ale hnije a hnije!!!
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“