Kompresor LIDL Parkside PKO 270 B2, spálený stator

Vše co se týká silnoproudu.

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

Kompresor LIDL Parkside PKO 270 B2, spálený stator

#1 Příspěvek od radovanhlavacek »

Mám náádherný 5let starý málo používaný kompresor LIDL Parkside PKO 270 B2. Leč zakouřilo se ze statoru, zčudlo hlavní vinutí. Uvnitř je jednofázový asynchronní elektromotor s kotvou na krátko, 1,8kW, 2850ot/m, 2-pólový. Hlavní vinutí je tvořeno 2x 4mi cívkami vinutými sériově, Al drátem o vnějším průměru cca 1,2mm. Pomocné vinutí je tvořeno 2x 4mi cívkami vinutými sériově, bifilárním vinutím, Al drátem, o vnějším průměru cca 0,8mm. Kondenzátor 40uF na rozběh.
Asi sem totální magor, uznávám...o tom žádná. Ale chci ten motor zkusit přemotat, ale Cu vynutím s 200stC lakem, aby to vydrželo. Cu drát by měl mít teoreticky o 40% vyšší proudové zatížení, co sem tak koukal.
Má otázka/prosba zní:
1) přemotával jste někdo s úspěchem stator tohoto elektromotoru?
2) jaké počty závitů jste použili a na jaké rozměry kostřiček jste vinuli?
3) prosím o co nejvíce podrobností o zapojení vynutí (směr točení motoru/směr vynutí drátu)

Kdysi před 20ti lety sem pomáhal dědovi s převíjením motorů z praček, ale to už hodně vody uplynulo a od té doby sem nic nepřevíjel.
Staré vinutí sem vytahal a pokusil se spočítat počty závitů. Nic méně, raději bych to zkonzultoval. Nemám to na kšeft. Dělám to čistě pro sebe ze zájmu. Je mi jasné, že se to moc nevyplatí...

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#2 Příspěvek od Celeron »

Já dávám motory převíjet 3 vesnice vedle, Mlékosrby, okr Hradec Králové. Dělá to tam paní na penzi, co převíjela celý život a teď v tom pokračuje její syn nebo vnuk. Dával jsem tam asi 7 motorů za posledních 15 let a vše se stále kulí. Mají i pec na impregnaci.
Ovšem obávám se, že pokud jsi to rozkuchal, tak už ti to nevemou. Jestli chceš zkusit, seženu mobil. Ještě vím o jednom převíječi v Přelouči, ten by možná uměl i přepočítat. Aspoň přepočet motoru na jiný otáčky mi před časem dělal.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#3 Příspěvek od radovanhlavacek »

Moc díkas. Já mám počty závitů vinutí vinutí spočítány, jen bych byl vděčný za kontrolu s reálným stavem. Teoreticky je na to funkční program na VUT Brno...Koukal sem někdo na to téma dělal diplomku s reálně dobrým výsledkem.
https://dspace.vutbr.cz/xmlui/handle/11012/20988

Jeden převíječ v Holicích u Pardubic mě již poslal do pr..., že to mám zahodit, no... Kdybych nic jiného nenašel, poprosím o číslo..
Večer sem hodím to co jsem spočítal a změřil já..
p.s. štve mě to. Ten kompresor jinak vypadá jak novej. Nevomlácenej, do posledka dával spolehlivě 8atm. Je to úplná škoda vyhodit, už jen z hlediska ekologie.

pro zajímavost uvádím odkaz na domácí převíjení motoru:
https://www.youtube.com/watch?v=IUGuJcxR62k

takhle nějak jsme motory s dědou přemotávali. Pekli jsme je ve staré troubě, ta ještě na rozdíl od kompresoru maká..:)

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#4 Příspěvek od ohryzek36 »

Jestli by ti šlo o spočítání vinutí (nebo přepočítání vinutí asynchronního motoru na jiný materál vinutí - je popsaná jenom výměna mědi za hliník, ale opačně to také bude fungovat), tak se tí může hodit toto - ta diplomka nejspíš z této (nebo podobné) knížky čerpala.

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#5 Příspěvek od Jimmi2 »

Počítej s tím, že jestli teď odešel stator, hned po převinutí odejde rotor...
Tyhle levné věci se tak dělají, tak to prostě dneska je.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#6 Příspěvek od kbulda »

Rotor neodejde, je to klasický asynchronní motor. Rotor jsou zastříknuté plechy hliníkem.

Uživatelský avatar
stasek
Příspěvky: 2191
Registrován: 15 srp 2005, 02:00

#7 Příspěvek od stasek »

Koukal jsem na to video o převíjení a není to vůbec jednoduchý, chce to praxi a taky šikovnost, mimo komponentů. Takže bych doporučoval, aby sis to nechal přemotat.

Uživatelský avatar
Jimmi2
Příspěvky: 1177
Registrován: 04 led 2010, 01:00
Bydliště: Praha, Teplice

#8 Příspěvek od Jimmi2 »

Ahá... já myslel, že to je klasický ss motor jako třeba ve vrtačce.
Při převíjení je potřeba dodržet napětí navíjeného vodiče. Pokud se přetáhne, změní mechanické vlastnosti a má tendenci se pak odmotávat, i po impregnaci. To asi málokdo ví.

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#9 Příspěvek od radovanhlavacek »

rozumím...uvidíme, jak se povede.
Je to motor s kotvou nakrátko..Když bych vzal zatížení Cu drátu 6-8A/mm2, jak sem četl v jedné práci a 1,8kW/230V, pak vychází cca 1mm2 - 1,2mm d drátu. V hliníku by to mělo být 1,6x silnější. Vzhledem k tomu, že tam byl 1,2mm Al,pak to bylo poddimenzované...

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#10 Příspěvek od radovanhlavacek »

ohryzek36 píše:Jestli by ti šlo o spočítání vinutí (nebo přepočítání vinutí asynchronního motoru na jiný materál vinutí - je popsaná jenom výměna mědi za hliník, ale opačně to také bude fungovat), tak se tí může hodit toto - ta diplomka nejspíš z této (nebo podobné) knížky čerpala.
ta knížka je super, pročtu.. už při letmém prohlížení sem narazil na motor z pračky...takřka sem uronil slzu..:) Díkas

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#11 Příspěvek od BOBOBO »

Máš výhodu při použití jedničky drátu , zbyde ti místo . Jinak budeš postupovat jako všeci před tebou . Inu drátem změříš závit , zvolíš navíjecí průměr a navineš . No a pokusíš se vsypat . Delší cívka se vleze a další již +- upravíš . Na co by jsi chtěl něco počítat , když máš spočítáno ? Když máš tenší srát , tak na každou cívku 2-3 závity přidej a nemudruj .

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#12 Příspěvek od radovanhlavacek »

moc díky za radu...snažil sem se prověřit co nejvíce věcí okolo. Místa pro hlavní vinutí je celkem dost,ještě cca 10-15% odhadem zbývá volného,mimo těch drážek, kde je oboje vinutí ve společné drážce. Drát musím sehnat, resp. volal sem do jedné firmy a bez problémů mi ho prodají. Impregnační lak co jsme měli, už je bohužel na kámen, za tu dobu. To si nechám zapéct..
Ještě k určení správné velikosti délky soustředných cívek. Další cívku mám odhadem o 2x sílu svazku udělat delší? U jiných motorů, kde nebyly soustředné cívky,tam tento problém nebyl....

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#13 Příspěvek od varok »

radovanhlavacek píše:rozumím...uvidíme, jak se povede.
Je to motor s kotvou nakrátko..Když bych vzal zatížení Cu drátu 6-8A/mm2, jak sem četl v jedné práci a 1,8kW/230V, pak vychází cca 1mm2 - 1,2mm d drátu. V hliníku by to mělo být 1,6x silnější. Vzhledem k tomu, že tam byl 1,2mm Al,pak to bylo poddimenzované...
No výrobci možná počítají s tím, že na hřídeli motoru je ventilátor, který vinutí bude chladit. Takže použijí tenší drát, aby co nejvíce ušetřili. Že je kolikrát ten ventilátor málo účinný a nedává dostatečný proud vzduchu, to už asi moc neřeší.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#14 Příspěvek od BOBOBO »

To musí být o více než 2x síla , pokud dáváš do vzdálenějších drážek . Máš výhodu , že tu co navineš můžeš dát do jiné sekce . Až na tu poslední .....

Uživatelský avatar
radovanhlavacek
Příspěvky: 413
Registrován: 08 kvě 2007, 02:00

#15 Příspěvek od radovanhlavacek »

Dokončil sem počítání závitů..Ale není to tak jednoduché, jak se mi před tím zdálo. Pomocné i hlavní vinutí mají jednotlivé cívky pólů vinuté (spojené) v sérii. Jenže na jednom z pólů pomocného vinutí (rozděleného na 4 soustředné cívky), které je vinuté bifilárně jsou 3 vývody. Jeden konec je připojen paralelně k jednomu z konců hlavního vinutí a fázi. Druhý konec pomocného vinutí jde na kondenzátor a třetí vývod (spojka) který je fyzicky umístěný u 2. největší cívky pomocného vinutí, není připojen vůbec nikam. Vzhledem k tomu, že sem musel jednu stranu vinutí odřezat, není možné určit detailně o co se zde čínským soudruhům jednalo. Napadá mě pouze, že to je nějaká indukční zátěž na bifilárním vinutí, omezující proud do pomocného vinutí, něco jako tlumivka uvnitř motoru. Nevím...
Cívky hlavního vinutí jsou zapojeny poslušně sériově, čitelně... Tam snad problém nemám.

A teď hodnoty:
Hlavní vinutí:
Al drát d=1,2mm
2 póly, každý po 4 soustředných cívkách
1. cívka (nejmenší, nejblíže k rotoru): 65*105mm - 18 závitů
2. cívka: 95x110mm - 19 závitů
3. cívka: 115x115mm - 31 závitů
4. cívka: 145x115mm - 34 závitů

Pomocné vinutí:
Al drát d=0,8mm
2 póly, každý po 4 soustředných cívkách
1. cívka (nejmenší, nejblíže k rotoru): 45*105mm - 19 závitů bifilárně
2. cívka: 65x110mm - 21 závitů bifilárně
3. cívka: 90x115mm - 38 závitů bifilárně
4. cívka: 115x115mm - 40 závitů bifilárně

Bohužel nevím co s tou odbočkou (spojkou na 3 cívce pomocného vinutí). Mezi 3. a 4. cívkou jednoho z pólů pomocného vinutí jsou 4 dráty, nikoliv u sebe umístěné, jako přechody mezi cívkami.
Tady mi zbývá pouze se na to vykašlat a udělat oba póly pomocného vinutí totožně, protože nedokážu určit o co tam vlastně jde. Samotné vinutí bez uřezání jedné strany nešlo vytahat. Snad, když to bude z Cu, tak to stator přežije.
Přílohy
P_20160410_131133.jpg
(206.56 KiB) Staženo 153 x
P_20160410_130626.jpg
(171.72 KiB) Staženo 168 x
P_20160410_130557.jpg
vytažený stator. na vývodech s kabelovým očkem byl pověšen kondenzátor. ty dva vývody bez ničeho, je nulák a fáze
(170.89 KiB) Staženo 167 x
P_20160417_205452.jpg
přibližné schéma zapojení s vyloučením prostředního vývodu na pomocném vinutí
(143.39 KiB) Staženo 142 x
P_20160417_205425.jpg
rozmístění vinutí po statoru
(176.16 KiB) Staženo 126 x

Odpovědět

Zpět na „Silnoproudá technika“