Jak nabijet gelovou baterku levnou nabijeckou ?
Moderátor: Moderátoři
- sergio1989
- Příspěvky: 60
- Registrován: 16 črc 2010, 02:00
Jak nabijet gelovou baterku levnou nabijeckou ?
Dobrý den, kamarád koupil dětem takové to autíčko na baterie jak do nej posadite dítě a ono si jezdí po dvorku. Problém je ze mu k tomu dali jen ,,trafo nabijecku,, tedy bez kontroly nebo ukončení nabíjení po dosazeni nabití. Proste do baterky stále tlačí proud. Baterie je 12V 9 Ah Pb gelova a nabijecka je 230-240 V AC 50 Hz, 12 V DC, 1000 mA, 25 W. Jak dlouho by měl baterku nechat na nabíječe když bude baterie vybita ? Vím ze není lehké odpovědět protože nevíme jak moc vybita bude, ale zkuste poradit nějaký plus minus postup jak to nabijet a tu baterku neznicit. Děkuji
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Ahoj. Na ty baterce bývá napsaný dvě hodnoty nabíjecího napětí. Tebe zajímá to "Cycle use" a podle toho zvolíš zdroj. V případě 6V olověného akumulátoru to byl stabilizovaný 7.5V adaptér, v případě 12V baterie 15V zdroj ze set-top boxu opatřený třeba diodou (14.3V přibližně).
Jinak, pokud máš doma auto, tak v Lídlu jde občas natrefit na takovou šedomodrou nabíječku, která je na 12V baterie i na 6V baterie v olověným provedení. Napětí si to volí samo, nabíjecí proud zvolíš tlačítkem "motocyklu". Více návod k obsluze. Psali tam, že to jde i na hermetický olova snad od 1Ah... (nutno ověřit)
Olověný akumulátor se nabíjí napětím s omezením proudu. Pokud neomezíš napětí, baterka Ti pak plynuje a strácí vodu přes jednosměrný ventily pod horní deskou. Takže Ti dřív odejde..
Jinak, pokud máš doma auto, tak v Lídlu jde občas natrefit na takovou šedomodrou nabíječku, která je na 12V baterie i na 6V baterie v olověným provedení. Napětí si to volí samo, nabíjecí proud zvolíš tlačítkem "motocyklu". Více návod k obsluze. Psali tam, že to jde i na hermetický olova snad od 1Ah... (nutno ověřit)
Olověný akumulátor se nabíjí napětím s omezením proudu. Pokud neomezíš napětí, baterka Ti pak plynuje a strácí vodu přes jednosměrný ventily pod horní deskou. Takže Ti dřív odejde..
Omezení proudu má konstrukcí nabíječe na 1A, takže mu stačí jen hlídat maximum napětí - jak doleze na 13,8 - 13,9V, nabíjení ukončit. Proudový omezení by šlo učunit sériově zapojenou žárovkou 12V 15W - na začátku dobíjení bude žhnout, pak postupně zhasne, ale nabíjení se tak prodlouží na přibližně 20 hodin - a stejně je dobrý přitom hlídat napětí na baterce, aby nelezlo přes 13,8V.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Já jsem kdysi na gelový olovo pořídil za pár stovek Ansmann 9274001. Je to na dvoustupňový nabíjení 1A, 12Ah gelovky to přes noc nabilo bez problémů. Ale na netu už ji nikde nevidím. Tak třeba tohle.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Já používám toto již pár let a plná spokojenost.
http://www.elektronicke-stavebnice.cz/p ... umulatory/
http://www.elektronicke-stavebnice.cz/p ... umulatory/
To je neuvěřitelný! To jsou pajcnutý střeva z toho Ansmanna 9274001, o kterým jsem psal výše. Naprosto stený osazení, jen plošák jinak rozložený.kachle píše:Já používám toto již pár let a plná spokojenost.
http://www.elektronicke-stavebnice.cz/p ... umulatory/
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
To že není vidět na trhu nabíječka Ansmann se nedivým. Před asi 10 roky byl veden spor o autorství nabíječky. Celý článek autora byl uveřejněn v časopise Praktická elektronika viz obrázky.
- Přílohy
-
- nabijecka2.jpg
- (126.41 KiB) Staženo 147 x
-
- nabijecka1.jpg
- (128.27 KiB) Staženo 196 x
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
sergio1989: Tu nabíječku klidně používej, jen měř napětí na baterce a až vyleze na 15 V, tak to vypni. Pokud nemáš voltmetr, poznáš nabití podle toho, že baterka začne slabě šumět.
Nabíjej to po každé jízdě, olověným baterkám škodí ponechání ve vybitém stavu.
Nabíjej to po každé jízdě, olověným baterkám škodí ponechání ve vybitém stavu.
Naposledy upravil(a) Lukas-Peca dne 20 dub 2016, 14:47, celkem upraveno 1 x.
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Kachle, nemáš pravdu. I ty hermetický olověný baterie mají odvětrávání. Pokud je nabíjíš zdrojem proudu, jako některý hovada výrobci v přenosných lampách, baterie brzy "vyschne". Pokud uslyšíš v baterii "šum", měl by jsi se poohlédnout po lepším nabíječi.
Pokud postavíš baterii vývodama vzhůru, je celej vršek zakrytý destičkou. Po krajích najdeš kanálky na odvod HHO. Pokud tu desku odlomíš, tak se na Tebe budou usmívat gumový kloboučky, který budou lehce vdutý dovnitř (tepelný cyklování působí mírný podtlak v článku). Kloboučky se po natlakování článku odchlípnou od trubičky a přetlak uniká škvírou. Tvoří jednosměrný ventily. Minimálního plynování se dosahuje materiálem elektrod a přesným dodržováním provozních podmínek - takže i předepsaným způsobem nabíjení... . Jinak je elektrolyt buď ve formě gelu , nebo nasáknutej ve "skelný vatě" - technologie AGM.
Obě verze mají ventilový "odvětrávání"
Pokud postavíš baterii vývodama vzhůru, je celej vršek zakrytý destičkou. Po krajích najdeš kanálky na odvod HHO. Pokud tu desku odlomíš, tak se na Tebe budou usmívat gumový kloboučky, který budou lehce vdutý dovnitř (tepelný cyklování působí mírný podtlak v článku). Kloboučky se po natlakování článku odchlípnou od trubičky a přetlak uniká škvírou. Tvoří jednosměrný ventily. Minimálního plynování se dosahuje materiálem elektrod a přesným dodržováním provozních podmínek - takže i předepsaným způsobem nabíjení... . Jinak je elektrolyt buď ve formě gelu , nebo nasáknutej ve "skelný vatě" - technologie AGM.
Obě verze mají ventilový "odvětrávání"
-
- Příspěvky: 3886
- Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
- Bydliště: Zlín
- Kontaktovat uživatele:
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
stačí dodržet rozsahy napětí podle účelu použití: Standby use, nebo cycle use a počáteční proud.
Synovcovy jsem dělal nabíječku z univerzálního adaptéru, který jsem vybavil sériovým odpůrkem kvůli omezení přetížení při připojení vybité baterie. Nabíjelo se to přes noc. Měl jsem nastaveny to "Stand by use", takže se baterka hlídat nemusela. Synovec z toho stejně odrostl, takže to skončilo neznámo u koho..
Synovcovy jsem dělal nabíječku z univerzálního adaptéru, který jsem vybavil sériovým odpůrkem kvůli omezení přetížení při připojení vybité baterie. Nabíjelo se to přes noc. Měl jsem nastaveny to "Stand by use", takže se baterka hlídat nemusela. Synovec z toho stejně odrostl, takže to skončilo neznámo u koho..
- Přílohy
-
- r914.jpg
- (26.57 KiB) Staženo 95 x
Co to je na tý baterce napsaný za kravinu? Ve Fulgur Battmanu mě vždy tvrdili. že PB gelovky jsou buď Stand-by do UPS a podobných zařízení, kde se v podstatě stále čeká na maximálním napětí 13,8V na občasný vybíjení malým proudem do 1C.
A Cykle jsou konstrukčně úplně jiný desky, tam se předpokládá nabití na 14,4 až 14,7V a pak se vybijí velkým proudem 3-5C až na povolený napěťový minimum a pak se zase ihned musí nabít. Tyhle baterky se dávají do invalidních vozejků a pod.
V životě jsem neslyšel, že by byl nějakej hybrid co by uměl při zachování deklarovaný životnosti a proudovýho zatížení obojí. Aspoň ne u Panasonicu. O tom se přesvědčil jeden vozíčkář tady u nás kdy chtěl ušetřit a sehnal si do vozejku Yuasa Stand by baterie. Stejná kapacita a o 2 kg lehčí. Po 3 cyklech mu začaly při zatížení téct. Pak jsem mu musel řešit sežranej vozejk a nový cyklický baterky. Na ně jezdí už čtvrtej rok.
A Cykle jsou konstrukčně úplně jiný desky, tam se předpokládá nabití na 14,4 až 14,7V a pak se vybijí velkým proudem 3-5C až na povolený napěťový minimum a pak se zase ihned musí nabít. Tyhle baterky se dávají do invalidních vozejků a pod.
V životě jsem neslyšel, že by byl nějakej hybrid co by uměl při zachování deklarovaný životnosti a proudovýho zatížení obojí. Aspoň ne u Panasonicu. O tom se přesvědčil jeden vozíčkář tady u nás kdy chtěl ušetřit a sehnal si do vozejku Yuasa Stand by baterie. Stejná kapacita a o 2 kg lehčí. Po 3 cyklech mu začaly při zatížení téct. Pak jsem mu musel řešit sežranej vozejk a nový cyklický baterky. Na ně jezdí už čtvrtej rok.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!