Stránka 1 z 2

Jak nabijet gelovou baterku levnou nabijeckou ?

Napsal: 19 dub 2016, 18:53
od sergio1989
Dobrý den, kamarád koupil dětem takové to autíčko na baterie jak do nej posadite dítě a ono si jezdí po dvorku. Problém je ze mu k tomu dali jen ,,trafo nabijecku,, tedy bez kontroly nebo ukončení nabíjení po dosazeni nabití. Proste do baterky stále tlačí proud. Baterie je 12V 9 Ah Pb gelova a nabijecka je 230-240 V AC 50 Hz, 12 V DC, 1000 mA, 25 W. Jak dlouho by měl baterku nechat na nabíječe když bude baterie vybita ? Vím ze není lehké odpovědět protože nevíme jak moc vybita bude, ale zkuste poradit nějaký plus minus postup jak to nabijet a tu baterku neznicit. Děkuji

Napsal: 19 dub 2016, 18:55
od rnbw
Zmeraj napatie tej nabijacky bez pripojenej baterie.

Napsal: 19 dub 2016, 19:59
od Artaban001
Ahoj. Na ty baterce bývá napsaný dvě hodnoty nabíjecího napětí. Tebe zajímá to "Cycle use" a podle toho zvolíš zdroj. V případě 6V olověného akumulátoru to byl stabilizovaný 7.5V adaptér, v případě 12V baterie 15V zdroj ze set-top boxu opatřený třeba diodou (14.3V přibližně).
Jinak, pokud máš doma auto, tak v Lídlu jde občas natrefit na takovou šedomodrou nabíječku, která je na 12V baterie i na 6V baterie v olověným provedení. Napětí si to volí samo, nabíjecí proud zvolíš tlačítkem "motocyklu". Více návod k obsluze. Psali tam, že to jde i na hermetický olova snad od 1Ah... (nutno ověřit)
Olověný akumulátor se nabíjí napětím s omezením proudu. Pokud neomezíš napětí, baterka Ti pak plynuje a strácí vodu přes jednosměrný ventily pod horní deskou. Takže Ti dřív odejde..

Napsal: 19 dub 2016, 22:38
od EKKAR
Omezení proudu má konstrukcí nabíječe na 1A, takže mu stačí jen hlídat maximum napětí - jak doleze na 13,8 - 13,9V, nabíjení ukončit. Proudový omezení by šlo učunit sériově zapojenou žárovkou 12V 15W - na začátku dobíjení bude žhnout, pak postupně zhasne, ale nabíjení se tak prodlouží na přibližně 20 hodin - a stejně je dobrý přitom hlídat napětí na baterce, aby nelezlo přes 13,8V.

Napsal: 19 dub 2016, 22:50
od Celeron
Já jsem kdysi na gelový olovo pořídil za pár stovek Ansmann 9274001. Je to na dvoustupňový nabíjení 1A, 12Ah gelovky to přes noc nabilo bez problémů. Ale na netu už ji nikde nevidím. Tak třeba tohle.

Napsal: 19 dub 2016, 23:47
od kachle
Já používám toto již pár let a plná spokojenost.
http://www.elektronicke-stavebnice.cz/p ... umulatory/

Napsal: 20 dub 2016, 11:22
od Celeron
kachle píše:Já používám toto již pár let a plná spokojenost.
http://www.elektronicke-stavebnice.cz/p ... umulatory/
To je neuvěřitelný! 8O To jsou pajcnutý střeva z toho Ansmanna 9274001, o kterým jsem psal výše. Naprosto stený osazení, jen plošák jinak rozložený. :)

Napsal: 20 dub 2016, 11:40
od kachle
To že není vidět na trhu nabíječka Ansmann se nedivým. Před asi 10 roky byl veden spor o autorství nabíječky. Celý článek autora byl uveřejněn v časopise Praktická elektronika viz obrázky.

Napsal: 20 dub 2016, 12:53
od Lukas-Peca
sergio1989: Tu nabíječku klidně používej, jen měř napětí na baterce a až vyleze na 15 V, tak to vypni. Pokud nemáš voltmetr, poznáš nabití podle toho, že baterka začne slabě šumět.

Nabíjej to po každé jízdě, olověným baterkám škodí ponechání ve vybitém stavu.

Napsal: 20 dub 2016, 13:01
od kachle
Až začne baterka šumět, hrozí výbuch. Plyny při přebijení nemají kam odcházet. Tyto baterie jsou hermeticky uzavřené. Jednoznačně hlídat koncové napětí baterie.

Napsal: 20 dub 2016, 16:04
od Artaban001
Kachle, nemáš pravdu. I ty hermetický olověný baterie mají odvětrávání. Pokud je nabíjíš zdrojem proudu, jako některý hovada výrobci v přenosných lampách, baterie brzy "vyschne". Pokud uslyšíš v baterii "šum", měl by jsi se poohlédnout po lepším nabíječi.
Pokud postavíš baterii vývodama vzhůru, je celej vršek zakrytý destičkou. Po krajích najdeš kanálky na odvod HHO. Pokud tu desku odlomíš, tak se na Tebe budou usmívat gumový kloboučky, který budou lehce vdutý dovnitř (tepelný cyklování působí mírný podtlak v článku). Kloboučky se po natlakování článku odchlípnou od trubičky a přetlak uniká škvírou. Tvoří jednosměrný ventily. Minimálního plynování se dosahuje materiálem elektrod a přesným dodržováním provozních podmínek - takže i předepsaným způsobem nabíjení... . Jinak je elektrolyt buď ve formě gelu , nebo nasáknutej ve "skelný vatě" - technologie AGM.
Obě verze mají ventilový "odvětrávání"

Napsal: 20 dub 2016, 17:14
od Lukas-Peca
On by v těch článcích prý měl být taky nějaký katalyzátor, který HHO převádí zpátky na vodu. Ono to trochu šumí už mezi těmi 14,5 - 15 V.

Napsal: 20 dub 2016, 17:16
od EKKAR
No a právě proto se hermetický akučka ("gelovky") NEMAJÍ nabíjet na napětí víc jak těch 13,8V - právě aby skoro vůbec neplynovaly ....

Napsal: 21 dub 2016, 20:27
od Artaban001
stačí dodržet rozsahy napětí podle účelu použití: Standby use, nebo cycle use a počáteční proud.
Synovcovy jsem dělal nabíječku z univerzálního adaptéru, který jsem vybavil sériovým odpůrkem kvůli omezení přetížení při připojení vybité baterie. Nabíjelo se to přes noc. Měl jsem nastaveny to "Stand by use", takže se baterka hlídat nemusela. Synovec z toho stejně odrostl, takže to skončilo neznámo u koho..

Napsal: 22 dub 2016, 00:10
od Celeron
Co to je na tý baterce napsaný za kravinu? Ve Fulgur Battmanu mě vždy tvrdili. že PB gelovky jsou buď Stand-by do UPS a podobných zařízení, kde se v podstatě stále čeká na maximálním napětí 13,8V na občasný vybíjení malým proudem do 1C.
A Cykle jsou konstrukčně úplně jiný desky, tam se předpokládá nabití na 14,4 až 14,7V a pak se vybijí velkým proudem 3-5C až na povolený napěťový minimum a pak se zase ihned musí nabít. Tyhle baterky se dávají do invalidních vozejků a pod.
V životě jsem neslyšel, že by byl nějakej hybrid co by uměl při zachování deklarovaný životnosti a proudovýho zatížení obojí. Aspoň ne u Panasonicu. O tom se přesvědčil jeden vozíčkář tady u nás kdy chtěl ušetřit a sehnal si do vozejku Yuasa Stand by baterie. Stejná kapacita a o 2 kg lehčí. Po 3 cyklech mu začaly při zatížení téct. Pak jsem mu musel řešit sežranej vozejk a nový cyklický baterky. Na ně jezdí už čtvrtej rok.