Stránka 1 z 2

Magnetofon Tesla ANP230BU

Napsal: 06 čer 2016, 21:52
od EL34
Zdravím, dnes jsem se setkal s kuriozitou. Byl to magnetofon označení ANP230BH - tím H si nejsem jistý. Vzhledově je velmi podobný B5, ale na první pohled zaujala univerzální hlava, je totiž pro osmistopý záznam- má 4 samostatné systémy. Mazací hlava je asi celostopá. Dále je původní tónová hřídel zůžena asi na polovinu původního průměru. Tím byla asi dosažena rychlost 4,75 nebo snad i 2,3cm/s. Ještě je tam pár tlačítek a konektorů navíc, jinak se to velmi podobá B5. Ještě U toto byla mazací žehlička PSK 23001 a několik 18cm pásků emgeton DP25LN. Setkal se s tím už někdy někdo: je to opravdu pro osmistopý záznam?

Napsal: 06 čer 2016, 22:52
od Celeron
Zítra se ti zeptám chlapa, co dělal na magneťákách Tesla Přelouč až do zrušení v roce 1991. Třeba si vzpomene.

Napsal: 07 čer 2016, 09:03
od EL34
Jo díky. Správné typové označení to má ANP230BU a měla by tam být hlava ANP957. Předlohou se přepínají rychlosti 4,75/9,5 jako v B5. Zde je ale tenčí tónová hřídel takže rychlosti jsou 4,75/ 2,3cm/s. V elektronice je 3x MAA501 a koncový zesilovač je MBA810. U desky zdroje je elektromagnet asi na ovládání pauzy. Výrobní číslo je 400160.Vyrobené to bude někdy kolem 1981. Večer pošlu fotky...

Napsal: 07 čer 2016, 09:33
od konosuke
zašli fotky to je vono, to mě zajímá...v dobách Tesla B5 integráče MAA a MBA
neexistovaly

Napsal: 07 čer 2016, 09:43
od fredis
Je jasný, že to bylo upraveno, předěláno, v pozdější době.

Napsal: 07 čer 2016, 10:23
od EKKAR
Bezpečnost - Ústřednový?

Napsal: 07 čer 2016, 10:25
od EL34
Jasně, zapoměl jsem napsat odkud to je. Je to z řídícího pracovistě radiolokátoru RL4-AS.

Napsal: 07 čer 2016, 21:55
od EL34
Fotky

Napsal: 09 čer 2016, 07:20
od strizek
Hezky upraveny magnetofon. Kdyz by nahodou byl na prodej, mel bych zajem. Atypu mam jiz nekolik. Diky f

Napsal: 09 čer 2016, 09:10
od konosuke
je hezčí než origoš B5, ty dva barevné šaltry vpravo no a kruhový měřák úrovně záznamu je snad původem z kazeťáku Tesla A3, DIN zásuvka 27V pro extérní přístroj apod., pěkná prácička

Napsal: 09 čer 2016, 22:45
od EL34
S tou rychlostí to je tak, že předloha je sice dvoudílná jako v B5, ale je trvale na jedné - asi té rychlejší pozici, nejde přepínat. Takže rychlost posuvu je 4,75cm/s. Potom ale nechápu, proč je stočený ten setrvačník. Ta zásuvka 27V je asi pro napájení z akumulátoru. Jinak je to opravdu osmistopé a mazací hlava celostopá. Elektromagnet ovládá pauzu- přeruší posuv při průchodu kovové fólie na pásku. Docela je zajímavý zapojení elektroniky s 4x MAA501. :D

Napsal: 10 čer 2016, 10:32
od Celeron
Tak jsem zkoušel toho chlapíka, co dělal v Tesle Přelouč na magneťákách. B5 zažil jen pár týdnů od vyučení do vojny. A po vojně se už dělaly B100.
Ale přímo na magneťákách se dělala jen spotřebka, tyhle úpravy ne.
Na Přeloučslým speciálu (samostatná fabrika vedle magneťáků) se dělalo něco jinýho, hlavně pojítka.

Napsal: 13 říj 2019, 08:00
od Hill
EL34 píše:S tou rychlostí to je tak, že předloha je sice dvoudílná jako v B5, ale je trvale na jedné - asi té rychlejší pozici, nejde přepínat. Takže rychlost posuvu je 4,75 cm/s. Potom ale nechápu, proč je stočený ten setrvačník...
To mohlo mít dva důvody: jednak kvůli stabilitě rychlosti, aby setrvačník měl "devítkové" otáčky, tedy i odpovídající kolísání, zejména v okamžiku dosedu přítlačné kladky, když už ji tedy tahá elektromagnet.
Nebo proto, že dlouhá pásková dráha ve spojení s odvážně dlouhým zavěšením přítlačné kladky B5 mohla dělat normálně potíže s vedením pásku va svislém směru (známe to - pomocná vodítka mezi sloupky sice něco vylepšila, ale při nějakém problému v dráze poškozovala okraje pásku, zvlášť, když už v hlavě byla vybroušená drážka). Tenčí hřídel si kladku srovnal přesněji, to známe z kazeťáků, takže při startu jel pásek přesněji a zmenšily se problémy s trefováním stop na hlavu, i když neměly šířku ani poloviční.

Napsal: 15 říj 2019, 08:05
od EL34
Přesně, na měl jsem B100 od známého a dost pásků bylo zhuntovaných právě díky tomu vodítku mezi univ.hlavou a tonovou hřídelí. Jinak se mi letmé uložení kladky zamlouvá víc než napevno.
U B100 mě docela štve, že nemá koncové vypínání. Až bude trochu času, chtěl bych si s tím trochu pohrát a namontovat tam elektromagnet z B57 nebo i z tohoto ANP230BU. Nerad předělávám originální stroje, ale B100 mám asi 5ks a koncové vypínání by se mi líbilo. :D

Napsal: 15 říj 2019, 09:50
od Lukas-Peca
Doufám, že tu ANP230BU nerozebereš, to by byla škoda. V Muzeu Tesla v Třešti by pro ni místo bylo.