Stránka 1 z 4

Tyristor simson S51

Napsal: 20 čer 2016, 18:53
od m4rt4s
Ahoj, potřeboval bych radu jak vylepšit tyristor na simsonu.

Na stránce simsonviglu http://www.simsonviglu.cz/?sekce=elektrika&clanek=14 sem našel schéma na výrobu tyristoru, ten sem sestrojil, ale simáč běžel tak 2 minuty než jsem přidel plyn, pak chcípnul a myslim si že oděsel tyristor, jiskru dává jen při nízkých otáčkách, pomalý našlapování startovací páky, jak šlapnu víc jiskra nejni.

Před cca pul rokem se dělalo celý zapalovaní a to, zapalovací cívka (ta co nabijí kondík v tyristoru- primární) dával se novej snímač klikovky (otvírá tyristro) a dával se i novej "tyristor" (krabička s plošňákem zapalování)

Co jsem měřil multimetrem tak se zdaj všechny komponenty ok:
- Od primární cívky jde při našlapávání cca 180V střídavejch, měřeno multimetrem -> takže jen abych věděl že dává. . . .

- Snímač klikovky proměřen má 16ohm (je v toleranci jak sem se dočer na netu) a taky to nějakej Volt hodí.

- Chcípák (kostřicí kabel) sem odpojil, aby do toho nekecal.

- Kostry sem vyčistil a proměřil a 0 ohm

A na primární cívku je to taky všechno průchozí a žadnej zkrat.


Z toho jsem usoudil, že by to chtělo bytelnější tyristor, co jsem někde čet, tak se dřív dělaly slabší primární cívky a tyhle náhražky jsou moc silný pálí tyristory.

Na německých stránkách sem našel podobný schéma s jinýma hodnotama odporů a i jiným tyristorem



http://www.hobbielektronika.hu/forum/fi ... b707f9.jpg

14- přívod od primární cívky
2- chcípání (ukostření)
3- signál od snímač klikovky
31- kostra
15- výstup na sekundární cívku

Co jsem koukal, tak se dělá spousta tyristorů a i silnějí na 800V, ale jako amatér netušim, jaký hodnoty tam můžu dát aby mi to pak tyristro stíhalo otvírat atd . . . .


Po netu je hodně schémat, ale když člověk neví který bude na 100% makat a a když už si koupí origo tyristor za 750 a vydrží někdy rok někdy půl roku, tak to je smutný.

Takhle vypadá celý schéma http://www.hobbielektronika.hu/forum/ge ... p?id=24527

Prosím o rady a nápady jak vylepšit schéma a jaký součástky použít.

Napsal: 20 čer 2016, 19:18
od MetalGod
Ten 1µF kundík - na jaký napětí ho máš? Jestli u něj nedochází k průrazu...

Napsal: 20 čer 2016, 19:36
od EKKAR
Ve schématu je 400V - ale ten tyristor taky nemůže bejt žádný vořezávátko, musí mít malej proud IGT = musí mít i relativně vysokou citlivost. U tý spouštěcí cívečky totiž ani tolik nezáleží na napětí, ale na proudu, kterej do gate tyristoru "procpe". Navíc ten kondík musí mít velkou kvalitu = polytereftalátovej nebo polypropylénovej fóliák, žádnej hovňák, aby neměl pokud možno žádnej svod...

Napsal: 20 čer 2016, 19:56
od m4rt4s
Mam to udělaný všechno pdole prvního dokazu

Soupis součástek
Rezistory
56R--------------------------------------------2x
250R trimr PT10S--------------------------1x
Polovodiče
1N4007---------------------------------------2x
1N5408---------------------------------------1x
TIC106M-------------------------------------1x
Kondenzátory
1µF/630V fóliový!!!-------------------------1x
Faston
6,3mm 90o M--------------------------------5x

Ještě mě napadlo dát na klikovku ořech z goly upnout do vrtačky a měřit při 1500 ot co má vrtačka :-)

Napsal: 20 čer 2016, 20:34
od TAKJAN
No, já mám KT 601/600 a jezdí. Poctivá komunistická práce. Viz babeta níže.

Napsal: 20 čer 2016, 20:39
od Michal22
všech podobných strojů, co jsem potkal, byly na indukčce dráty zapojeny naopak- jednička vedla na kladívko (el. zapalování), patnáctka byla na patnáctku, tj. na vývod ze spínačky, který je pod napětím po otočení klíčku do polohy 1.
Nevím, zda by prohození vývodů na indukčce mělo nějaký vliv na funkci rostlináře?

Jinak bych mezi patnáctku a zem připojil malou žárovku a při nakopávání se díval, jestli bude problikávat.

Napsal: 20 čer 2016, 20:47
od EKKAR
Michal22 píše:všech podobných strojů, co jsem potkal, byly na indukčce dráty zapojeny naopak- jednička vedla na kladívko (el. zapalování), patnáctka byla na patnáctku, tj. na vývod ze spínačky, který je pod napětím po otočení klíčku do polohy 1.
Nevím, zda by prohození vývodů na indukčce mělo nějaký vliv na funkci rostlináře?...
Hergot, já zpaměti nevím označení svorek v auto-moto, ale mám dojem, že 15 je spínanej + a 1 je kostra. Když se to prohodí, tak primárem zapalovací špulky jde proudovej impuls opačným směrem a při rozpojení kladívek se indukující se napětí na primáru ODEČÍTÁ od toho, který se mezitím naindukovalo v sekundární sekci - správně se mají sčítat, protože indukční špulka je namotaná jako autotrafo ...

Napsal: 20 čer 2016, 20:56
od Michal22
Ekkare, tuná máš třeba šáde 120: http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=31505

Napsal: 20 čer 2016, 21:16
od m4rt4s
Michal22 píše:všech podobných strojů, co jsem potkal, byly na indukčce dráty zapojeny naopak- jednička vedla na kladívko (el. zapalování), patnáctka byla na patnáctku, tj. na vývod ze spínačky, který je pod napětím po otočení klíčku do polohy 1.
Nevím, zda by prohození vývodů na indukčce mělo nějaký vliv na funkci rostlináře?

Jinak bych mezi patnáctku a zem připojil malou žárovku a při nakopávání se díval, jestli bude problikávat.
u aut je svorka 15-> spínaných +12V, tady je to kontakt k primární cívce, simson nepotřebuje ke startu baterku a ani spínačku, když se odpojí chcípací kablík, startuje to furt a kostřicí bod sem připojil mimo spínačku přímo na rám motorky, abych vyřadil možný ostatní problémy.

Napsal: 20 čer 2016, 21:19
od m4rt4s
Jinak u aut je svorka 31 kostra = - pol baterky a svorka 30 + pol baterky.

Napsal: 20 čer 2016, 21:23
od m4rt4s
TAKJAN píše:No, já mám KT 601/600 a jezdí. Poctivá komunistická práce. Viz babeta níže.
Poslal by si mi prosim tě odkaz na ten tyristor ? Nikde sem ho nenašel :-)

Napsal: 20 čer 2016, 21:42
od DELONG
m4rt4s píše: u aut je svorka 15-> spínaných +12V, tady je to kontakt k primární cívce, simson nepotřebuje ke startu baterku a ani spínačku, když se odpojí chcípací kablík, startuje to furt a kostřicí bod sem připojil mimo spínačku přímo na rám motorky, abych vyřadil možný ostatní problémy.
Simson má ináč dve nezávislé 15-ky :lol: . Jedna je na spínacej skrinke pre polohu 1 a 2 . A druhá 15-ka je na indukčnej cievke . Nie sú ale prepojené .

Napsal: 20 čer 2016, 22:19
od m4rt4s
Tak to je možný, já mám baterku vyndanou :-) takže to jede i bez ní a hlavně do zapalování nejni připojená.

Zbytečná citace celého předchozího příspěvku vymazána. Používej konečně tlačítko Obrázek nad a pod vláknem!
Hill

Napsal: 20 čer 2016, 22:46
od EKKAR
Michal22 píše:Ekkare, tuná máš třeba šáde 120: http://skoda.panda.cz/forum/viewtopic.php?f=9&t=31505
No a když se podíváš, tak tam je (1) napojená na těleso rozdělovače = na kostru a (15) je přes odrušovací odpor (v době startu překlemovanej relátkem) na spínací skříňku = na spínaný napětí +12V, takže jsem se nemejlil ...

Jinak tam je i zmiňovaná náhrada (poměrně nepovedená) cívky v zapalování Š1202 (?!?) cívkou z "fanóša" = z favorita a o dva-tři příspěvky dál i poměrně přesný zdůvodnění proč to nejde. Favoriťácká cívka totiž je stavěná na mnohem menší ohmickej odpor a energie nahromaděná v jejím magnetickým obvodu je omezovaná zvenku, elektronicky dýlkou impulsu přiváděnýho z ŘJ elektronickýho zapalování (malá krabička velká jako kotvičkovej regulátor u šáde, namontovaná u favoše na pravým podběhu hned vedle samotný cívky = nemotat s pozdější ŘJ motoru u jednobodu nebo dokonce vícebodu Bosch (Mono)Motronic, ta je černá, mnohem větší a je namontovaná v opačným "koutě" motorovýho prostoru = před řidičem na podběhu LP kola), zatímco energie akumulovaná do cívky z "šáde" je omezená čistě její vlastní konstrukcí = momentem, kdy se nasytí jádro magnetickýho obvodu ... Proto i elektronický zapalování určený pro práci se starším typem cívky má jinou konstrukci než zapalování pro nízkoohmickou cívku...

Napsal: 20 čer 2016, 22:57
od Hill
Michal22 píše:...Nevím, zda by prohození vývodů na indukčce mělo nějaký vliv na funkci rostlináře?...
Na tu určitě ne a na zapalování sotva pozorovatelný: jestli tam bude na svíčce impuls 12 kV + 200 V nebo 12 kV - 200 V, ten rozdíl se na energii jiskry nijak významně nepodepíše.

Pokud jde o spolehlivost tyristorovny na Simsonech, asi nebyla valná, tady se píše, že to zapalování bylo citlivé i na záměnu svíčky od jiného výrobce.
A rovnou je tam zveřejněné odzkoušené schéma zapalování podstatně spolehlivějšího:
Obrázek
a rozpiska součástek:
D2/D3 Zenerova dioda ZD8,2
T1 triak 0,25W TIC226D
T2 tyristor TIC126N
D1,D4-D8 Si-Dioda 1N4007
C1 elektrolyt. kondenzátor 470uF/63V
C2 MKP-Kondenzátor 1uF/630V
C3 MKS-kondenzátor 220 nF/100V
R1 odpor 4,7 kOhm 0,25W
R2 odpor 180 Ohm 2W
Tr1 transformátor 6V/230V (ca. 1,5VA)

A můžete zkoumat rozdíl proti původnímu zapojení.