Stránka 1 z 3

Potřebuju radu ohledně nabíjecích obvodů

Napsal: 22 čer 2016, 23:11
od EKKAR
Můj dotaz není přímo na mobilní přístroje, ale je na techniku k mobilům hodně blízkou. Předpokládám totiž, že v napájecí části se budou s mobilama shodovat. Mám totiž na stole 2 navigace TomTom různejch (i když příbuznejch) typů, obě dvě normálně jedou - ale jen na kabel s 5V microUSB. Jak se kabel odpojí, umřou - a to totálně, resetujou se. Baterie jsou Li-Ion jednočlánek 3,7V 720mAh připojenej na 3 drátky - červená, černá a žlutá. Předpokládám, že to je (+), (-) a na prostředním je patrně termistor proti zápornýmu pólu - stejně jako u baterií do mobilů. Typ baterie je Lishen LP553436AB, model No: Quanta VF3K.
Baterie jsou mrtvý, měřáky na obou ukazujou desítky mV max. Navigace nejsou moje, ale o jejich repasi mě požádal dobrej kamarád - soft i mapový podklady do nich totiž jdou pořád normálně aktualizovat.

Náhrady jdou sehnat nejen na e-Bayi nebo Aliaexpresu nebo Alibabě, ale i za koruny, nabízí se třeba v PalmShopu nebo v Amio:
http://www.palmpc.cz/baterie-pro-tomtom ... 7v-700mah/
http://www.amio.cz/navigace/baterie-do- ... 0mah-.html

Ale nejde mi tak ani o náhradu, jako o jinou věc. Už jsem se setkal s mobilem, kterej nenabíjel baterii. Prostě jen fungoval a bral si šťávu, ale když začal signalizovat vybití baterie a byl napojenej na nabíječku, nenabíjel. Jen baterku docucal do mrtě a zhebnul. Když se baterka nabila v jiným kusu mobilu stejnýho typu (se stejnou nabíječkou!!!), normálně na ni ten marodnej naběhnul - diagnóza jasná, nabíjecí obvod v prdeli. Hodil jsem ho za psem, stejně byl bazarovej, ale mě teď jde o to, jak nejlíp zjistit, jestli ty TomTomy nemají mrtvý baterky z toho samýho důvodu = odešlýho nabíjecího obvodu.

Nikdy jsem se takhle důvěrně nabíjecíma obvodama pro Li-Ionky nezabejval, tak bych potřeboval vědět, jestli tyhle obvody začnou nabíjet hned po připojení vstupního microUSB na 5V, nebo jestli nějak čekají a třeba impulsem netestujou, v jakým stavu je a jestli je vůbec připojená nějaká baterie - abych dokázal nějak zjistit, jestli vůbec nabíjejí a nekupoval do nich zbytečně nový baterky = nevyhazoval peníze oknem ... Dokáže mi někdo poradit jak to u toho nabíjení je?

Napsal: 22 čer 2016, 23:29
od rnbw
Nedavno som v jednom TomTome menil takmer mrtvu bateriu - vydrzala asi minutu. Je to bezna zavada, nic dalsie by som tam necakal. Po vymene baterie mi to normalne nabijalo a fungovalo. Najvacsi problem bol povodnu bateriu odlepit z plosaku - trvalo mi to mozno hodinu, zlomil som na tom dva plastove nastroje a bateria skoncila brutalne ohnuta.

Na vyskusanie mozes pripojit nejaku bateriu z mobilu.

Napsal: 22 čer 2016, 23:43
od EKKAR
Mobilovou tady zrovna nemám, ale 3,7V Li-Ionky z foťáku Olympus LI-50B bych tady dvě měl - sice už jsou trošku nafouknutý (šly proto blbě měnit, proto jsem koupil nový) ale foťák na ně normálně fungoval, takže bych jen musel vyřešit nakontaktování k tomu kabílku od baterky z navigace. Mně spíš šlo o to, jestli má cenu podrobit jednu z vyndanejch původních baterek vivisekci, ucvaknout její přívod a s jeho pomocí měřit přímo na desce navi přes konektor pro baterii - nebo jestli ta nabíjecí elektronika navi pozná, že tam baterka není a nespustí nabíjení. Ten konektor je totiž minipidi - má kontakty necelej milimetr od sebe a pro hroty měřáku standartního provedení to je jako pro člověka snažit se opustit při požáru místnost komínovým sopouchem...

Napsal: 22 čer 2016, 23:50
od rnbw
Meral by som napatie na konektore aj s pripojenou bateriou. Na taketo ucely mam ostre meracie hroty. Pripadne sa da pouzit aj ihla. Alebo si urob odbocku z kablika povodnej baterie.

Napsal: 22 čer 2016, 23:56
od EKKAR
Já mám taky hroty z injekčních jehel, ale na tenhle konektor jsou i ty moc tlustý ... Takže říkáš měřit i s baterkou ... nj, moje podezření na nějaký testování ze strany nabíjecího obvodu se potvrzuje. Ale učuním to jinak - rozříznu smršťovací bužírku, která drží pokupě ty 3 kablíky od baterky, uprostřed na každým kousek oholím a roztáhnu je od sebe - a pak je pro to měření tím oholeným místem připájím na rozpolíčkovanej kousek kuprextitu, abych dostal dostatečně velkou kontaktní plošku i pro svorku nebo krokobanánek ...

Napsal: 23 čer 2016, 00:03
od rnbw
GND nepotrebujes a ten termistor tiez nie, takze ti staci jeden drot. Ja by som prasacky prepalil izolaciu spajkovackou a pripojil merak tam, pripadne tam prispajkoval odbocku z nejakeho drotu.

Napsal: 23 čer 2016, 08:34
od Victronix
OT - tyhle jsou dobrý.

Napsal: 23 čer 2016, 09:10
od dreamer
Myslím že jste vedle. Ten nabíjecí obvod pozná že je baterka mrtvá a napětí tam nenaměříš. Alespoň mě se to takhle chovalo v několika tabletech který umřely na totálně vybitou baterku. Řešil jsem to připojením baterie na zdroj 4V přes odpor tuším kolem 100 ohmů a hlídáním napětí. Po dosažení 3,7V na baterce už jí tablet normálně dobil. Když nejni totálně vybitá dlouho, dá se i potom používat ale samozřejmě jí to hluboké vybití dělá hódně nedobře.

Napsal: 23 čer 2016, 09:46
od rnbw
Toto nie je pripad vybitej baterie v srackovom tablete - tieto baterie po rokoch umieraju na zvyseny vnutorny odpor, tzn. pri nabijani je na nej 4,1-4,2V ako keby bola nabita.

Napsal: 23 čer 2016, 10:01
od dreamer
Ale na baterii vůbec nezáleží, já mluvím o nabíjecím obvodu - ten si po připojení k nabíječce změří napětí na baterii a pokud tam není alespoň 3,5V (tou hodnotou si nejsem jistej) tak nabíjení vůbec nezahájí - myslí si že baterie vůbec není a nebo že je vadná. A stejně se mi chovají i nabíjecí moduly koupené na e-bay: http://www.ebay.com/itm/Enduring-1Pc-Re ... XQR4FRkxkF

Napsal: 23 čer 2016, 10:21
od rnbw
Lenze:
a) Ta bateria pravdepodobne naprazdno napatie ma.
b) Kazde slusne zariadenie (a myslim, ze TomTom tam patri) vie ozivit uplne vybitu bateriu - ked je napatie prilis nizke, nabija sa minimalnym prudom. Napr. vsetky stare mobily - pripojis nabijacku, ale na displeji nic nevidiet, tak to nechas hodinu zapojene a potom to ozije.

Napsal: 23 čer 2016, 10:30
od dreamer
Ekkar píše: "Baterie jsou mrtvý, měřáky na obou ukazujou desítky mV max."

Je to možné že některé nabíjecí obvody dokáží oživit i takhle mrtvou baterii ale ty se kterými jsem se já setkal (s totálně vybitou baterií) to nedokázaly a nešlo vždy o sračkové tablety. Ale moc mi jich rukama neprošlo takže klidně můžeš mít pravdu.

Napsal: 23 čer 2016, 19:41
od EKKAR
rnbw píše:Lenze:
a) Ta bateria pravdepodobne naprazdno napatie ma.
b) Kazde slusne zariadenie (a myslim, ze TomTom tam patri) vie ozivit uplne vybitu bateriu - ked je napatie prilis nizke, nabija sa minimalnym prudom. Napr. vsetky stare mobily - pripojis nabijacku, ale na displeji nic nevidiet, tak to nechas hodinu zapojene a potom to ozije.
Ne, tohle se zkoušelo - napojit na USB kabel (na navi je microUSB) a nechat "vyhnívat" - neučunilo to absolutně nic, baterie jsou dál bez napětí...

Napsal: 23 čer 2016, 19:56
od Michal22
Baterku připoj na labzdroj, nastav U na 4,2V a I na 1A.
Sleduj ampérmetr.

Napsal: 23 čer 2016, 20:02
od EKKAR
Jo, jak daleko dopadne, viď?