Stránka 1 z 4

Repase "hovňáků" TC180-18x

Napsal: 25 čer 2016, 11:51
od Sendyx
Docela často se řeší problém s "papírovými" a MP kondy Tesla řad TC170 a TC180, zastříknutých do termoplastické hmoty, tmelu různých odstínů hnědé barvy. Novější provedení bývalo v pouzdrech snad z PVC, barvy zelené, světle modré a asi i bílé. Tyto kondenzátory trpí na svody, u původních hnědých dochází k praskání pouzder. Pro staré přístroje je často nutné zachovat jejich vzhled, aby nový kondenzátor nepůsobil jako pěst na oko.

Zkoušel jsem metodu podélného řezu lupénkovou pilkou (elektrickou, modelářskou) a slepení, ale je to dosti pracné a hlavně - takovou pilku má doma málokdo. Vyzkoušel jsem jednodušší postup, který se dá zvládnout - odvrtání vnitřku kondenzátoru z boku.

Postup je následující - vezme se nejlépe nepopraskaný "hovňák" a ulomí se jeden vývod. Hovňák stačí držet v ruce a vrtat jej třeba malou akumolátorovkou. Těsně vedle vývodu se vyvrtá otvor vrtákem přiměřeného průměru, třeba 2-2,5mm u hovňáku o průměru 10 a více mm, a vrtáme s velmi malým přítlakem a s častým vytahováním vrtáku, zalepuje se. Doporučuji 3 otvory kolem vývodu, poté vrtákem nebo malou frézou otvor opatrně spojit a vývod opatrně odstranit. Vývod bývá stočený do očka, které je připájené k boku svitku, je zde poměrně houževnatá vrstva kovu. Doporučuji velmi opatrně zvětšit otvor na velikost, vhodnou pro vložení nového svitku. Po odvrtání boční "pecky" následuje svitek, který je velmi měkký, a při dostatečně velkém otvoru je možné jeho části vyloupat i zahnutou jehlou a pinzetou. Zůstane těleso s druhým vývodem a druhá boční "pecka", doporučuji zevnitř velmi opatrně ztenčit vrtáním a pak vývod zahřát páječkou a zkusit i s peckou vtlačit dovnitř. Pokud nám kond praskne, lze jej po instalaci nového vnitřku slepit a i tak vypadá velmi dobře.

Nemám moc dobré mechanické vybavení, ale aspoň fotky pár pokusů:

Napsal: 25 čer 2016, 11:52
od Sendyx
Další fotky a způsoby tmelení boku někdy příště...

Napsal: 25 čer 2016, 11:53
od frpr666
Pro staré přístroje je často nutné zachovat jejich vzhled, aby nový kondenzátor nepůsobil jako pěst na oko.
Nebylo by jednodušší ten nový kondenzátor přelakovat na hnědo? Takový přístroj se bude dobře opravovat. Co tak schovat do původního pouzdra třeba diodu?

Napsal: 25 čer 2016, 11:55
od Michal22
Jen takový nápad- nešlo by to říznout kolmo na osu (po obvodu) u jednoho konce, aby zbyl jeden dlouhý kus a k tomu takové víčko?

Napsal: 25 čer 2016, 11:55
od Sendyx
Bude mít jiné rozměry a hlavně, při přelakování na hnědo, jak udělat původní potisk? Tesla štočky a barvy jsou už dávno v pr... achu...

Napsal: 25 čer 2016, 11:57
od Sendyx
Michal22 píše:Jen takový nápad- nešlo by to říznout kolmo na osu (po obvodu) u jednoho konce, aby zbyl jeden dlouhý kus a k tomu takové víčko?
Šlo by, ale asi to bude vidět. zkoušel jsem podélný řez a to se dalo dobře zamaskovat, i když je to pracnější. Ony stejně hovňáky často mívají dělící rovinu.

Napsal: 25 čer 2016, 12:36
od kokun
Sendyx píše:Ony stejně hovňáky často mívají dělící rovinu.
To je stopa z lisovací (dvojdílné) formy.

Napsal: 25 čer 2016, 12:41
od Sendyx
Ano, ale nemají to všechny, možná občas vyšší přesnost forem...

BTW, nevíte někdo, co to vlastně bylo za hmotu? Některé se při ohřevu zřetelně opotí a vytvoří se vosková vrstva.

Napsal: 25 čer 2016, 14:37
od Michal22
Je to určitě nějaký reaktoplast, ale konkrétně netuším. To opocení bude možná způsobeno tím, že to ještě něčím napouštěli?

Napsal: 25 čer 2016, 15:11
od kokun
Vosková vrstva:
Před každým zalisováním toho kond. svitku do té hmoty, se forma přetírala parafínem, aby po zalisování šel výlisek lehce vytáhnout z té formy. Proto na něm mohla ulpět tenoučká vrstva toho parafínu (vosku).
Neviděl jsem přímo výrobu těchto kondíků, ale u nás ve fabrice se takto např. lisovaly malé komutátory (kolektory), či sběrací kroužky stejným postupem.

Napsal: 25 čer 2016, 15:17
od Lukas-Peca
A čím se ta díra nakonec zalije? Reaktoplast to určitě není, protože se to taví.

Jinak teda nejsem příliš velkým příznivcem těchto renovací kondíků. Jednak je to past na další opraváře, jednak se tím ztrácí historická hodnota, jednak je to trochu podfuk - hovňáky prostě za nic nestály, tak proč je falšovat za dobré kondíky. Pokud jde o původnost, je lepší je nechat na místě odpojené nebo je schovat do sáčku. Třeba časem někdo vyvine způsob, jak obnovit jejich původní vlastnosti z výroby a budou se moct zase zapojit zpátky. To samé se týká měnění vnitřků asfaltových svitků nebo kuchání elytů a krabicáků.

Napsal: 25 čer 2016, 15:56
od kokun
Lukáši - já celkem chápu sběratele-restaurátory, že se snaží zachovat alespoň vizážně původní součástky (asfalťáky, či třeba ty ellyty), byť to může být pak ta "past" pro příp. dalšího opraváře.
Jejich lepší el. vlastnosti zase "šetří" jinde - neodejde např. elka (proud přetížením) při nějakém kolapsu (velkém svodu, zkratu, ...) třeba právě toho hovňáku.
A nevěřím, že se po letech podaří zlepšit jejich izol. vlastnosti - jsou dané použitými materiály, poplatnými své době. :roll:

Napsal: 25 čer 2016, 16:06
od danhard
Proboha, proč si vymějšlet "novej" hovňák ?
Není jednodušší tam dát slušnou náhradu a pak se do toho zařízení vykálet ? :lol:

Jinak samozřejmě příčný nářez diamantovým kotoučkem cca 5mm od kraje, odštípnout vývody, pokroutit, získáte víčko, z těla vykroutit kond, získáte pouzdro.

Napsal: 25 čer 2016, 16:11
od Lukas-Peca
kokun: Já nemám nic proti výměně vadných součástek, to je samozřejmě podmínka dalšího provozu, ale nevím, proč je cpát do starých pouzder. Prostě bylo nutno vyměnit toto a tamto, tak proč to nepřiznat. Když se to udělá šikovně, tak to moc neutrpí ani esteticky.

Napsal: 25 čer 2016, 18:01
od Dvoulampovka
Lukas-Peca píše:Jinak teda nejsem příliš velkým příznivcem těchto renovací kondíků. Jednak je to past na další opraváře,
Poprosím o upřesnění, v čem je ta past?? Děkuji.