Stránka 1 z 2

Retro laminátové antény

Napsal: 28 zář 2016, 22:55
od Jimmi2
Pamatujete ještě tyto antény?
Obrázek
Mám úplně stejnou a chystám se k ní nainstalovat časem i nějaké to autorádio. Zajímalo by mě, zda s nimi máte někdo trochu "odbornější" zkušenosti.
Poněkud zarážející je ta délka. Jistě, dříve mívala rádia více vlnových rozsahů a dlouhé vlny bývaly důležité například pro příjem rádia Hvězda v zahraničí. Ale deska se téměř výhradně používá VKV. Ovšem otázka zní, zda je vodivé jádro skutečně po celé délce prutu. Většina stanic také vysílá se svislou polarizací a tady je to spíš něco mezi.
Takže mám ji nechat jen pro ozdobu a někam schovat anténu jinou, nebo prostě připojit a přijímat.....? 8-)

Napsal: 28 zář 2016, 23:11
od EKKAR
Tyhle antény ještě měly NEREDUKOVANOU dýlku = chovaly se jako rezonanční, na VKV dokonce neměly daleko k půlvlně. Tudíž měly daleko větší výstupní napětí, než ty totálně zkrácený pahejly, co jsou dneska moderní. Mnohdy ani nepotřebovaly zesilovač, aby dosáhly na výstupu těch pár mikrovoltů, který potřebuje tuner rádia k slušný reprodukci. Ergo kladivo, pokud takovou máš, namontuj, připoj - a používej.

Napsal: 28 zář 2016, 23:47
od Jimmi2
Dík.
Namontovaná už je dávno, teď jenom přibude rádio. Až bude youngtimer opět pojízdný 8-)

Napsal: 29 zář 2016, 14:56
od EKKAR
Doporučuju překontrolovat ukostření patky antény - má to velkej vliv na příjmový vlastnosti, když tam je špatnej kontakt, anténa přestává "anténovat". Podrobnější vysvětlování je nad rozsah Bastlírny, ber to prostě jako fakt...

Napsal: 29 zář 2016, 15:18
od breta1
Ani si nepamatuju, že by se ty laminátky nějak kostřily...

Napsal: 29 zář 2016, 15:33
od EKKAR
Zubatou podložkou pod matici na spodní straně plechu. Někdy nebyla zubatá, ale vějířková. Každopádně se má zarejt skrz lak až do plechu a tím zaručit vodivý spojení opletení svodovýho koaxu s plechem kastle = virtuální zemnicí plochou. Bez toho kontaktu se vf uzemnění bude konat až na konektoru u rádia, celej svodovej koax se stane součástí aktivní "vyzařovací" dýlky antény a každý jeho přiblížení k plechu kastle bude mít negativní vliv na příjmový vlastnosti. Proto se koax autoantény kostří na obou koncích ...

Napsal: 29 zář 2016, 15:39
od rnbw
A po par rokoch cele to uchytenie anteny z karoserie vyhnije :D

Napsal: 29 zář 2016, 15:50
od Jimmi2
Jo, kostra, to je dobrá rada. Stejně to budu muset vyndat a všechno překontrolovat.
Já se přiznám, že jsou mi bližší antény s dipólem, jaksi symetrické. Jak je to jenom prut, nevím pořádně, co s tím a jak se to počítá 8-)
Ještě by mě zajímalo, pokud je "železo" v tom prutu až do konce, jaký vliv má uchycení konce antény na okapničku střechy. Kontakt tam samozřejmě nebude, ale přiblíží se to hodně ke kastli. Jak to ovlivní příjem. Ale on ten drát stejně bude kratší; asi to projedu nějakým detektorem.

Napsal: 29 zář 2016, 16:41
od EKKAR
Prut upevněnej na jednom konci kolmo nad uzemněnou plochu se chová jako "polovina dipólu" = dochází tam k "zrcadlení" tý skutečný aktivní části jako by přes rovinu tý vodivý plochy.
A přiblížení konce prutu k tý uzemněný ploše se chová jako miniaturní kapacita na konci proti tý uzemněný ploše ...

Napsal: 29 zář 2016, 16:57
od Artaban001
Tady tu bestii jsme měli na stovárně. Matně si pamatuju, že ten kovový vnitřek až úplně dokonce nebyl. Dost často se ta anténa vysmekávala z toho zadního háčku, pokud se tam pořádně neuvázala. Pak plandala všude možně kolem auta za jízdy. Dneska je to už podle mě překonaná záležitost, protože v době, kdy se vyráběla, tak VKV příjem byl "okrajová záležitost" (tady v pásmu 66-73Mhz byly tak tři stanice), jinak byla na střední vlny dobrá. Dneska je nejlepší "normální" autoanténou na VKV 75cm dlouhý v podstatě prut z drátu. Příjem je závislej hlavně pak na vnitřní konstrukci autorádia, protože některý snad mají v sobě "krystalku", protože ten tuner je tak "tupej".

Napsal: 29 zář 2016, 17:09
od EKKAR
Příjem na FM u dnešních autorádií je závislej na nastavení jejich AVC (anglicky AGC) a na nastavení prahu v šumový bráně (squelch). Když mají nastavenej vysoko práh šumu, aby nepřijímaly stanice se šumem, "naskakuje" signál jen u opravdu silnýho signálu = při příjmu jen blízkejch vysílačů, slabší = vzdálenější vysílače rádio ignoruje. Až když se vypne squelch, pozná se jak hodně umí s příjmem "zamávat" terénní konfigurace a intenzita zesílení vstupního dílu řízenýho smyčkou AVC ...

Napsal: 29 zář 2016, 19:51
od Kvicala_r
Artaban001 píše: snad mají v sobě "krystalku"
Těžko, v té najdeš alespoň laděný obvod, ale dnes to zvládají s jedním IC i bez dalších "drahých" součástek

Napsal: 29 zář 2016, 22:44
od Jimmi2
Zrcadlení chápu, to si ještě ze školy pamatuju. Ale nemám to uprostřed střechy, alebrž na předním blatníku :D
Říkáš jako kondík? To má logiku. Ale nevím, jestli to je dobře.
Artaban001 píše: ...dneska je to už podle mě překonaná záležitost...
Jak může být překonaného něco tak stylového.....? 8-)

Napsal: 30 zář 2016, 00:13
od helios
Ja si pamätám tieto štýlové antény, na stovečkách škodovkách boli bežné. Raz som bol svedkom toho, ako auto, odbočujúce na križovatke doprava, touto anténou prefackalo chodca, čakajúceho pred prechodom. Proste sa ten ukotvený koniec antény uvoľnil práve pri zatáčaní a ujo schytal po papuli, ani nevedel prečo. :lol:

Napsal: 30 zář 2016, 17:07
od Artaban001
K tý krystalce jsem to přirovnával tou (ne)citlivostí.