Stránka 1 z 3

Ventilátor do koupelny

Napsal: 07 říj 2016, 12:57
od rysTR
Dcera má vkoupelně ventilátor Dospel Polo 4 průměr 100 230V50Hz 15W IP X4 serie 740826/15490
Má to vepředu také malé žaluzie, které se po zapnutí spínačem otevřou a ventilátor se roztočí.
Bohužel ty žaluzie pracují jak mají, ale ventilátor se točí jen pomalu.Když jej přibrzdím, začne to v něm bzučet, jak když přibrzdíte motorek. Po uplynutí nějaké doby se to celé zase vypne a žaluzie se sklopí.
Nemáte náhodou někdo schema, nebo můžete poradit, zda to jde opravit a jak?
Díky předem za každou radu, kromě té, abych jej vyhodil a koupil nový. Myslím si, že na to je snad ještě čas.

Napsal: 07 říj 2016, 13:09
od rnbw
Podla mna sa tam nema co pokazit, len motor...

Napsal: 07 říj 2016, 13:19
od monterjirka
Možná byste se divili jak malý "mechanický výkon" má takový ventilátor při malých otáčkách. Někdy stačí vyschlé ložisko s těžším chodem a otáčky nechtějí jít nahoru. Najít kam, stříknout "Kontox" nebo silikonový olej a "zázrak je tu".

Napsal: 07 říj 2016, 14:03
od frantajetel11
Taky může bejt na hřídelce namotanej nějakej nacucnutej bordel. Každopádně bych ten větrák vyndal ven a vyzkoušel.

Napsal: 07 říj 2016, 14:34
od Zaky
A případně ložiska namazal olejem, pokud tedy nejsou vyběhnutá na zemědělské vůle a ne nějakým kontoxem či wd40, to nejsou mazadla a tudíž problém nijak nevyřeší, za chvíli by se to zase netočilo.

Napsal: 07 říj 2016, 17:29
od Artaban001
Rozborka, očista a sborka motorku a promazání olejem, nejlépe kapilárním. WD-čko používat pouze jako čistidlo (nastříkat na hřídel a vyleštit hadříkem)

Napsal: 07 říj 2016, 19:31
od rnbw
Ak je tam rovnake klzne lozisko ako v PC ventilatoroch, tak tie mazem motorovym olejom.

Napsal: 07 říj 2016, 19:58
od termit256
Ja mam ve firme takovy teplovzdusny vetrak, je tam kluzne lozisko. Zhruba jednou za rok to musim rozdelat a hridelku maznout protoze se prestane tocit. Je uplne jedno jestli jsem to namazal obycejnym motorovym olejem, nebo specialnim vysokoteplotnim tukem ktery stoji 25.000,-/kg
Vydrzelo to +- stejne.

Napsal: 07 říj 2016, 20:46
od Zaky
Ona v ložiskách ventilátoru taky žádná vysoká teplota nebude, proto není potřeba používat žádné vysokoteplotní oleje. Ložiska mažu olejem, co s ním mažu ložiska vřetena soustruhu, je to přímo nějaký olej na kluzná ložiska. Ale bez obav bych použil i běžný motorový olej. Ono to po namazání zase něco vydrží. Někdy bývají kluzná ložiska dvě a mezi nimi dutina, v níž může být filc. V tom případě je dobré vytáhnout hřídelku a filc nasytit olejem, je tam pak zásoba na mazání delší čas. Pokud je ale hřídelka vertikálně, stejně se pak horní ložisko z toho filcu moc nenamaže.

Napsal: 08 říj 2016, 02:54
od MetalGod
Olej nevydrží tolik, co vazelína - mám dobrý zkušenosti s A00 - to je něco, co připomíná asfalt, má konzistenci medu a je nadmíru viskózní (táhne se jak sopl). Používá se právě na kluzný uložení, i když větších rozměrů a zátěží.
V případě potřeby, kdyby se Ti to zdálo bejt až moc hustý, stačí přimíchat menší množství motorovýho minerálního oleje..

Napsal: 08 říj 2016, 13:57
od rysTR
Ventilátor jsem demontoval a jsou tam chráněná ložiska, která jsem promazal.Točí se lehce rukou, ale při zapojení proudu je tam cítit , že se rotor snaží roztoči, ale nejde to .Zkusil jsem proměřit malý asi tranzistor Má označení 0103 MA WJ 88 a na pacičkách nejde vůbec signál zkoučečky -při vypnutí.Mám diodovou zkoušečku s červenou azelenou diodou.Úplně mě to připadá jako bez jakéhokoliv odporu.

Napsal: 08 říj 2016, 14:17
od MATYCH
je to s doběhem,vadný asi triak,vyzkoušet napřímo

Napsal: 08 říj 2016, 14:19
od Artaban001
Tak najdi vývody od motoru a přiveď na ně přímo 230V, když je odpojíš od desky. Ta elektronika bude jako časovač nejspíš. A ten tranzistor jak píšeš bude nejspíš triak, který diodovou zkoušečkou nepoznáš. A zkontroloval bych ten kondenzátor, přes který se napájí ta elektronika, stačí jej změřit "kapacitoměrem". Měl by to být ten kondenzátor nejčastěji ve tvaru kostky a s označením "X2" na pouzdře (Kapacita tak odhadem 68n až 100nF), což je bezpečnostní třída, kdy se po průrazu poškozená část na svitku toho kondenzátoru odpaří a kondenzátor funguje dál, akorát z nižší kapacitou. A tak se to děje do doby, kdy už jeho kapacita nestíhá propouštět dostatečný proud pro funkci časovače.

Napsal: 08 říj 2016, 14:19
od rnbw
Skus pripojit motor priamo na 230V - ak to bude OK, tak opravit tu elektroniku. Ak nie, tak vyhodit.

Napsal: 08 říj 2016, 14:34
od rysTR
Tak jsem to propojil přímo na větrák a frčí jak divoký.