Stránka 1 z 2

Dimenzování vodičů - startovací kabely

Napsal: 21 lis 2016, 18:51
od TheZIGI
Dobrý den, dostali jsme za úkol vypočítat tyto 2 příklady, ale jelikož si nevím rady tak se obracím na vás jestli by nebyl někdo hodný a nepomohl mi :/

Napsal: 21 lis 2016, 18:54
od serviceman
Odpor kabelu bys snad mohl umět spočítat?

Napsal: 21 lis 2016, 18:59
od TheZIGI
myslíš?


R = ρ · l / S

Napsal: 21 lis 2016, 19:38
od EKKAR
Jo. A potom ten vypočítanej odpor pomyslně zařadíš do série mezi baterku a startér. Nezapomeň, že ty kabely jsou dva = počítají se jako v sérii, nebo jeden o dvojnásobný dýlce. Přechodový odpory mezi kontaktama (kleště na baterky) nedokážeš určit, tak je pro jednoduchost zanedbej - ale na konec to tam napiš, že nebylo možno je přesně určit a proto nebyly započítaný. Pro úplnost nezapomeň zahrnout do výpočtu i vnitřní odpor startéru a akumulátoru. Odpor startéru můžeš vypočítat z údajů o příkonu, odpor baterky můžeš vzít jako konstantu o hodnotě zhruba 0,001Ω (pro jednodušší výpočet, on sice taky kolísá, ale dejme tomu...).

Napsal: 21 lis 2016, 20:44
od Zaky
Trochu mi tam chybí uvedené napětí baterky, lze ale považovat za pravděpodobné, že to bude 12V, pak je tam úsměvné, že kabel z hypermarketu, byť takhle trapného průřezu, bude z mědi, spíš z poměděného hliníku. Stejně mě fascinuje, že se jim to poměďování hliníku vyplatí, mědící proces musí být ukrutný opruz.

Napsal: 21 lis 2016, 21:02
od mi-ro
Nedělejte z toho vědu a nemotejte študákovi hlavu. Pro daný příklad je dán tvrdý zdroj proudu o napětí 12V, spotřebič 1.2kW (při 12V =0.12 Ohm). Takže spočítat odpor kabelů. Odpor spotřebiče už známe. Ve stejném poměru bude i napětí na kabelech a altíku.

Napsal: 21 lis 2016, 23:54
od Celeron
Ale jen ať se seznamuje s realitou. Zrovna před tejdnem měli v Lidlu startovací kabely u kterých bylo napsáno, že jsou vyrobený z materiálu odpovídajícímu mědi průřezu 16mm2. Přitom průměr i s izolací byl necelých 5 mm. Už jsem dlouho ze školy, kabely se dělají z něčeho víc vodivýho než z mědi? Nebo se změnila fyzika? :roll:

Napsal: 22 lis 2016, 00:31
od EKKAR
Vodič s průřezem 16mm² má průměr 4,5mm (čistá kružnice). Takže těch těsně pod 5mm v průměru, pokud tam nebyla žádná masivní izolace, by i mohlo tu plochu mít ...

Napsal: 22 lis 2016, 12:52
od Kvicala_r
No ale to nebyla vodivost, nýbrž ohebnost a ta je u slitin železa/hliníku podstatně horší :lol:
A teď vážně, mám kabely 25mm2 mědi, tam kde s káblama alá lidl MB ani neškytl s mýma sme natočili v pohodě. Ono i při pohledu na to připojení svorek ledacos napoví. Jenže s tím mým kabelem i kdybych to nenastartoval, můžu na nich auto odtáhnout (a nebo taky za jejich cenou koupit nějakou noname 70Ah aku)

Napsal: 22 lis 2016, 13:01
od breta1
Dobrý učitel by dal jedničku tomu, kdo by napsal, že zadání je nesmysl, protože chybí údaj o napětí aku.

Napsal: 22 lis 2016, 13:08
od EKKAR
Hele, startovací kabely jsou vodiče elektriky, na odtah si musíš koupit tlačný lano ... A i s těma pouhejma žížalkama ze supermarketu jsem z baterky formana dokázal nastartovat dýzlovej dvoulitr Santafé vod Hnůjdeje - jen to chtělo trochu fištrónu a asi 15 minut času ...
breta1 píše:Dobrý učitel by dal jedničku tomu, kdo by napsal, že zadání je nesmysl, protože chybí údaj o napětí aku.
Dobrej učitel by hlavně tuhle podmínku do zadání sám doplnil. Jinak v dnešních učebnicích (hlavně fyziky a příbuznejch předmětů - elektriku nevyjímajíc) je tolik vynechanejch podmínek úloh, kde je autor "myslel jako že to je samosebou", že kdyby se za to měli autoři učebnic věšet, neměl by ty učebnice brzo kdo psát ...

Napsal: 22 lis 2016, 18:56
od mi-ro
breta1 píše:Dobrý učitel by dal jedničku tomu, kdo by napsal, že zadání je nesmysl, protože chybí údaj o napětí aku.
.
Pravda, nedošlo mi, že se může jednat o napětí 24V a nebo taky trabanta se 6V. Ale třeba to bylo v celkovém zadání. My vidíme je část úlohy.

Napsal: 22 lis 2016, 22:38
od Jimmi2
Správný student by úlohu vyhodnotil, napětí vzal jako parametr a vyřešil teoreticky :idea:

Napsal: 22 lis 2016, 22:40
od Celeron
EKKAR píše:Vodič s průřezem 16mm² má průměr 4,5mm (čistá kružnice). Takže těch těsně pod 5mm v průměru, pokud tam nebyla žádná masivní izolace, by i mohlo tu plochu mít ...
Ekkare, 16 mm2 poznám. :) A snad nechceš srovnávat 16m2 drátu a lana, lano je vždy větší. :roll: V kleštích byla nabodovaná maximálně dvaapůlka. Na ní izolace tlustá tak 1,5-2 mm. Děláš, jako kdybys nikdy ty okradený startkabely v supermárketech neviděl.

Napsal: 22 lis 2016, 22:45
od EKKAR
Skoro o ničem vypovídající "test" startovacích kabelů: http://www.auto.cz/startovaci-kabely-zr ... ouzi-77518
kdyby k tomu aspoň přiložili fotky jednotlivejch produktů a napsali odběry, který jednotlivýma káblama tekly při startu toho kterýho motoru, dal by se udělat lepší obrázek o kvalitě a "qaliťe". Jak už jsem napsal vejš, i s menším průřezem jde nahodit velkoobjemovej agregát za předpokladu, že máte aspoň čtvrt hodiny času a v tý době dokážete delším připojením oživit jeho vlastní velkokapacitní baterku = v podstatě ji ze slabšího auta aspoň částečně dobijete zdrojem napětí 14,5V (samozřejmě musí běžet motor a je lepší, když běží na zvýšený otáčky než na volnoběh = aspoň 1500RPM). Auto s úplně odpojenou baterkou bude samozřejmě odkázaný čistě na proud převáděnej přímo kabelama ze "zdrojovýho auta" a tam už menší průřez ničím ojebat nejde ...
Celeron píše:... A snad nechceš srovnávat 16m2 drátu a lana, lano je vždy větší.....
Sám takový "dobíjecí kabely" vozím trvale v autě - mají čistej průřez asi 2,5mm² a na jinej účel, než oživení baterky se nehodí. Teď na zimu mám jinej kufřík a v něm mám smotaný poctivý 25mm² Cu lana s hydraulickým lisem nakrimpovanýma okama a kleštěma od svářečky ... Ale až od loňskýho podzimu, kdy jsem si je sám ubastlil. Minulou zimu jsem je nepotřeboval ani jednou (ani pro sebe, ani pro jiný), zatímco v létě jsem pomocí těch slabších "dobíjecích" oživoval hnedle několik aut ... Vypadá to, že se buď Češi naučili na zimu se starat o baterky, nebo že během jara a léta vyjíždí víc těch. co se o baterku nestarají vůbec ...