zapojení 3f motoru sahary na 1f

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

zapojení 3f motoru sahary na 1f

#1 Příspěvek od JirkaCZ »

Ahoj,

mám saharu co má ventilátor na 3x 400V s příkonem 140/90 W (je dvoustupňová)

na štítku nikde není uvedeno jiné zapojení než 400 V a 3 fáze.

Chci se zeptat jestli je ten větráček možno připojit klasicky přes běhový kondenzátor na 230V?

tady je návod co jsem našel: http://www.psmos.sk/files/Navod-HN_8axl40s8.pdf je to na stránce 28 a téma 9.3.2

Podle mě to musí jít normálně na jednu fázi zapojit. Co vy na to?

Uživatelský avatar
Grafiaus
Příspěvky: 121
Registrován: 30 zář 2011, 02:00

#2 Příspěvek od Grafiaus »

niekedy pred sto rokmi som to videl v jednej "sdelovacke" takto ..
Přílohy
trojfaz_motor2.jpg
(285.68 KiB) Staženo 127 x
trojfaz_motor.jpg
(222.71 KiB) Staženo 118 x

Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

#3 Příspěvek od JirkaCZ »

to já to znám jak to zapojit s kondíkem, jenomže já to dělal u motoru kde bylo třeba 230/400 D/Y apod... jenomže tady je čistě uvedeno 400 V 3f ale myslím si že to musí jít taky přes kondík, jen se chci ujistit

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#4 Příspěvek od MetalGod »

1) Zapoj ho do požadovanýho stupně, jako bys měl k dispozici 3 fáze
2) Vem motorovej kundík kolem 8µF a zapoj ho podle schématu vlevo na 1. obrázku od Grafiause, ten druhej, rozběhovej, co má v sérii vypínač, nepotřebuješ, protože tam máš houno zátěž (jen vrtuli a odpor vzduchu)
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#5 Příspěvek od Atlan »

Mam obavu ze ten motor ma vrtulu ktora vyuziva jeho vykon. Vysledkom zapojenia na 1f a kondik budu zalostne nizke otacky a realna hrozba ze motor zhori prehriatim vinutia. Tak ze sledovat teplotu a bacha na koncatiny.

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#6 Příspěvek od Celeron »

Motory Sahar mají vyvedenou vratnou tepelnou pojistku. Zapojoval jsem jen elektrický, jestli je to u plynových stejný nevím, ale nejspíš jo. Koukni na stránky GEA Liberec.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

#7 Příspěvek od JirkaCZ »

nějak nevím důvod proč by měli být nížší otáčky? Ještě jsem to nezapojil ale chystám se, takže pak uvedu jak jsem pochodil, výrobce mi samozřejmě nabízí výměnu ventilátoru za 1F provedení za 1 850 Kč :)

před lety jsem měl zapojenou saharu co měla motor od MEZu a taky bylo to původně na 400V a já to dal na 230V a to byl průvan jako blázen, vůbec nebylo poznat že to jede na jednu fázi, a tady to vidím podobně :)

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#8 Příspěvek od Celeron »

Mluvil jsem s elektrikářema z fy, kde se topí elektrickejma 21 KW Saharama s dvouotáčkovejma Y/YY motorama zalisovanejma ve vrtuli. Měli jednu na výměnu topnic v dílně a tak mi ji zkusili na Y přes kondík 32uF. YY nezkoušeli. A že se prý nahodile nechtěl rozbíhat ale po rozběhu se už točil bez problému. Větší kondík neměli.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Uživatelský avatar
palmalsport
Příspěvky: 545
Registrován: 21 pro 2012, 01:00
Bydliště: HK

#9 Příspěvek od palmalsport »

Zapojením tot´ho motoru na 1 f, 230V, ztratíš cca 1/3 výkonu. :(

Uživatelský avatar
Habesan
Příspěvky: 6924
Registrován: 12 led 2009, 01:00
Bydliště: Plzeňsko
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Habesan »

Ale 2/3 mu zůstanou.
Sháním hasičák s CO2 "sněhový", raději funkční.
(Nemusí mít platnou revizi.)
(Celkově budu raději, když se to obejde bez papírů.)

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#11 Příspěvek od Atlan »

No strati viac ako 1:3. Okrem toho vinutie bude pretazovane.

Uživatelský avatar
palmalsport
Příspěvky: 545
Registrován: 21 pro 2012, 01:00
Bydliště: HK

#12 Příspěvek od palmalsport »

Pokud je vinutí motoru na 400V, tak to nebude tak horké s tím přetěžováním. :)

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“