Stránka 1 z 2

Existuje neaká tvrdá pájka na tieto vývody vinutia rotora.

Napsal: 04 pro 2016, 10:53
od tiktak1953
Neaka tvrda pajka na trafopajku čo by ten spoj vydrzala nie je.Pribodovat tie kontakty by nešlo.Slabe priklepnutie kontaktu na dot vinutia už nepomohlo.Tento sposob spojenia drotu vinutia s komutatorom je fuserina.Este je ten spoj drôtu s komutatorom zasratý vo farbe,takze je tam minimalny spoj . dik.

Napsal: 04 pro 2016, 11:43
od yeti13
Na navíjarně se to řešilo:opatrně vytáhnout vodiče s komutátoru,očistit vodiče i
místo komutátoru(doporučuju mechanicky-nůž,smirek) a vložit zpět a letovat s použitím kalafuny!Dovolím si upozornit,že existuje cín 40procent a 60procent.Poznáte to v ruce při ohýbání 60 vám bude dělat zvukové efekty.Původně je spoj dělaný nýtováním čistých vodičů.Jo a ještě si vzpomínám je důležité naklonění kotvičky,aby Vám cín nezatekl do vinutí!!
Držím palce!

Napsal: 04 pro 2016, 12:00
od Sendyx
Boha jeho, kalafuna :pray:

Na pájení tepelně a mechanicky namáhaných spojů na mědi byla tuším pájka Sn30Pb, nebo speciálka se stříbrem a zinkem, teplota tání nad 250°C.

Můžu to pohledat v dokumentech. Zvláštní složení se používalo mj. proto, že s mědí netvoří křehké slitiny.

Napsal: 04 pro 2016, 12:04
od mi-ro
Vývody cívek rotoru se nepájí, vkládají očištěné se do drážky lamely a pak zalisují aby se drážka zavřela.

Napsal: 04 pro 2016, 12:31
od Artaban001
Nebo se svařují speciální bodovačkou.

Napsal: 04 pro 2016, 13:23
od BOBOBO
Yeti ti radí dobře , opravoval jsem rotory na 120 . Když inovovali výrobu a bandáž vyřadili . sendyx podobnou věc asi neměl v ruce . Mně to vydalo dost dlouho na pivo ...

Napsal: 04 pro 2016, 13:31
od Sendyx
Bobobo, do čeho všeho jsi stačil fušovat, to je úžasné...

Napsal: 04 pro 2016, 13:45
od tiktak1953
Mam trubičkový cín 63% a Pb 37%.Mne sa ale tento cin zda maksi ,ako ten z pred 30 rokov namotany na papiery.Mozete mi napisat, ze kolko °C dava 75w.(100W)trafopajka a koľko tie moderne pajkovacie stanice.BOBOBO malo by to tym cinom 63/37 vydrzat neaku dobu?Ked tam bol do teraz min.prechod spoj,tak po preletovani sa spoj zvacší niekolkokrat,tak by to malo byt lepsie.Na teplotu topenia by sa ten cin nemal zohriat,tane?
Do drazky by bolo fajn dat a zanitovat zboku to verim,lenze sa to tu na takej malej ploche neda!

Napsal: 04 pro 2016, 13:46
od BOBOBO
Klapeš blbosti . Ano , dělal jsem a dělám toho dost . A pájel jsem nejspíše dříve , nerž jsi se narodil .

Napsal: 04 pro 2016, 13:50
od BOBOBO
Trafopájak je hračka , na takovéto spoje nestačí . Alespoň 150 , lépe 250 W s perfektně ocínovaným hrotem . Doporučuji dříve ocínovat obojí , až potom zmáčknout a závěrečně ohřát .

Napsal: 04 pro 2016, 16:38
od yeti13
Sendyx-proč bohajeho kalafuna??Víc než 40let práce na navíjarně byla s ní spokojenost na rozdíl od různých "vodiček" k pájení, které po určité době dělaly binec!Taková koroze ,nízký izolační stav a mezilamelový zkrat po použití pájecí vody je supr věc,která se projeví až časem!Letovaly se vývody na komutátoru i na novém vinutí kotvy-pouze odborník-praktik věděl co použít.Mnoho zdaru!

Napsal: 04 pro 2016, 17:11
od BOBOBO
Nedělá rozdíl mezi 80tinohým 0,5mm rozteč chrobákem a kusem drátu do kusu mědi . Já ano .

Napsal: 04 pro 2016, 17:14
od Zaky
Jistě záleží, jak jsou lamely komutátoru velké (s ohledem na výkon pájedla) a jak je to celé tepelně a mechanicky namáhané (s ohledem na použitou pájku). Fušoval jsem takhle kotvu z obchoďákového mafla, blbec Číňan to zalisoval moc a drát se nastřihl a časem na jedné straně uletěl. Protože jsem se obával, že zalisovaný spoj odehnutí a přihnutí pro zapájení nevydrží a bylo třeba řešit jen jednu stranu, zavrtal jsem do lamely nějakým cca 0.7mm vrtáčkem dírku kousek pod zalisováním tak nějak zešikma, jak jsem se k tomu dostal a volný vodič jsem do dírky normální SnPb40 pájkou zapájel. Pak očistil lihem a po vyschnutí zalakoval epoxidem. Pájel jsem 100W trafopájkou, výkon v pohodě stačil. Mafl s tím už pár let na chatě k plné spokojenosti řeže. A taky nevidím v použití kalafuny problém, jistě, jsou lepší tavidla, ale svého času jsem pájel s kalafunou i 100pinové SMD TQFP pouzdro s roztečí 0.5mm a šlo to, akorát to potom umýt, to byly galeje :-)

Napsal: 05 pro 2016, 08:36
od BOBOBO
Vidíš ,to nevím , proč jsi to tak dělal . Nejdříve bych to zkusil odehnout , a teprve kdyby to upadlo , potom bych vrtal .

Napsal: 05 pro 2016, 08:58
od Zaky
Neodhýbal jsem proto, že mi jedna strana smyčky zůstala zalisovaná, takže jsem řešil jen jednu stranu, navíc byl drát dost krátký a nějaké nastavování bych neviděl zrovna optimisticky. Byl to takový pokus, který kdyby skončil ve šrotu, tak by se nic nestalo a kupodivu to vyšlo. Každopádně toto nelze považovat za seriózně provedenou opravu, spíš takovou nouzovku, záruku bych na to určitě dát nemohl.