Stránka 1 z 2

Spojení dvou koaxů (pevné a měkké jádro)

Napsal: 21 úno 2017, 08:46
od _serafin_
Zdravím bastlíři,

potřeboval bych spojit dva koaxiální kabely. Jeden z nich má jádra z tvrdého vodiče, druhý má jako jádro licnu. Existuje nějaký jednoduchý způsob (ideálně konektor), jak tyto dva kabely spojit?

Za rady předem děkuji.

Napsal: 21 úno 2017, 08:48
od Sendyx
Třeba na oba nakrimpovat vhodné BNC a vrazit mezi to spojku?

Napsal: 21 úno 2017, 08:51
od Eleman
Pro lajka asi tato spojka , nebo na každý konec dát F-konektor a spojit pomocí spojky F.
Ono také bude záležet na tom jaký průměr mají kabely a co (při jakém kmitočtu) se jimi přenáší.

Napsal: 21 úno 2017, 09:15
od _serafin_
Díky za odpovědi.

BNC by asi šlo.

O F konektorech jsem uvažoval a přišly mi i nejjednodušší a nejlepší, ale tam jsem právě ztroskotal na tom měkkém jádře, protože se u nich právě používá střední vodiř přímo k zasunutí do protikusu, a to si s tím měkkým středem asi moc nepůjde. Nebo existuje nějký speciální konektor? Třeba s lisovací dustinku na zpevnění toho středu?

Asi by šla použít i ta spojka.

Průměr takhle z hlavy nevím. Bude to použito v autě ke kabelu od antény k rádiu. Kde jde o to kabel trochu prodloužit a taky se mi nepodařilo sehnat konektor do rádia, kam by se dal rozumně zapojit koax s měkkým jádrem. Takže jsem si říkal, že bych na původní kabel napojil kousek koaxu s tvrdým jádrem a zabil tak dvě mouchy jednou ranou (délku i konektor).

Napsal: 21 úno 2017, 09:19
od forbidden
V autě k anténě k rádiu bych se s tím vůbec nezalamoval a spájel střed, zaizoloval, pak přetáhl zbytky opletení přes sebe a třeba omotal kouskem samolepící měděné fólie. Celý pak do smšťovačky.

Napsal: 21 úno 2017, 09:38
od Jodr
Pro antenu autorádia není koax jako koax, pokud na střeše nebo u prutu nemáš zesilovač, pak běžný koax značně degraduje signál. Používá se kabel s tenkým vodičem uprostřed s impedancí stovek ohmů.

Napsal: 21 úno 2017, 09:48
od Hill
...a konektor rádia se na něj nalisuje (jádro se vyjímečně i pájí).
Je to tak - v autě se můžeš setkat s koaxiály různých vlnových impedancí, resp. poměrů průměru jádra k průměru opletení. Spojení dvou různých nedělá dobrotu.

A, pokud jde o koaxiály 75 Ω, jde je spojovat běžnou F-spojkou. Jen tu lícnu jádra trochu víc zkroutíš, aby byla tužší, a nasoukáš ji do spojky spolehlivě taky.
Potíž je, že s autokoaxiálem, kerý se dává k prutovkám bez zesilovače, to opravdu nejde...

Napsal: 21 úno 2017, 10:50
od _serafin_
Díky za odpovědi, jsem zase o něco chytřejší.

Jestli je u antény zesilovač, to opravdu netuším. Jde o Seat z roku 1999. Takže můj plán s napojením kableu nejspíš padá.

Konektor, který tam mám je podobný jako na obrázku. Dal jsem tam nový (i když mám pocit, že tento typ asi není úplně původní) a střední vodiž v něm dost plave (možná zapájet?). Nebo by bylo řešení dát tam koenktor, co tam patří (ale jaký to je?) a z něj redukci.

Napsal: 21 úno 2017, 11:01
od kokun
Hill píše:A, pokud jde o koaxiály 75 Ω, jde je spojovat běžnou F-spojkou. Jen tu lícnu jádra trochu víc zkroutíš, aby byla tužší, a nasoukáš ji do spojky spolehlivě taky.
Pokud to bylo v interiéru, v suchu, tak jsem u toho s "měkkým jádrem" (licnou") zařízl jeho konec a mezi jednotlivé drátky vrazil špendlík (nejlépe mosazný, niklovaný - takovými se "spínaly" třeba nové košile v obalu. Mosazný proto, aby příp. nerezivěl - ale v suchém prostředí vystačíš i s běžným železným, poniklovaným).
Zatlačíš ho min. tak 5mm a zaštípneš stejně jako pevné jádro :wink:

To _serafin_ - a prodlužováky koupíš i hotové !

Napsal: 21 úno 2017, 11:06
od Hill
V Evropě převažují autorádia se dvěma typy anténních konektorů, ke každému z nich existují adaptéry. To problém opravdu není.
V tvém případě můžeš jádro koaxu zalisovat, utemovat měděným drátem vhodného průřezu, zapájet... Cokoli, jen aby to mělo kontakt, brzy neupadlo ani nevaklalo.

Napsal: 21 úno 2017, 12:48
od _serafin_
Děkuji všem za rady. Začnu tím, že tam ten konektor zkusím napájet, ať má pořádný kontakt a uvidíme.

Napsal: 21 úno 2017, 12:54
od ZdenekHQ
Může nastat i opačný jev, mně se to stalo u klasickýho bílýho koaxu z Omka.

Dva kousky spojené F-spojkou, a po čase "natažený" střed "zalezl" do koaxu, v konektorech zůstala jen izolace. Ale na první pohled to vypadalo, že je to OK.
Samozřejmě, že ten střed nejde natáhnout, protože je v něm drát, ale ta izolace je pěkná potvora. Jestli to bylo průvěsem či něčím jiným nevím, řešil to můj otec.

Napsal: 21 úno 2017, 18:50
od Kvicala_r
I kdybych měl jádro zkroutit a s citem pocínovat, pak F spojka jde použít skoro vždy..
Jinak třeba SMA je celkem hezký konektor na menší průměry a protože je určen na wifi, je schopný chodit výrazně výš..

Nějak sem neočekával jinou impedanci než 75R, když už jde o antény. Jaká impedance se teda používá, zkoušeli jste to někdo vyčíst/doměřit?

Napsal: 21 úno 2017, 19:16
od Hill
Sice jsem to neměl čím měřit, ale něco k tomu dodám: vlnová impedance anténního kabelu pro pasivní autoanténu není jednotná, mění se i podle toho, jak moc je ten střední vodič v dutině zvlněný (on to doslova vzato není ani tak koaxiál, spíše jde o stíněný vodič v poněkud nehomogenním dielektriku), kolikrát je jádro tenčí, než opletení, projevuje se na něm i to, jak dlouhá anténa je na jeho konci připojená, jestli má prodlužovací cívku, jestli je to rovný zářič nebo spirálovitě vedený drát kolem laminátové tyče....
Ale 120 Ω i víc není nijak vzácná hodnota. Je to hlavně kvůli impedanci antény, která je přizpůsobitelná jen v poměrně úzkém kmitočtovém rozsahu, její výstupní impedance k nižším kmitočtům roste a kabel s vlnovou impedanci 75 Ω by zvláště na AM rozsazích tu anténu neúměrně zatížil, čili z přijatého signálu by se do rádia dostal jen těžko použitelný zlomek.

Napsal: 21 úno 2017, 20:51
od kbulda