Záhadná indukční cívka křovinořezu

Problémy s elektrickým nářadím

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
cirus
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 252
Registrován: 24 lis 2008, 01:00

Záhadná indukční cívka křovinořezu

#1 Příspěvek od cirus »

Koupil jsem levný a nový benzinový křovinořez na Aukru, zdálo se že je perfektní, pracoval dobře. Najednou chcípnul a už nenastartoval. Zjistil jsem, že svíčka nehází jiskru. Svíčku jsem prohodil na pilu, obě jsou dobré. Prověřil jsem veškerou elektriku na křovinořezu, nikde žádná závada. Chcípák na rukojeti jsem odpojil. Když vývod co vede na svíčku vezmu do ruky a rukou se dotknu kostry, tak to při roztočení magnetů kopne. Ale asi slabě, protože na svíčce to jiskru nehodí. Nemám čím to změřit. Vypadá to na vadnou indukční cívku magneta, ale proč to kope a přitom jiskru na svíčce nehodí? Ta cívka vypadá takto, je to zalitý monoblok. Jak to vypadá uvnitř? Nedá se to nějak opravit? Snad jí koupím za nějakých 300Kč i s poštovným, ale škoda každé kačky. Dík za každou radu a vysvětlení proč kope a nejiskří?

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#2 Příspěvek od Artaban001 »

Pokopat Tě může i 230V, ale jiskru nehází. Zkrátka a dobře Ti cívka negeneruje dostatečný napětí pro přeskok jiskry. Pokud je zapalování s mechanickým přerušovačem, prověř kondenzátor. Pokud je elektronický, tak záleží na situaci. Ten zapalovací obvod může být klidně v tý cívce (ta fotka je mizerná). kdyby to byla klasická "magnetová cívka" (má otevřený jádro, který je u rotujícího magnetu ), tak ta má primární vinutí, který se zkratovává "kladívkama" a sekundární jde na svíčku.
Svíčku vymontuj a přidrž ji bokem na motoru - motor jednou protoč a podívej se, jestli jiskří. prst je houby indikátor.

cirus
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 252
Registrován: 24 lis 2008, 01:00

#3 Příspěvek od cirus »

Artaban001 píše:...Svíčku vymontuj a přidrž ji bokem na motoru - motor jednou protoč a podívej se, jestli jiskří. prst je houby indikátor.
Píšu, že jsem to udělal jako první a pak desetkrát znova. Nejsem úplnej 🤐.
Tam žádné kladívko ani kondík není.
Celé je to na obrázku.
Černý vodič jde na kostru, červený na tu svorku, fajfka samozřejmě na svíčku. Červený a černý vodič vede na rukojeť křovinořezu k vypínači (chcípáku = když se spojí, tak motor chcípne). Pod tím jádrem té cívky rotují permanentní magnety.
Takže proč to "kope" a nedělá jiskry na cívce? Je k tomu někde nějaké schéma? Nebo jak to vypadá rozpitvané?
Přílohy
C.jpg
(78.14 KiB) Staženo 412 x

Uživatelský avatar
Vaseks
Příspěvky: 135
Registrován: 09 dub 2008, 02:00
Bydliště: Okolí Ostravy

#4 Příspěvek od Vaseks »

Měl jsem naprosto stejný problém. Po 10 - ti minutách to chcíplo a taky nešlo. Chodilo to s teplotou, opravdu pomohla jedině výměna. Za 300,- bych to neřešíl. Je to zbytečná ztráta času. :D

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#5 Příspěvek od Eleman »

On není důvod cokoli pitvat. Uvnitř jsou dvě vinutí. Jedno vysokonapěťové - jeden konec na kostru, druhý na fajfku. Druhé (pár závitů) pro chcípák - jeden vývod na kostru, druhý na tlačítko chcípáku. Pokud není zkrat mezi červený a černý drátem v té společné bužírce, tak je nejspíš mezizávitový zkrat na VN vinutí. Celistvost vinutí proměříš multimetrem, mezizáviťák naměřit už je složitější. Možná by se dalo něco vykouzlit testerem VN traf. V každém případě jsou ta vinutí neopravitelná.
Předpokládám, že mechanické sestavení a nastavení magneta je (bylo) v pořádku.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#6 Příspěvek od Artaban001 »

Tam bude ještě něco, co řídí "časování" zápalu. Není v tom magnetu ještě něco? Jinak by to svědčilo o tom, že v tý cívce je vše potřebný pro zapalování (nějaký tyristorový obvod) a je třeba se k ní chovat jako k monobloku. Jedině ji destruktivně rozebrat - stejně ji ale budeš muset vyměnit

Uživatelský avatar
misocko
Příspěvky: 1250
Registrován: 26 čer 2009, 02:00
Bydliště: Hlohovec (Sk)

#7 Příspěvek od misocko »

to čo Ťa kope je par 100V z primaru, to čo potrebuješ na iskru je par kV zo sekundaru. Ten monolok obsahuje aj polovodiče.
Vymeň to

cirus
Pod dozorem moderátorů
Pod dozorem moderátorů
Příspěvky: 252
Registrován: 24 lis 2008, 01:00

#8 Příspěvek od cirus »

Teď jsem se dočetl, že ne vždy musí být jiskra na svíčce vidět (to je asi blbost že?). Také nastavení jádra cívky od rotačních magnetů má prý být na tloušťku 2 kancelářských papírů. To ale určitě problém neřeší.
Jen se bojím, abych nekoupil novou cívku a pak zjistil, že ta původní nebyla špatná.
Přílohy
papir.jpg
(192.18 KiB) Staženo 403 x

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#9 Příspěvek od Bernard »

Napětí na svíčce je dané rychlostí změny magnetického toku, tedy otáčkami. Základem úspěchu je razantní škubnutí startovacím špagátem. Mne to docela vysílí, než to na začátku sezóny chytne.

Soemtron
Příspěvky: 1085
Registrován: 23 čer 2013, 02:00
Bydliště: Olomoucko

#10 Příspěvek od Soemtron »

Chce to opravdu razantní škubnutí. Na začátku sezony používám i "startsprej".
:!: Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#11 Příspěvek od Artaban001 »

Pokud tam kromě ty cívky nic jinýho není, je to jasný: V tý cívce je tyristorový obvod, který se chová podobně jako kladívka u starýho magneta. primární vinutí je zkratovaný tyristorem, který je vhodně spouštěn elektronikou uvnitř cívky. Bez něj se v sekundární cívce indukuje pár set V klasicky indukcí od rotujícího magnetu. Bohužel ovšem nedochází ke skokovému "spínání", které je zdrojem VN samoindukčních pulsů, který se převodním poměrem této cívky převádí na výstupní kabel.
Nemá cenu to řešit - maximálně můžeš překontrolovat spínač motoru před tím, až tu cívku budeš měnit.

Soemtron
Příspěvky: 1085
Registrován: 23 čer 2013, 02:00
Bydliště: Olomoucko

#12 Příspěvek od Soemtron »

Stejná čína jako ten můj od jiného prodejce. O ten černý kryt karburátoru jsem si párkrát nehezky strhl kůži, takže startuji jen v rukavici. Doplním, že pokud odpojí kabel "spínače" tak motor by měl jít nastartovat ale nevypne ho.
:!: Sháním SM ELKA 21A, 6521, OKU101...
Koupím obrazovku Toshiba LR30477

Uživatelský avatar
elektrosvit
Příspěvky: 2512
Registrován: 27 čer 2016, 02:00

#13 Příspěvek od elektrosvit »

V létě jsem se sousedem řešil podobný problém. Za studena mu křoviňák chytal na "drc", po zahřátí chcípnul a nešel nastartovat. Zahřátý jiskru neházel, ale po vychladnutí ano. A byla normálně okem viditelná. Po zamontování svíčky zase v pohodě chytnul a chvíli běžel. Vyměnil zapalování a má klid.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#14 Příspěvek od Zaky »

Tenhle křoviňák taky mám a o často odcházejícím zapalování jsem četl. Mě zatím funguje a startuje to dobře, pokud nehází jiskru, zapalování můžeš koupit na Ebay. Já tam mám tuším tohle: http://www.ebay.com/itm/Black-Ignition- ... t#shpCntId

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#15 Příspěvek od Michal22 »

Kupte si hadráka...
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Odpovědět

Zpět na „Elektrické nářadí“