O návratu k vysílání FM mono (odděleno jako OT)
Moderátor: Moderátoři
- Peterseal
- Příspěvky: 1983
- Registrován: 24 lis 2006, 01:00
- Bydliště: SR-Bratislava -Devínska Nová Ves
O návratu k vysílání FM mono (odděleno jako OT)
Odděleno jako OT z původního vlákna o starých stereodekodérech.
Hill
Tak toto mi nenapadlo, ze by dneska niekto vysielal MONO. Naco je to dobre?
Tak neviem mozno ze u nas vsetci vysielaju MONO co som chytil , ale aj tak sa mi to nezda...
Hill
Tak toto mi nenapadlo, ze by dneska niekto vysielal MONO. Naco je to dobre?
Tak neviem mozno ze u nas vsetci vysielaju MONO co som chytil , ale aj tak sa mi to nezda...
Ťažko by...
Ano, některé ojedinělé stanice se vzdávají stereofonního vysílání, protože tím zvýší dosah při stejném odstupu signál/šum, navíc vypnutím pilotního signálu získávají rezervičku v modulačním zdvihu, tak tam mohou nacpat o něco vyšší modulační úroveň. Vše pro sledovanost, komfort musí stranou.
Aneb "stejně nás polovina posluchačů ve stereo neposlouchá"...
Ale naprostá většina ostatních stanic pořád vysílá stereo.
Ano, některé ojedinělé stanice se vzdávají stereofonního vysílání, protože tím zvýší dosah při stejném odstupu signál/šum, navíc vypnutím pilotního signálu získávají rezervičku v modulačním zdvihu, tak tam mohou nacpat o něco vyšší modulační úroveň. Vše pro sledovanost, komfort musí stranou.
Aneb "stejně nás polovina posluchačů ve stereo neposlouchá"...
Ale naprostá většina ostatních stanic pořád vysílá stereo.
Tak buďme objektivní - kdo z lidí, co si pouštějí rádio při práci, doma v kuchyni, v autě nebo jen tak někde při domácích pracech, ho poslouchá opravdu STEREO = na základě poslechu dvou od sebe dostatečně vzdálenejch reprobeden, aby vznikla stereobáze a z ní i výslednej poslechovej dojem? Takovejch lidí je minimum - ještě se to dá říct u poslechu v autě, kde si jinak vůči reprákům sednout nejde. Ale v 99% zbylejch případů ani nejde říct, že takovej posluchač poslouchá stereofonně postavený zařízení - už jen kvůli tomu, že poslouchá "rádyjo" podobný prostorový konstrukce, jakou mají všecky ty rádiokazeťáky posledních cca 30 let = kompaktní jednobednová mašinka s neoddělitelnýma reprákama, který dokážou zajistit leda tak půlmetrovou "stereobázi" = to už každej, kdo má u svýho PC dva repráčky má větší stereobázi než dají tyhle samohrajky. Takže takovej poslech se stejným přehledem zastoupí i monofonní vysílání. Ergo kladivo - u těch stanic, který přešly i na FM pásmu k vysílání jen MONO, to byl určitě dlouho zvažovanej a minimálně ekonomikou nadiktovanej krok - minimálně se muselo jednat o to rozhodnout se, jestli přechod na poslechově míň zašuměný mono neodradí ty, co si žádají prostorovej dojem. A já se přiznám, že nevidím žádnej podstatnej důvod k tomu, aby se KULISOVÁ muzika prokládaná reklamou a občas zpravodajským blokem musela poslouchat ve stejný kvalitě = chápejme stereofonním dojmu, jako koncerty nebo skutečně poslechový nahrávky.stejně když se pohybuju po bytě nebo dílně/pracovišti, nedokážu udržet stabilní polohu pro patřičný vychutnání stereoposlechu - tam mi mono stačí a naopak víc ocením lepší srozumitelnost a lepší odstup s/š.
Prostě u stanic vysílajících všecko jiný než vysloveně muziku pro vychutnávanej poslech (a je ganz putna o jakej žánr se bude jednat) je MONO provoz ve skutečnosti přínosem i pro posluchače ...
Prostě u stanic vysílajících všecko jiný než vysloveně muziku pro vychutnávanej poslech (a je ganz putna o jakej žánr se bude jednat) je MONO provoz ve skutečnosti přínosem i pro posluchače ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ne, ale podobnej názor bych klidně vyjádřil i na "kulisový" sledování televize v režimu 2D a 3D. Barva je samozřejmostí, protože člověk taky až na výjimky svoje okolí vnímá barevně - v tuhle chvíli černobílý zobrazení je srovnatelný s frekvenčním omezením přenosů na AM jen do 4,5kHz maximálně, tam je FM blíž "realitě" s frekvenčním rozsahem obvykle až k 15khz - ale VYSOKÁ VĚRNOST jako přesnej překlad výrazu High Fidelity je opravdu myslím potřebná až při záměrně POSLECHOVÝ konzumaci hudby nebo zvuku obecně. pokud to je jak já říkám KULISA, tak tam taky stačí "omezený rozlišení obrazu" - prostě ne vždycky potřebuju mít ideální poslechový podmínky ... Když k tomu připočteš skutečně KVALITATIVNÍ PŘÍNOS toho běžnýho komerčního vysílání, tak bys myslím často i ty sám byl pro "černobílý vysílání" - třeba Telešoupingu Horsta Fuchse a podobnejch žánrově vysoce kulturních pořadů ....ZdenekHQ píše:@EKKAR: Chystáš se v dalším kroku obhájit i přechod zpět na černobílé vysílání?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Vzhledem k tomu, že já TV většinou spíš poslouchám (u akčních filmů je to zvlášť zajímavý zážitek), tak by mně nevadila ani celková absence obrazu.
Impuls poslouchám v noci na MONO už od nepaměti, ale jen proto, že mně ve stereu na starým jezevcovi od Sony šumí. Netušil jsem, že si to vezmou k srdci až tak, že to vypnou rovnou u nich...
Ale jinak třeba stereo na TV (zvlášť s rozšířenou bází sterea) je i při poměrně malém úhlu mezi reprákama díky velké vzdálenosti pořád slyšet jako stereo.
Impuls poslouchám v noci na MONO už od nepaměti, ale jen proto, že mně ve stereu na starým jezevcovi od Sony šumí. Netušil jsem, že si to vezmou k srdci až tak, že to vypnou rovnou u nich...
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ale jinak třeba stereo na TV (zvlášť s rozšířenou bází sterea) je i při poměrně malém úhlu mezi reprákama díky velké vzdálenosti pořád slyšet jako stereo.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Jo, pokud je mezi samotnýma měničema aspoň ten metr a navíc mají uměle zavedený rozšíření báze a jsou ještě navíc nasměrovaný dozadu.... tam pak jo. Ale většina "kuchyňskejch rádií" a podobnejch zvěrstev nemá ani toho půl metru mezi osama repráků ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- ZdenekHQ
- Administrátor
- Příspěvky: 25593
- Registrován: 21 črc 2006, 02:00
- Bydliště: skoro Brno
- Kontaktovat uživatele:
Kdybys to umístil do ideálního bezodrazovýho prostoru, dalo by se to nějak definovat. V praxi je to většinou někde v koutě, odrazy udělají svoje a tomu stereu nějak nedefinovatelně pomůžou, že ten zvuk není tak placatej.
Ovšem otázka je, k čemu je ten stereofekt vlastně využitej. Když jsem si v dobách socialismu sbastlil svůj první stereodekodér na poslech rakouskýho O3, tak to byl pro mně zázrak.
Ale nakonec skončíme u toho, že já rádio neposlouchám, snad v noci ten Impuls, tak je to vlastně jedno, ale z technického pohledu je to krok zpět.
Ovšem otázka je, k čemu je ten stereofekt vlastně využitej. Když jsem si v dobách socialismu sbastlil svůj první stereodekodér na poslech rakouskýho O3, tak to byl pro mně zázrak.
Ale nakonec skončíme u toho, že já rádio neposlouchám, snad v noci ten Impuls, tak je to vlastně jedno, ale z technického pohledu je to krok zpět.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?]
nedá mi to přijít s trochou OT. 1. Vzhledem k tomu že někdy od roku 90 se stereo až na vyjímky nedá poznat ( kde jsou ty časy kdy bylo slyšet prostorově nástroje a zpěvák přecházel zleva do prava) . 2. v autě to naopak byl problém že jsem neslyšel co se kanál od spolujezdce, tak že opravdové stereo nebylo moc poslouchatelné. Tak že stereo je přežitek ![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
- monterjirka
- Příspěvky: 2761
- Registrován: 14 čer 2003, 02:00
- Bydliště: Blížejov
1) je "několik skladeb"... když chcete zkusit správné stereo, jednou z možností je začátek skladby Otázky od Olympicůbu2520 píše:... 1. ...kde jsou ty časy kdy bylo slyšet prostorově nástroje... 2. v autě ...
2) a v autě to dokonce nedoporučují psychologové, že výrazné prostorové vnímání hudby zhoršuje pozornost řidiče a jeho vnímání situace v provozu
--------------
Tak jsem se jednou dost dobře vyvztekal s jedním přístrojem, autorádio Tesla... Šlo prakticky vše, jen ne stereo...
Měnič dělal z 12V ladicí napětí 30V. A nějak se tam ty kondíky zhoršily, ale ne moc, a měnič si kmital někde kolem 35kHz a stereodekodér se snažil zachytit na tuto frekvenci...
- Artaban001
- Příspěvky: 9457
- Registrován: 01 dub 2004, 02:00
- Bydliště: Pendrov
Není to úplně přesně, ale zhruba platí, že pro odstup signál/šum -26 dB v mono stačí přijímači přivést na anténní vstup signál o 14 až 20 dB slabší, než ve stereo. Konkrétní hodnota závisí na konstrukci přijímače (šířka pásma mf zesilovače, selektivita před směšovačem, princip a provedení FM detektoru).
Jde totiž o to, že při šířce nf pásma 15 kHz bude v signálu podstatně méně šumu, než při šířce nf pásma 53 kHz, potřebné pro stereo (a 60 kHz, pokud přijímač "umí" i RDS/EON nebo TA/TP). Dekodér totiž konvertuje i šum mimo slyšitelné pásmo spolu s užitečným signálem do pásma slyšitelného.
Jinak, abych upřesnil tvé tvrzení, tak u monofonního příjmu stačí některým přijímačům zvednutí úrovně signálu z antény o pouhý 1 dB k tomu, aby odstup signál/šum vzrostl z těch -26 dB na -40 dB... třeba i o víc, dokud to nenarazí na fyzikální meze, ale to už záleží na té zmíněné konstrukci přijímače.
Čili ano, to, cos četl, skutečně za určitých podmínek platí, jen je těch podmínek hodně a bylo by potřeba alespoň ty podstatné definovat (například výchozí odstup, ke kterému se bude posuzování vztahovat; samotná citlivost "do omezení" sice vypadá hezky v prospektu, ale o kvalitách přijímače zase tak moc neřekne).
Srovnání s černobílou televizí jako mono a barevnou jako stereo u analogové televize by kulhalo na obě nohy, protože barvová informace nevyžaduje rozšíření přenášené šířky pásma, je proložená svými spektrálními maximy mezi spektrální maxima jasového signálu, pokud tedy na to pohlížíme přes kódování barvy v systému PAL nebo NTSC.
U digitální televize už kulhá na nejméně tři nohy - jistě se dá vynecháním barvy ušetřit nějaký objem dat vhodnou kompresí, nicméně z hlediska šumových vlastností jde o úplně jiný případ a stejně se komprimují i černobílé pořady včetně barvové informace.
Jde totiž o to, že při šířce nf pásma 15 kHz bude v signálu podstatně méně šumu, než při šířce nf pásma 53 kHz, potřebné pro stereo (a 60 kHz, pokud přijímač "umí" i RDS/EON nebo TA/TP). Dekodér totiž konvertuje i šum mimo slyšitelné pásmo spolu s užitečným signálem do pásma slyšitelného.
Jinak, abych upřesnil tvé tvrzení, tak u monofonního příjmu stačí některým přijímačům zvednutí úrovně signálu z antény o pouhý 1 dB k tomu, aby odstup signál/šum vzrostl z těch -26 dB na -40 dB... třeba i o víc, dokud to nenarazí na fyzikální meze, ale to už záleží na té zmíněné konstrukci přijímače.
Čili ano, to, cos četl, skutečně za určitých podmínek platí, jen je těch podmínek hodně a bylo by potřeba alespoň ty podstatné definovat (například výchozí odstup, ke kterému se bude posuzování vztahovat; samotná citlivost "do omezení" sice vypadá hezky v prospektu, ale o kvalitách přijímače zase tak moc neřekne).
Srovnání s černobílou televizí jako mono a barevnou jako stereo u analogové televize by kulhalo na obě nohy, protože barvová informace nevyžaduje rozšíření přenášené šířky pásma, je proložená svými spektrálními maximy mezi spektrální maxima jasového signálu, pokud tedy na to pohlížíme přes kódování barvy v systému PAL nebo NTSC.
U digitální televize už kulhá na nejméně tři nohy - jistě se dá vynecháním barvy ušetřit nějaký objem dat vhodnou kompresí, nicméně z hlediska šumových vlastností jde o úplně jiný případ a stejně se komprimují i černobílé pořady včetně barvové informace.