Kolik je x, když x=2,5x?
Moderátor: Moderátoři
Kolik je x, když x=2,5x?
Toto je jedna z otázek u letošních jednotných přijímacích zkoušek:
Zadání
1. Dokážete vypočítat tuto rovnici?
x = 2,5x
Tak přemýšlím, zda lze tento výraz považovat za rovnici, nebo za námět k úvaze? Dokonce bych to nazval "chyták", protože je matoucí v zadání "Dokážete vypočítat tuto rovnici".
Pokud by to žák řešil obvyklým postupem, jak se učí žáci řešit rovnice, tak dojde k nesmyslu: x/x=2,5, tj. 1=2,5.
Jak by měl žák podle zadání vlastně počítat tuto rovnici. Pouze úvahou může dojít k výsledku, že pro uvedený výraz platí jedině že x=0. Ale tato hodnota není výsledkem výpočtu rovnice.
Takové matoucí otázky by neměly být v testech vůbec použity. To je můj názor. Jak to vidíte vy?
Zadání
1. Dokážete vypočítat tuto rovnici?
x = 2,5x
Tak přemýšlím, zda lze tento výraz považovat za rovnici, nebo za námět k úvaze? Dokonce bych to nazval "chyták", protože je matoucí v zadání "Dokážete vypočítat tuto rovnici".
Pokud by to žák řešil obvyklým postupem, jak se učí žáci řešit rovnice, tak dojde k nesmyslu: x/x=2,5, tj. 1=2,5.
Jak by měl žák podle zadání vlastně počítat tuto rovnici. Pouze úvahou může dojít k výsledku, že pro uvedený výraz platí jedině že x=0. Ale tato hodnota není výsledkem výpočtu rovnice.
Takové matoucí otázky by neměly být v testech vůbec použity. To je můj názor. Jak to vidíte vy?
Naposledy upravil(a) Brozicek dne 17 dub 2017, 09:31, celkem upraveno 1 x.
To by znamenalo chybu. Má tam bejt desetinná tečka (pokud ovšem ten BASIC nepočítá jen celočíselně).nokijec píše:Podle mě je to chyták.Z matematického hlediska je to na první pohled blbost.
Z hlediska programátora je to normální zápis.Třeba v basicu.
LET x=2,5x
Vidím 3 řešení: x=0, x=∞ a x=-∞
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
To je ale úplně jiný případ. V aritmetice znamená 'x' stálou hodnotu, kdežto v programování je 'x' označením paměťového místa, s jehož obsahem manipuluje program, třeba tím příkazem LET před jeho vykonáním a po něm.nokijec píše:...Z hlediska programátora je to normální zápis.Třeba v basicu.
LET x=2,5x
Myslím, že můj vnuk /28/ přišel na řešení této rovnice. Dělení hodnotou x, jak jsem psal v příspěvku, vede k nesmyslu. Můj vnuk od rovnice odečetl hodnotu x na obou stranách, takže postup je takový:
x=2,5x |odečtu x na obou stranách
x-x=2,5x-x
0=1,5x |dělím hodnotou 1,5 (převedu 1,5 na druhou stranu)
0/1,5=x
Výsledek je
0=x neboli x=0
Takže ta rovnice není asi matematický nesmysl, ale má přirozené řešení. Ovšem nechtěl bych to řešit v časové tísni a nervozitě při testu u přijímaček.
PS: Než jsem napsal řešení vnuka, tak koukám že kolega Ruprecht už to popsal v 10:29 hodin.
x=2,5x |odečtu x na obou stranách
x-x=2,5x-x
0=1,5x |dělím hodnotou 1,5 (převedu 1,5 na druhou stranu)
0/1,5=x
Výsledek je
0=x neboli x=0
Takže ta rovnice není asi matematický nesmysl, ale má přirozené řešení. Ovšem nechtěl bych to řešit v časové tísni a nervozitě při testu u přijímaček.
PS: Než jsem napsal řešení vnuka, tak koukám že kolega Ruprecht už to popsal v 10:29 hodin.
Naposledy upravil(a) Brozicek dne 20 dub 2017, 21:20, celkem upraveno 2 x.