Emise elektronů v žárovce

Základní principy, funkce, rovnice, zapojení - t.j. vše, co byste měli vědět, než se pustíte do praktické realizace elektronického zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

Emise elektronů v žárovce

#1 Příspěvek od kulikus »

V žárokách je plyn, který má snižovat namáhání skleněnné baňky okolním tlakem. Zabrání ten plyn emisi elektronů kolem wolfram. vlákna?

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#2 Příspěvek od Artaban001 »

A proto je tam dusík.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#3 Příspěvek od mi-ro »

Částečně, proto také některé žárovky černají. Naproti tomu halogenové žárovky, které pracují s vyšší telotou by měly emisi daleko vyšší a proto jsou plněné halogenovými plyny, které zjednodušeně řečeno emitovaný elektron vrátí zpět na vlákno.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od kulikus »

Měl jsem za to, že černání je způsobené usazováním odpařeného kovu vlákna. Plnicí plyn tedy?

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#5 Příspěvek od Artaban001 »

Černají vakuové žárovky, kde se wolfram rychleji vysublimuje a hlavně se vypaří getr, kterým je při výrobě pokrytý vlákno*. Plnící plyn zabraňuje částečně sublimaci. Aby nedošlo k přeskokům mezi závity vlákna, plní se hlavně dusíkem, nebo kryptonem. Halogenová náplň vrací vysublimovaný wolfram zpět na vlákno. Aby ten proces dobře fungoval, musí být dosažené pracovní teploty jak vlákna, tak plynové náplně a baňky. Pokud se halogenka provozuje ze sníženým jasem, měla by se občas zapnout naplno, aby se usazený páry vlákna vyhalogenizovaly zpět na vlákno.
*Při zahořování ve fabrice. Proto jsou zašedlý už po vybalení.

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od kulikus »

Je tedy větší výběr. Chtěl bych zkusit emisi na dvouvláknový autožárovce (má tří vývody) - jedno vlákno přepálit a vývod použít jako anodu, zbylé vlákno by tvořilo přímožhavenou katodu. V autožárovkách je myslím halogen, tedy méně vhodný. Jsou jiné dvouvláknové žárovky s vhodnějším plněním?

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#7 Příspěvek od rnbw »

Predne (H4 a pod.) su halogenove, ale zadne nie su (koncova/brzdova do niektorych aut je dvojvlaknova).

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#8 Příspěvek od Artaban001 »

kulikus píše:Je tedy větší výběr. Chtěl bych zkusit emisi na dvouvláknový autožárovce (má tří vývody) - jedno vlákno přepálit a vývod použít jako anodu, zbylé vlákno by tvořilo přímožhavenou katodu. V autožárovkách je myslím halogen, tedy méně vhodný. Jsou jiné dvouvláknové žárovky s vhodnějším plněním?
Jde to.
Prožeň si to překladačem:
http://www.b-kainka.de/bastel78.htm
(nechci dělat reklamu, ale ten web je dobrý prohlídnout celý)

A dvouvláknový žárovky klasického typu se používaly tuším,že v zadních světlech starých škodovek jako obrysová/brzdová světla.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Dvouvláknovka vzadu v kombinaci obrysovka/brzdovka byla ve Spartaku/Oktávii/Felicii ze 60. let, pak dloooouho nic, protože jak "embéčko", tak i "stovka" a "stopětka" měly na všecko jednovláknový oddělený žárovky - a dvouvláknovky zase oživila novodobá Felicie, která má sdruženou dvouvláknovkou vyřešenou kombinaci obrysovka/zadní mlhovka. Brzdový světlo je zvlášť. Viděl jsem i opačnou kombinaci - na dvouvláknovce obrysovka a brzdovka a mlhovka zvlášť.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Lukas-Peca
Příspěvky: 3886
Registrován: 06 kvě 2007, 02:00
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od Lukas-Peca »

Embéčko má taky dvouvláknovku. Jinak ten odkaz od Artabana uvádí, že v těch žárovkách není vakuum. Nějaký iontový proud tam poteče, ale jestli se to bude chovat jako dioda, těžko říct.

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#11 Příspěvek od Michal22 »

Ekkare, ty dokážeš člověka zblbnout. Ještě že jsem to přečetl v práci, tak jsem se na to mohl zatepla podívat. Tak felda má dvouvláknovku, ale brzda/obrys. Mlhovka je zvlášť, na nejvyšší pozici (nad blinkrem/zpátečkou).
Civilizace založená na oboustranné lepící pásce nemůže dobře skončit...
I kdyby se z tebe jednou stal král, neodsuzuj lidi, kteří ti nebudou provolávat slávu- raději se zeptej sám sebe, proč tomu tak není...

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#12 Příspěvek od Artaban001 »

Co vím jistě, tak vakuovaný jsou žárovky do šicího stroje. Běžný - i automobilní jsou "plynový". Do svítilen jsou jak vakuový nověji kryptonový, nebo halogen

Uživatelský avatar
kulikus
Příspěvky: 2484
Registrován: 10 pro 2009, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#13 Příspěvek od kulikus »

Jde jednoduše poznat má-li žárovka náplň/vakuum ?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

Michal22 píše:Ekkare, ty dokážeš člověka zblbnout. Ještě že jsem to přečetl v práci, tak jsem se na to mohl zatepla podívat. Tak felda má dvouvláknovku, ale brzda/obrys. Mlhovka je zvlášť, na nejvyšší pozici (nad blinkrem/zpátečkou).
To není záměrný zblbnutí, to je vysloveně podle toho, jak si to kdo zapojí. Sice ta zadní skupinovka má origo řadovej černej konektor tuším se 7 kontaktama, ale už jsem právě viděl filcky, kterým při brždění svítila spolu se třetím brzdovým světlem za oknem i žárovka v horní pozici skupinovky - a jako mlhovka sloužilo spodní světlo společný s obrysovkou. Technickým podmínkám to asi neodporuje, protože minimální svítivost obou je dodržená. Na ustanovení o tom, že mlhovka má mít oddělenou svítilnu/sekci skupinovky se jak se zdá nikdo nekoukal. Prostě tak někdo jezdí a hotovo - já filcku nemám, tak to nemusím řešit.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#15 Příspěvek od Artaban001 »

kulikus píše:Jde jednoduše poznat má-li žárovka náplň/vakuum ?
Slabý žárovky do 20W byly vakuovaný, měly zašedlou baňku už jako čerstvý po vybalení. Poznáš to nejjednodušeji tak, že odrytou žárovku (myšleno tak, abys mohl ošahávat baňku) zapneš na pár desítek vteřin, žárovku pak vypneš a ošaháš baňku. Pokud bude mít na nejvyšším místě výrazně vyšší teplotu, je to místo ohřátý tepelným prouděním plynu uvnitř žárovky.
Stejně prohřátá celá baňka je důkaz vakua - baňka se zahřeje sáláním po celým povrchu (přibližně) stejně.

Odpovědět

Zpět na „Teorie“