Stránka 1 z 2

Emise elektronů v žárovce

Napsal: 24 dub 2017, 11:40
od kulikus
V žárokách je plyn, který má snižovat namáhání skleněnné baňky okolním tlakem. Zabrání ten plyn emisi elektronů kolem wolfram. vlákna?

Napsal: 24 dub 2017, 12:42
od Artaban001
A proto je tam dusík.

Napsal: 24 dub 2017, 13:17
od mi-ro
Částečně, proto také některé žárovky černají. Naproti tomu halogenové žárovky, které pracují s vyšší telotou by měly emisi daleko vyšší a proto jsou plněné halogenovými plyny, které zjednodušeně řečeno emitovaný elektron vrátí zpět na vlákno.

Napsal: 24 dub 2017, 13:45
od kulikus
Měl jsem za to, že černání je způsobené usazováním odpařeného kovu vlákna. Plnicí plyn tedy?

Napsal: 24 dub 2017, 14:56
od Artaban001
Černají vakuové žárovky, kde se wolfram rychleji vysublimuje a hlavně se vypaří getr, kterým je při výrobě pokrytý vlákno*. Plnící plyn zabraňuje částečně sublimaci. Aby nedošlo k přeskokům mezi závity vlákna, plní se hlavně dusíkem, nebo kryptonem. Halogenová náplň vrací vysublimovaný wolfram zpět na vlákno. Aby ten proces dobře fungoval, musí být dosažené pracovní teploty jak vlákna, tak plynové náplně a baňky. Pokud se halogenka provozuje ze sníženým jasem, měla by se občas zapnout naplno, aby se usazený páry vlákna vyhalogenizovaly zpět na vlákno.
*Při zahořování ve fabrice. Proto jsou zašedlý už po vybalení.

Napsal: 24 dub 2017, 15:52
od kulikus
Je tedy větší výběr. Chtěl bych zkusit emisi na dvouvláknový autožárovce (má tří vývody) - jedno vlákno přepálit a vývod použít jako anodu, zbylé vlákno by tvořilo přímožhavenou katodu. V autožárovkách je myslím halogen, tedy méně vhodný. Jsou jiné dvouvláknové žárovky s vhodnějším plněním?

Napsal: 24 dub 2017, 16:16
od rnbw
Predne (H4 a pod.) su halogenove, ale zadne nie su (koncova/brzdova do niektorych aut je dvojvlaknova).

Napsal: 24 dub 2017, 17:17
od Artaban001
kulikus píše:Je tedy větší výběr. Chtěl bych zkusit emisi na dvouvláknový autožárovce (má tří vývody) - jedno vlákno přepálit a vývod použít jako anodu, zbylé vlákno by tvořilo přímožhavenou katodu. V autožárovkách je myslím halogen, tedy méně vhodný. Jsou jiné dvouvláknové žárovky s vhodnějším plněním?
Jde to.
Prožeň si to překladačem:
http://www.b-kainka.de/bastel78.htm
(nechci dělat reklamu, ale ten web je dobrý prohlídnout celý)

A dvouvláknový žárovky klasického typu se používaly tuším,že v zadních světlech starých škodovek jako obrysová/brzdová světla.

Napsal: 24 dub 2017, 19:09
od EKKAR
Dvouvláknovka vzadu v kombinaci obrysovka/brzdovka byla ve Spartaku/Oktávii/Felicii ze 60. let, pak dloooouho nic, protože jak "embéčko", tak i "stovka" a "stopětka" měly na všecko jednovláknový oddělený žárovky - a dvouvláknovky zase oživila novodobá Felicie, která má sdruženou dvouvláknovkou vyřešenou kombinaci obrysovka/zadní mlhovka. Brzdový světlo je zvlášť. Viděl jsem i opačnou kombinaci - na dvouvláknovce obrysovka a brzdovka a mlhovka zvlášť.

Napsal: 24 dub 2017, 19:45
od Lukas-Peca
Embéčko má taky dvouvláknovku. Jinak ten odkaz od Artabana uvádí, že v těch žárovkách není vakuum. Nějaký iontový proud tam poteče, ale jestli se to bude chovat jako dioda, těžko říct.

Napsal: 24 dub 2017, 19:58
od Michal22
Ekkare, ty dokážeš člověka zblbnout. Ještě že jsem to přečetl v práci, tak jsem se na to mohl zatepla podívat. Tak felda má dvouvláknovku, ale brzda/obrys. Mlhovka je zvlášť, na nejvyšší pozici (nad blinkrem/zpátečkou).

Napsal: 24 dub 2017, 20:00
od Artaban001
Co vím jistě, tak vakuovaný jsou žárovky do šicího stroje. Běžný - i automobilní jsou "plynový". Do svítilen jsou jak vakuový nověji kryptonový, nebo halogen

Napsal: 26 dub 2017, 15:38
od kulikus
Jde jednoduše poznat má-li žárovka náplň/vakuum ?

Napsal: 26 dub 2017, 16:46
od EKKAR
Michal22 píše:Ekkare, ty dokážeš člověka zblbnout. Ještě že jsem to přečetl v práci, tak jsem se na to mohl zatepla podívat. Tak felda má dvouvláknovku, ale brzda/obrys. Mlhovka je zvlášť, na nejvyšší pozici (nad blinkrem/zpátečkou).
To není záměrný zblbnutí, to je vysloveně podle toho, jak si to kdo zapojí. Sice ta zadní skupinovka má origo řadovej černej konektor tuším se 7 kontaktama, ale už jsem právě viděl filcky, kterým při brždění svítila spolu se třetím brzdovým světlem za oknem i žárovka v horní pozici skupinovky - a jako mlhovka sloužilo spodní světlo společný s obrysovkou. Technickým podmínkám to asi neodporuje, protože minimální svítivost obou je dodržená. Na ustanovení o tom, že mlhovka má mít oddělenou svítilnu/sekci skupinovky se jak se zdá nikdo nekoukal. Prostě tak někdo jezdí a hotovo - já filcku nemám, tak to nemusím řešit.

Napsal: 26 dub 2017, 17:47
od Artaban001
kulikus píše:Jde jednoduše poznat má-li žárovka náplň/vakuum ?
Slabý žárovky do 20W byly vakuovaný, měly zašedlou baňku už jako čerstvý po vybalení. Poznáš to nejjednodušeji tak, že odrytou žárovku (myšleno tak, abys mohl ošahávat baňku) zapneš na pár desítek vteřin, žárovku pak vypneš a ošaháš baňku. Pokud bude mít na nejvyšším místě výrazně vyšší teplotu, je to místo ohřátý tepelným prouděním plynu uvnitř žárovky.
Stejně prohřátá celá baňka je důkaz vakua - baňka se zahřeje sáláním po celým povrchu (přibližně) stejně.