Stránka 1 z 8

Silnice je silnice

Napsal: 27 kvě 2017, 16:28
od rudolf02
Vážení
Opět jsem krátce po sobě absolvoval dvě delší jízdy, na ostravsko a ku matičce Praze. Naftové vozítko oktávka první verze s dostatečnou akcelerací, kupodivu i ve stotřiceti, doufám už potkali téměř všichni. Proto nemám problémy s vozidly před sebou, ale s vozidly za sebou.
V autoškole nás učili pravidlo dvou vteřin pro ideální odstup. A zde je malér. Jak bezpečně zabrzdit, máte-li na zádech vozidlo (i kamijón stejně jako felicii) vzdálené od kapoty dva metry a na tachometru českých devadesát v hodině?
Za Vysokým Mýtem na Litomyšl je vesnička Hrušová. Za ní táhlé velmi mírné stoupání s dobrým výhledem. Uprostřed stoupání ve směru na Litomyšl je vyfrézovaný pás cca 15 metrů. Uvádí ho postupně značky kolony, omezení 70 pak 50 a pak 30. Pravda, silnice je přeplněná zejména ve špičkách, ale slisovaný osobák mezi kamiony?
A v sobotu dopoledne, při mírném provozu odstavená dvě auta, zbytky světel, předního a zadního nárazníku. Auta nepojízdná.
Jak se jen v té třicítce tak dokázali vzájemně zdevastovat? Že by jeden třicítkou couval a druhý jel dopředu?
Prosím, buďte na silnici opatrní, zejména když máte spolujezdce.

Napsal: 27 kvě 2017, 21:00
od Habesan
Osobně soudím, že ty dvě sekundy nejsou ideální, ale minimální odstup.
Dva metry by při dvou sekundách odstupu urazilo auto, které jede 3,6km/h. Tak pomalá není ani chůze některých lidí.

Pro 90km/h by ta dvě auta musela být od sebe vzdálena 50 metrů!!!

Napsal: 27 kvě 2017, 21:04
od MetalGod
Jednoduše, pokud máš trochu času, ťukneš do brzdy, aby na toho za Tebou bliklo brzdový světlo a on zareagoval, pak brzdíš, pokud čas nemáš a nemáš se kam uhnout, holt bude v Tobě (ale brzdu sešlapuj pozvolna, ať je náraz pokud možno co menší a ať neztratíš trakci, pak můžeš brzdit prudčejc) a on bude ten, kdo bude vinen, on bude ten, na kom se můžeš hojit.
Při nárazu nejde o to, že Ti poškodí lak, zničí nárazník, proboří prdel, nebo že to bude nepříjemný, jde jen o to, aby sis zachoval plnou kontrolu nad autem a to dokázal bezpečně zastavit.
Nicméně i tak počítej s tím, že můžeš vyletět třeba ze silnice, tak si hledej místo, kam to bezpečně naprat.

Vono řídit neznamená jen umět točit volantem, šlapat na plyn a dělat tůtů, znamená to i umět dobře bourat.

P. S.: Zpravidla jsou sakra rozhodující zlomky vteřiny, takže za jízdy nedrbej, nebuď nalitej, ani zfetovanej, nevyspalej, nebo nadměrně unavenej, byť jen práškama, netelefónuj, jen se soustřeď na jízdu a dění kolem Tebe, ne na auto samotný.
Teď, patnáctýho to bylo, jeden kolega taky příliš nevěnoval pozornost řízení. A sejmul druhýho kolegu, co jel z práce na kole. Ten na kole se nikdy nedočká 28. narozenin, protože ten druhej ho ve svejch 23 letech zabil.

Napsal: 27 kvě 2017, 22:57
od EKKAR
Napíšu jen jedno - některým takyřidičům patří do ruk nasrat a ne dát volant, protože tam, kde se dá naprosto bezpečně jet 100-110 (a zákon povoluje 90), oni se courají prostředkem 70-80 A NEUHNOU, protože podle nich nikdo nemá právo jet rychlejc než dovolujou předpisy - a ONI MAJÍ SVATÝ PRÁVO TY NEUKÁZNĚNÝ VYCHOVÁVAT. Takovýhle couraly bych opravdu shazoval z cesty do pangejtu vidlema - bez pardónu.

Neříkám, že tam, kde je silnice úzká a nepřehledná, dá se po ní bezpečně jet cca 60-70 a předjet se nedá, že se ten zezadu má lepit na zadek tomu před sebou - jo, možná pokud je 4% a má choutky se vyžít ... ale i tak je to za jízdy poněkud RISKANTNÍ - a každopádně jen s oboustranným souhlasem zúčastněnejch.

Ale tam, kde předjetí je možný a brání mu jenom úporná snaha toho vpředu NEDAT SE ZA KAŽDOU CENU, je bohužel lepení se na nárazník + houkačka a dálkový světla jedinou legální formou vyjádření potřeby SAKRA JDI DO PR.DELE A UHNI - proč to chci je moje věc a ne toho, kdo je vepředu. Zákon žádný odůvodnění nezná - prostě CHCI PŘEDJET TAM, KDE TO NENÍ ZÁKONEM ZAKÁZÁNO A POKUD NA TO MÁM TECHNICKY, NENÍ ŽÁDNÁ DALŠÍ INSTITUCE, KTERÁ BY MI TO MOHLA ZNEMOŽNIT. Může jít o zdraví, může jít o velký prachy, může jít o sázku, která je pro mě důležitá - ale pokud toho před sebou nechci ohrožovat a žádám po něm jen volnou cestu, NENÍ TO JEHO VĚC MĚ JAKKOLIV OMEZOVAT NEBO POSTIHOVAT - JEHO POVINNOST ZE ZÁKONA MI PŘEDJETÍ UMOŽNIT, POKUD TÍM SEBE NEVYSTAVÍ DALŠÍMU NEBEZPEČÍ NEBO SVÝM MANÉVREM PŘÍMO NIKOHO DALŠÍHO NEOHROZÍ.

Tím je řečená jedna věc - pokud mě někdo pustí před sebe a já v protisměru sejmu dalšího účastníka provozu, není to vina toho, kdo mě pustil - ale jen a jen moje JAKO PŘEDJÍŽDĚJÍCÍHO. Pokud mi ale bude bránit v předjetí a já jeho vinou sejmu kohokoliv dalšího, je to vina jeho jakožto PŘEDJÍŽDĚNÝHO - a to i v případě, že narazím do něho když "mi to zadupne před nosem", protože v zákoně je i ustanovení o tom, že "řidič nesmí bezdůvodně náhle měnit ani směr, ani rychlost jízdy, pokud by svým chováním ohrozil další účastníky silničního provozu".

Dalším faktem je, že pokud nějakým autem jezdím delší dobu respektive mám s ním najeto vícero tkm, už ho "mám v ruce a v oku", takže dokážu líp posoudit jeho chování a troufnu si v něm daleko kritičtější stopu, než v autě který neznám - v to počítaje i manévry spojený s předjížděním a jízdou v závěsu za někým. Pro začátečníka pak může bejt "lepení na nárazník" vzdálenost 20m, zkušenej "starej zajíc" si troufne jet tou samou silnicí za někým na 2m a furt pojede (relativně) bezpečně. V tý zkušenosti je ale zahrnutý i to, že ten zkušenej si taky dokáže uvědomit, jak dobře zná cestu po který jede i jak dobře ji může znát ten, kdo jede vpředu. Protože pak to nalepení se za zadek může znamenat jedno - JÁ VÍM, ŽE ZA ZATÁČKOU JE 150M ROVINKA A KDYŽ HNED ZA ZATÁČKOU PODŘADÍM, KRATIČCE VYKOUKNU A NIKDO NA NÍ NEBUDE, DOKÁŽU TOHO VPŘEDU NAPROSTO BEZPEČNĚ PŘEDJET - a on, protože se pohybuje v pro sebe neznámým terénu, o takový možnosti vůbec nemusí vědět a může si proto myslet, že já se chovám nebezpečně a nezodpovědně ...

Je to prostě jen a jen o posouzení situace a vždycky je to pohled ze 2 míst - z pohledu toho kdo jede vepředu - a proti tomu z pohledu "toho vzadu" ...

Napsal: 27 kvě 2017, 23:12
od rnbw
Jedna dobra rada: nikdy sa nikomu nelep na auto a uz vobec nie vo vysokej rychlosti. Ani ked poznas cestu. Moze zbadat nieco, co ty nevidis a ty to neubrzdis (lebo reakcny cas a mala vzdialenost).

Napsal: 28 kvě 2017, 00:54
od Celeron
Ekkare, z Tebe by měl můj známej z pardubský dopravky fakt radost. :roll: Nepatří ještě Třebová pod Perníkov, že bych mu poslal teplý bonz? :lol: :lol: :lol:

Napsal: 28 kvě 2017, 01:12
od EKKAR
Já snad někde něco porušuju, že na mě chceš posílat žhavý bonzy?

Napsal: 28 kvě 2017, 01:55
od MetalGod
rnbw: Máš pravdu, ale na druhou stranu je to (zdravý) lepení výhodný v tom, že v takový konfiguraci jsou výhodný aerodynamický podmínky pro rychlejší akceleraci (zlepšuje se tak ale i aerodynamika auta vepředu; využívaj toho kamióňáci), která je při předjíždění důležitá, hlavně u aut s nepříznivým poměrem mezi výkonem a jeho hmotností. Ale zas ten vepředu musí vědět, že bude předjížděnej a musí se podle toho chovat, zachovat směr i rychlost, což se bohužel moc často neděje. Prostě pro toho vzadu jedu pomalu, tak ho pustím, nazdar, on bude rád a já budu v relativním bezpečí. Jak prostý.
Jenže praxe je jiná, běžně potkáváme dobrosery, jak psal Kája, stejně tak i mindráky, různý šampóny, telefónisty, zmatkáře, vožraly, feťáky, posery (jezděj pomalu, brzděj v sebemenší zatáčce, dupou na brzdy a vymetaj skoro až škarpy, jakmile míjej protijedoucí auto, nebo jsou předjížděný) i ty, co za volantem nemaj co dělat (pomalý reflexy, špatný smysly, jako zrak, sluch, nebo hmat), kvůli takovejm jsou silnice nebezpečný, ne kvůli rychlosti, kterou jsem schopnej bezpečně na konkrétním místě a za konkrétních podmínek ukočírovat.

Napsal: 28 kvě 2017, 08:14
od p32
Na takové burany, co se na mě lepí, tak používám jedno vyzkoušené. Prostě povolím nohu na plynu a zpomalím. Jedu samozřejmě vpravo a ne jak ten buran středem, takže mu nezbývá než zpomalit taky a pak se za mnou táhnout anebo mě prostě předjet. A řidiče, co si myslí, že všechno mohou předjíždět, protože se tam dá jet 110, ale značka dává maximálku jen 70, tak naprosto ignoruji. Většinou to ti ychtylové (většinou s čepicí) nevydrží a jedou se zabít někam dopředu. :lol:

Napsal: 28 kvě 2017, 08:47
od EKKAR
Je věcí každýho, na co se cejtí - ale pokud se necejtím na to jet tou nejvyšší v daným místě povolenou rychlostí - a někdo za mnou jo, pak jak jsem už napsal, je mou povinností ho nezdržovat a pustit ho, pokud tím neohrozím sebe nebo další účastníky - třeba i proto, abych ho o 3 zatáčky dál moh začít seškrabávat z kmene stromu (povinnost poskytnout pomoc - viz §§§). Úmyslný neuhejbání v místech "kde by to šlo" je stejná prasárna, jako lepení se na zadek BEZDŮVODNĚ = v místech kde skutečně rychlejší jízda nebo uhnutí nejsou možný.

Ale co jsem zažil už mockrát, je absolutní bezohlednost ze strany "nemotorizovanejch" řidičů = pumpičkářů. Zákon jim jasně nařizuje jet po okraji co nejblíž ke krajnici a pokud je jich víc, tak výhradně jen za sebou. OK. Ani já když se s manželkou nebo dětma převtělíme do pumpičkářský podoby a vyrazíme na vejlet nejedu celou dobu "v lajně", ale najedu si vedle, aby se dalo smysluplně konverzovat. Autům v protisměru tím nevadím, rozhodně nejsme širší jak osobák. Ale pokud slyším, že zezadu se COKOLIV přibližuje, AUTOMATICKY SE STAHUJU NA KRAJ - většinou to řeším přišlápnutím a zařazením se dopředu, než abych brzdil a cpal se před přijíždějící vozidlo. Jasně - pokud je v tu samou chvíli na okresce v protisměru cokoliv dalšího, ten za náma nemá jinou možnost, než zpomalit a počkat si, až bude mít volno, ale pokud má protisměr volnej, může bez problému dopředu. Na jedničkách není co řešit, tam je vedle jednoho cyklisty místa vždycky dost, ale jedničky nejsou pro cyklisty primární cesty - tam se vyskytujeme co nejmíň.
Fajn, my se uhejbáme - ale pokud jsem za volantem a dojedu jinou skupinku "pumpiček", neuhne nikdo, všichni držej "hejno" minimálně ve dvou řadách a ještě ke všemu ti nejvíc vpravo jedou schválně minimálně metr od kraje, tudíž ti vlevo už jsou na prostředku - a předjet takovou grupu je horší než předjíždět autobus nebo kamión, protože ten aspoň tolik nevlaje ve větru.
To samý neřádstvo jsou majitelé nejrůznějších traktůrků Terra, Vari a podobnejch silostrojů, který podle zákona ani na silnice nesměj - jenže kolik jich tak jezdí, to nikdo nespočítá. On je pomalej a vy si všichni vyserte voko, on neuhne.

A co teprve, když takovej autobus nebo kamión (se dřevem i nebo s kontejnerem = vyhejbají se po okreskách placeným úsekům) dojede na okresce právě takový hejno pumpiček (nebo "Vari-traktoristu") - a vy dojedete za něj... Doslova - to je na zabití. On je bezpečně předjet nemůže, protože oni se neuhnou. Vy přes něj dopředu nevidíte, takže víte h0vn0 proč se s tím vleče jak s hnojem - a přitom rozhodně nemáte času na rozdávání. Tak to prostě někde risknete, protože vezete děcko k doktorovi nebo spěcháte do práce, kam si rozhodně nemůžete dovolit chodit permanentně jako do Sokola = pozdě. Nic jinýho vám nezbejvá - protože druhá možnost je courat se na dvojku za nima, dejchat jejich dýzlovej smrad a zabíjet se hypertenzí při pohledu na hodinky ...

Napsal: 28 kvě 2017, 08:50
od rudolf02
Tak, a su za vola.
Já si myslel, že v devadesátce za vteřinu ujedu 25 metrů ještě těch poctivejch českejch, ne těch čínskejch lehce nekvalitních. Páč dva metry bych měl ujet za cca 8 setinek vteřiny. No, mě trvá alespoň 5 metrů, než stačím reagovat na pedálu.

A zase něco z praxe. Letohrad - Plzeň, dvě auta. První koktávka se čtyřmi cestujícími, předjede co se na silnici hýbá. Druhá velká dodávka s materiálem sunoucí se svou osmdesátkou až devadesátkou i po dálnici. V Plzni časový rozdíl 30 minut. První řidič má toho na hodinku dost, druhý jde rovnou na montáž (posvačil v klidu v autě).

Napsal: 28 kvě 2017, 08:55
od Yarda1
Veličenstva. Nenechte prchlivost cloumat svými majestáty.
Na lepiče jsem zkusil fintu - stisknout a držet tlačítko ostřikovače předního skla. Ale používat ji nebudu, co kdyby ten frajer za mnou měl čerstvý řidičák, lekl se a v tatínkově ofroudu omylem šlápnul na plyn místo na brzdu.
Mezi lepiče se řadí dost často řidiči dodávek - utíkají jim kšefty a já je zdržuji dodržováním předpisů (setkal jsem se s názorem, že označení "řidič dodávky" není povolání, ale diagnóza)
http://debaty.net/debates/11333-proc-se ... i-pomaleji
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... 590604f2e/

Za zadní sklo jsem si zastrčil tuhle nálepku - ve smyslu "Klidně mne předjeď, frajere. Já si nepotřebuji dokazovat na silnicích, jakej jsem king".
Obrázek

Napsal: 28 kvě 2017, 10:32
od Nakadah
Já myslím, že hlavní je dojet vždy bezpečně z bodu A do bodu B a pokud možno nemít hubu od krve. Život je fajn a až jednou zakukám, tak asi budu celkem nasranej co jsem ještě mohl stihnout.

Netřeba k tomu sepisovat elaboráty, tak jako to dělá EKKAR.

Napsal: 28 kvě 2017, 10:33
od Neniu
Osobně si myslím, že pokud by se k sobě lidi chovali slušně a ne jako lidi, tak by to bylo na silnicích lepší a bezpečnější.

Mám auto teprve krátce, ale i za tu krátkou dobu už mám tu čest s mnoha různými 🤐 ať již na kolech, na motorkách, v osobních autech i v nákladácích. A je smutná pravda, že v Praze a okolí je těch 🤐 nějak více. Nicméně Brno Praze dosti zdatně konkuruje a těžko říci, kde je to horší. Zkušenost jak z Čech, tak z Moravy. Naštěstí i v Praze se dají potkat slušní a ohleduplní řidiči.

To lepení se na zadek auta je častý nešvar a je mi jedno, kdo si to jak může zdůvodňovat. A když z nějakého důvodu šlápnu na brzdu, tak mi ten 🤐 vzadu rozbije moje auto a je celkem jedno, že se na něm mohu zkusit zahojit, protože bourané auto je prostě bourané auto. A že nesmím prudce šlápnout na brzdu? Ale klidně mohu, pokud mi tam někdo vběhne, ať již dítě nebo zvíře nebo pokud je tam výmol a podobně. A to ten blb vzadu prostě nevidí a pak se bude divit.

A to nebezpečné předjíždění je také radost, pak se ten blb někde rozmlátí a já mu pak musím pomoci, protože to říká zákon.

Když to tu tak čtu říkám si, že mi udělá velikou radost, když většnu z vás na silnicích nepotkám. Patřím mezi ty blbce, co po městě jezdí 50, mimo město 90 a po dálnici 130. Jezdím co nejvíce vpravo a jezdím většinou jako poslední vozidlo. Nicméně často jsem na místě téměř stejně rychle jako ti, kteří předjíždějí co se na silnici hne... jak už tu někdo napsal, to se mi moc líbí :-)

Napsal: 28 kvě 2017, 10:35
od Neniu
Yarda1 píše: stisknout a držet tlačítko ostřikovače předního skla. Ale používat ji nebudu,
A čeho tím dosáhneš? Že trochu postříkáš i auto co máš za zadkem?