LED blinkry (přesunuto)

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
tosik
Příspěvky: 10
Registrován: 18 črc 2017, 02:00

LED blinkry (přesunuto)

#1 Příspěvek od tosik »

Zdravím.

Rád bych si sestrojil přídavné blinkry. Chtěl bych je udělat ve stylu jako má teď Audi, tj. aby se postupně po příchozím signálu z přerušovače blinkrů postupně rozsvěcovaly LEDky (v podstatě ve směru odbočování) - ideál 15 - 20 LED. Po rozsvícení poslední LED aby krátce svítila celá řada a opět pak LEDky zhasnou až do doby příchodu dalšího impulsu z přerušovače a cyklus se opakuje. Hledal jsem nějaké schémata na webu, ale nedaří se mi nic najít. Nevíte o něčem, nebo nenajde se nějaký šikovný kutil, který by něco navrhnul? Díky za odpovědi, rady, tipy.

Martin

Uživatelský avatar
jirkati
Příspěvky: 1349
Registrován: 21 kvě 2008, 02:00
Bydliště: near Liberec (JO70MT)

#2 Příspěvek od jirkati »

Myšlenka je to zajímavá, ale jen do okamžiku, kdy tě s takovými blinkry nahrají a zastaví policajti. Je z toho odebrané Osvědčení a nařízená STK ve vražedném termínu.
Jinak stačí arduino spouštěné impulzy z přerušovače blinkrů.

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#3 Příspěvek od Ondra2 »

Vskutku. Poslední A6 má v každém zadním světle 1 MCU od renesasu, celkem tedy 4 procesory v zadních světlech jenom pro ten pěkný efekt.

Uživatelský avatar
Cowley
Příspěvky: 3087
Registrován: 04 úno 2005, 01:00

#4 Příspěvek od Cowley »

jirkati: tak tak.
Ale nekam na diskoteku muzes pouzit zapojeni svetelneho hada.
Treba z PICAXE 08M2 v kombinaci s 4094 a ULN2003.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

Už jsem takovej efekt viděl i na zadních skupinovkách návěsu, co vozí do Kauflandu zboží ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
dj_Paul
Příspěvky: 2294
Registrován: 19 zář 2004, 02:00
Bydliště: Laškov

#6 Příspěvek od dj_Paul »

zase procesor? jednou z toho zblbnete

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#7 Příspěvek od EKKAR »

Tak na tuhle apku je to doslova to nejjednodušší, co může bejt - procík s vnitřním oscilátorem, RC článek pro autoreset při zapnutí napájení, pár řádků kódu a když je málo výstupních portů, tak nějakej expandér k němu - a pak už jen LEDky a ke každý příslušnej odpor omezující proud ... Cokoliv s víc jak 3 postupně se rozsvěcujícíma světýlkama bastlený z diskrétních součástek je prostorově větší a obvodově složitější. Zrovna u tohohle jsem ochotnej slevit ze svýho kréda "Keep It Simply Stupid" - protože "stupidnější" to z diskrétních dílů učunit nejde. Druhá a pro provoz na veřejnejch silnicích daleko důležitější věc je legálnost = absence homologace takovýho blikátka. I kdyby kompletně rozsvícený všecky LEDky měly v součtu požadovanou celkovou svítivost a vyzařovací úhel, jako klasika žárovkovej blinkr, nevím jak by se STK a další orgány stavěly k tomu postupnýmu rozsvícení, jestli by to braly jako pomalu se rozsvěcující jednolitej blinkr nebo jak. Ale fakt je, že Lamborghini takový blinkry používá vzadu (i když tam ještě s žárovkama) už řádově 10 let ne-li dýl, audiny a taky hnůjdeje minimálně poslední rok - obojí s LEDkama v kombinovaným denním světle s bílýma LED a blinkrem s oranžovým světlem ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#8 Příspěvek od Kvicala_r »

No u tohodle výmyslu jde o to, že musí v prvních pár desítkách ms najet do stavu, že plní minimálně požadované množství světla a pak je to jen "dobliknutí" na efekt. Procák je tam taky proto, že zde je závazná detekce toho, že jsou VŠECHNY LED v pořádku. Pokud ne, musí se nějakým způsobem káře říct, že je některá nefunkční a ta to pak bonzuje řidiči akusticky/vizuálně nějakou výhrůžnou formu. Zrychlené klepání bimetalu v případě výpadku žárovky taky byla taková funkce. Jinak je to pěkná krávovina, kterou můžou oblbnout jen pomatence. Vidět ten orloj a reálný přínos každý normální technik musí zabrečet...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#9 Příspěvek od EKKAR »

Ale prdlajs dobliknutí na efekt - na tom návěsu to mělo 5 LED a rozsvěcovaly se postupně s intervalem asi tak 0,1s, všecky dohromady svítily ještě asi tak 0,2s a naráz všecky zhasly. Následovala asi 0,2s mezera a jelo to odznova. Žádnej bastl to nebyl, byla to regulérní fabrická výroba. Ty hnůjdeje, poslední meďáky a audiny mají to rozsvěcení plynulejší daný tím, že celej pásek tvořící DLR má třeba 20cm a čítá cca 20 samostatnejch čipů LED - takže jeho postupný rozsvícení je plynulejší - v zadní skupinovce je to dtto, jen tam není pásek bílejch LED, kterej by při zapnutí blinkru zhasnul a nechal svítit oranžovou linku blinkru. Přitom minimální velikost je cca 1/10 celkový dýlky a postupný rozsvícení až na konec trvá přibližně 0,5 vteřiny, kde to zůstane zase 0,1 až 0,2 vteřiny celý svítit, než to zase vcelku zhasne a po cca 0,1-0,2s pauze se cyklus opakuje. Prostě celkovej opakovací kmitočet svícení celýho pásku je zhruba stejnej jako u žárovkovýho blinkru, jen fáze rozsvícení trvá daleko delší dobu a je vytvořená tím postupně narůstajícím dílem pásku. Proto by mě zajímalo, jak to je s homologací u třeba tuningovejch světel, když to můžou legálně mít některý značky už přímo homologovaný ze série - protože celková svítivost i opakovací kmitočet normalizovaný pro blinkry jsou i u těch postupně se rozsvěcujících určitě dodržený.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#10 Příspěvek od Kvicala_r »

Ekkare, máš pravdu. Donutil jsi mě vyhrabat daný předpis. Já si pamatoval začátky, kdy tohle ještě nebylo zřejmě dopilováno. K dnešnímu dni je to takto (E/ECE/324 - předpis 6)

Kód: Vybrat vše

5.6 U směrových svítilen kategorií 1, 1a, 1b, 2a nebo 2b blikání může být vytvářeno
postupnou aktivací jejich zdrojů světla pokud jsou splněny následující podmínky:
(a) Každý zdroj světla po jeho aktivaci musí zůstat svítit než skončí cyklus ZAP;
(b) Sled aktivace zdrojů světla musí pokračovat postupně od vnitřního okraje
k vnějšímu okraji přivrácené plochy;
(c) Musí to být jedna spojitá linka se žádnou opakovací změnou ve svislém směru
(např. žádné vlny).
[b](d) Střídání musí skončit ne více než 200 ms po začátku cyklu ZAP;[/b]
(e) Při kolmé projekci ve směru vztažné osy čtyřúhelník ohraničující přivrácenou
plochu směrové svítilny musí mít její delší stranu rovnoběžnou s H-rovinou,
poměr vodorovné strany ke svislé nesmí být méně než 1,7.
Vyhovění výše uvedeným podmínkám musí být ověřeno v módu blikání. 
Já měl zafixováno těch 200ms pro rožnutí (plnění) homologačních podmínek (a následné dobliknutí). To mohlo být tak v r 2013. V předpisu je k dnešku definováno 200ms pro celý cyklus rožínání...

Uživatelský avatar
Ruprecht
Příspěvky: 1114
Registrován: 28 zář 2005, 02:00
Bydliště: ZČ + JM

#11 Příspěvek od Ruprecht »

U blinkrů v podstatě blbost jen na efekt. Ale kde by to smysl mělo jsou brzdová světla (podle tlaku v okruhu), řidič vzadu by měl hned jasno, jestli se jen veze noha na pedálu a jen tak přibržďuje nebo jestli se opravdu brzdí
Kampaň, účelovka, nepodepsal, Palermo, ODS, Kalousek, je líp a jsou na to čísla, nastudujte si to.

Uživatelský avatar
Jodr
Příspěvky: 1357
Registrován: 20 led 2008, 01:00
Bydliště: na vejminku

#12 Příspěvek od Jodr »

Brzdová světla a postupné rozsvěcování pásu žárovek v závislosti na intenzitě brzdění měl v šedesátých letech jeden z modelů Cadilac de Ville. Rzsvěcelo se to od okrajů směrem do středu. Každému za ním bylo jasné, jak prudce brzdí. Za to bych se přimlouval víc, než za úpravu blinkrů.
Jen blbec se učí svými chybami opakovaně....

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#13 Příspěvek od Kremik »

Na tohleto stačí dva obyčejné šváby. Kdysi jsem přesně toto dělal, ale ne jako blinkry, bylo to do nějakého modelu. Tišťáček tak 3x5 cm, možná i menší, musel bych pohledat. V podstatě pila a komparátory.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#14 Příspěvek od EKKAR »

2 Kremik:
1) - učuníš to i bez integráčů (pila s 1 tranzistorem, komparátory s řetězcem téhož)
2) - nikdy to ale nebude obvodově jednodušší a výrobně opakovatelnější než s tím procesorem.
Obojí prohlašuju s plným vědomím si skutečnosti, že já sám odmítám programovatelný šváby primárně používat za každou cenu - tady to naopak kvůli potřebný opakovatelnosti je opodstatněná nutnost.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Kremik
Příspěvky: 3467
Registrován: 30 bře 2012, 02:00
Bydliště: Havířov

#15 Příspěvek od Kremik »

Jistěže to jde i s trandy. Jako kluk jsem dělal bargraf s zárovkami, a na každou žárovku stačil jeden. Tuhle konstrukci však zakladatel tohoto vlákna určitě nehledá.
Já bych na toto procesor nepoužil, ale to je přece každého věc.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“