Stránka 1 z 2

Sériový motor bez buzení točí

Napsal: 17 srp 2017, 06:47
od kulikus
Seriový motorek na 230V má přerušené budicí vinutí. Zkusil jsem připojit DC 24V přímo na jeho komutátor. Roztočí se, i bez buzení. Dokonce pokaždé na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí na komutátoru.

Rotor se však do několika minut slušně zahřeje i při běhu naprázdno (odběr 24V/0,5A). Točivý moment je velmi měkký.

a. proč se pokaždé točí na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí?
b. je závit nakrátko v budicí cívce?
c. je závit nakrátko na rotoru?
d. mohl nastat průraz vinutí rotoru při připojování/odpojování napětí?

Napsal: 17 srp 2017, 07:02
od ohryzek36
Řekl bych, že je to normální - mě se motor také točí i bez připojeného statoru (teď jsem to zkusil) a to je v pořádku. Dokonce se roztočí i v případě, že je zapojený jenom stator (v tom případě má hodně velký odběr) a rotor je nezapojený - ale musí mít zasunuté uhlíky.

Řekl bych, že to bude konstrukcí motoru.

Napsal: 17 srp 2017, 08:27
od EKKAR
Panáčkové vzpomeňte si na slovíčka "remanentní magnetismus" a myslím že budete doma ...

Napsal: 17 srp 2017, 09:13
od jova1
To by ale nevysvětlovalo proč se otáčí vždy na stejnou stranu při přerušené statorové cívce bez ohledu na polaritu napětí. Tam něco nesedí :?

Napsal: 17 srp 2017, 09:26
od microlan
Žeby kotva zmagnetovala ten stator?

Napsal: 17 srp 2017, 11:03
od Eleman
kulikus píše:Seriový motorek na 230V má přerušené budicí vinutí...
Ten motorek má přerušené statorové vinutí nejspíš proto, že jeho součástí bývá tepelná pojistka (právě ta je přerušená). Najdeš jí pod izolační páskou na vinutí, většinou je tam vidět i hrbol.

Napsal: 17 srp 2017, 11:29
od Artaban001
Motor se Ti točí, protože máš na statoru vyniklý póly. Magnet se Ti taky přitahuje na kus železa. V tomhle případě jde motor do vysokých otáček,protože nevzniká skoro žádný kotvový napětí,který by omezovalo proud motorem. Dalo se toho využít, viz dále:
Zkoušeli jsme derivanční dynama, kdy se buzení připojilo krátce kvůli snažšímu rozběhu z klidu. Jak se rotor začal točit, odpojilo se . Při dostatečně vysokých otáčkách se napájení odpojilo a propojilo se buzení z rotorem. Dynamo se prudce zastavilo a do statoru se "otiskl" remanetní magnetizmus, který toto dynamo spolehlivě příště samonabudilo. Zkouška se dělala z odpojeným mechanickým náhonem a odpojeným reglerem a z baterií

Napsal: 17 srp 2017, 15:33
od misocko
Rotor sa dokaze otacat aj uplne bez statora v megnetickom poli zeme, otacky su vsak mekke (idealne je na rozbeh priblizit magnet k rotoru) ale strasne vysoke - da sa s tym roztrhat rotor. Samozrejme treba trafit polohu rotora vzhladom na magnetizmus zeme a taktiez spravne natocit uhliky.

Napsal: 17 srp 2017, 15:50
od Artaban001
No to nevím, zda tření od uhlíků a "pseudoložisek" není větší, než vzájemné působení zemského magnetizmu a pole kotvy. I ten homopolární motorek z tužkové baterie, šroubu a magnetu má stator - ten kousek drátu, který se dotýká obvodu kulatýho magnetu.
(některý malé družice se prý stabilizují cívkama, který působí na magnetizmus Země. Protože tam nahoře není tření a ani gravitace, tak ta mikrosíla stačí, aby se družice vhodně natočila podle toho, jak se ty cívky budí)

Napsal: 17 srp 2017, 17:00
od Habesan
To mě připomíná, že jsem se doslechl, že prý pokud alternátoru v autě připojíme na kroužky na rototu opačné napětí, budou jeho výstupní statorová napětí nižší než mají být.
Nemám to vyzkoušené a pokud by to měla být pravda, přičítám to právě remanentnímu magnetismu toho rotoru.

Napsal: 17 srp 2017, 18:42
od Artaban001
Co jsem viděl autoalternátory, tak se v klidu "přibuzovaly" přes kontrolku dobíjení.
Samonabuzovací alternátory znám. Ty mají poněkud více železa v magnetickém obvodu, taky nemají kroužky. Budící cívka je napevno a na ní je nasezen rotující svazek pólových nádstavců - podobný, jako má alternátor v autě, akorát hodněkrát větší. Diody a regler je bokem ve skříni.
Pokud "blbě" připojíš buzení u takovýho alternátoru, tak stávající remanenci zrušíš. Musíš jej nabudit znovu. Buzení se krmí pomocným usměrňovačem, takže potom je to jedno, jak zapojíš přívod buzení.

Napsal: 17 srp 2017, 20:24
od masar
kulikus píše:...
a. proč se pokaždé točí na stejnou stranu bez ohledu na polaritu napětí?
b. je závit nakrátko v budicí cívce?
c. je závit nakrátko na rotoru?
d. mohl nastat průraz vinutí rotoru při připojování/odpojování napětí?
a. Za správnou odpověď považuju tu Artabanovu. Bez buzení je rotor kotvou elektromagnetu, jehož pole ji přitahuje k pólům statoru, jehož klec uzavírá magnetický obvod. Žádnou zbytkovou remanenci ani magnetické pole Země bych z této funkce nepodezříval (byť nepatrný vliv jistě mají).
Stačí si z následující animace odmyslit permanentní magnetizmus statoru. Točit se to bude i bez něho: Obrázek
b. zkrat v budící cívce, která je odpojená, bude mít jen malý vliv na magnetické pole rotoru, které nemění směr.
c. zkrat v cívkách rotoru otáčení znemožňuje
d. mohl, ale to zřejmě není tento případ.
:wink:

Napsal: 17 srp 2017, 22:25
od kovar
Nevím jestli jste někdo nad tím už přemýšlel ale třeba u AKU motorů (myslím konkrétně motory pro nářadí) je schválně posunutý úhel kartáčů proti magnetickému toku permanentních magnetů.
Motor má vždy na jednu stranu větší výkon!

Napsal: 17 srp 2017, 23:03
od Artaban001
o motorech se toho dá napsat tolik...
Stačí si pamatovat - a dá se to vyzkoušet. Pokud mám motor z cizím buzením - derivanční (takto můžu na 12V připojit jakýkoliv univerzál na 230V), a budu moci regulovat proud statorem, tak při maximálním buzení jsou otáčky nižžší a kroutící moment vyšší, než při sníženém.
U lokomotiv se při rozjezdu maximálně nabudí statory a reguluje se proud rotorem. V druhé fázi se regulátorem snižuje proud statory a motory pak jdou ještě víc do otáček. Při brždění EDB se na rotor připojí brzdový odpory a regulací buzení se reguluje brzdící síla (nebo se eletřina posílá zpět do vedení). Pokud se používají sériové motory, statory mívají shuntování.
Je potřeba vědět, že sériový motor nesmí běžet naprázdno - nejčastěji to odsere kotva, která se probije. V horším případě může nastat i mechanická havárie. To platí i o univerzálních motorech (vysavače, vrtačky, mixéry...) - u nich je trochu polehčující fakt, že jsou napájené střídavým proudem.

Napsal: 17 srp 2017, 23:37
od kulikus
masar píše: b. zkrat v budící cívce, která je odpojená, bude mít jen malý vliv na magnetické pole rotoru, které nemění směr.
Magnetické pole rotoru ale mění periodicky svoji velikost s úhlem natočení rotoru. A to by mohlo stačit k vybuzení výřivých proudů v závitu nakrátko.

Rotor se ohřívá už při proudu 0,5A během zkušebního provozu bez zátěže.