Stránka 1 z 1

Nabijacka do auta 10V DC

Napsal: 08 říj 2017, 22:05
od araziel528
Ahojte,

kupil som si malu PMR vysielacku do auta. Chcel by som ju nabijat v aute zo zasuvky 12V avsak, vysielacka sa nabija 10V jednosmernym napatim. (Podla informacii zo sietoveho adaptera)

Ako najrozumnejsie vyrobit v aute 10V? Rozmyslam o 2-3och diodach s ubytkom 0,5 -1V.

Taktiez by som sa chcel opytat, ako je to s nabijanim zo sietoveho zdroja cez adapter oproti nabijaniu z autozasuvky.

Vopred dakujem.

Napsal: 08 říj 2017, 22:12
od rnbw
Aky je to vyrobca a typ? Aka je tam bateria? Ake napatie dava naprazdno ten 10V adapter?
V aute totiz nie je 12 V a preto je potrebne vediet, kolko vlastne moze byt tych "10 V".

Napsal: 08 říj 2017, 22:15
od Michal22
Kdyz uz do toho budes zasahovat, tak je asi lepsi predelat nabijecku. Spousta z nich je osazena znamymi integraci, potom.staci mala uprava. Podivej se na tu sitovou nabijecku, jaky dava proud, podle toho kup nejakou CL nabijecku s vyssim proudem (asi dvojnasobne),kuchni a uprav. Diody propustnem smeru maji tu nevyhodu, ze je jejich úbytek zavisly na protekajicim proudu. Takze bys mohl mit problem ve chvili,kdy pripojis vysilacku s nabitou baterkou.

Napsal: 08 říj 2017, 22:30
od warp
Použil bych nastavitelný step-up modul, pøípadnì nìjaký též nastavitelný nabíjeèkový z ALI èi HEZKYDEN, jsou vìtšinou do 2A trvale což by mìlo staèit. tøeba (https://www.aliexpress.com/item/Origina ... 93642.html)

Napsal: 08 říj 2017, 22:39
od araziel528
Vysielacka - Baofeng UV-B5
Bateria na vysielacke: 7,4V / 2000mAh

Sietovy adapter 220V AC / 10V DC(0,5A) dava napatie naprazdno: 9,9V

Napsal: 08 říj 2017, 22:39
od EKKAR
Michal22 píše:... Diody propustnem smeru maji tu nevyhodu, ze je jejich úbytek zavisly na protekajicim proudu. Takze bys mohl mit problem ve chvili,kdy pripojis vysilacku s nabitou baterkou.
Bóže to zas je blábol .... Právě že diody jako silně nelineární prvek fungujou jen v oblasti těsně kolem otevíracího napětí, jinak se jejich úbytek nijak extra nemění = jejich dynamickej odpor je ve vyšší propustný charakteristice velice malej a minimálně proměnlivej. Typicky jde o změnu úbytku napětí v řádu míň jak desítky mV při změně proudu o stovky mA.

V autě je problém s jinou věcí - to "typický palubní napětí 12V" je v něm totiž jen v klidu, za chodu motoru je v palubním rozvodu typicky 14,5V a jen někdy to klesá vinou přechoďáků v cestě proudu nebo při nadměrným zatížení sítě. Tady by tazatel s diodama v sérii narazil, protože i když srazí pomocí 3ks Si diod nějaký 2,1-2,15V, tak za jízdy bude mít "na spotřebiči" plnejch 12V ještě s rezervou cca 200-300mV "do plusu".

Tady je místo na malej stabilík, při odběru proudu do cca 0,5A bych se nebál sáhnout po LM317 a dvojici odporů, při odběrech větších pak po nějakým čínským modulu z Alíka nebo Ýbeje se spínaným měničem dolů.
warp píše:Použil bych nastavitelný step-up modul, případně nějaký též nastavitelný nabíječkový z ALI či HEZKYDEN, jsou většinou do 2A trvale což by mělo stačit. třeba (https://www.aliexpress.com/item/Origina ... 93642.html)
Proč pro boha živýho bys tam sral měnič z 5V? Z baterky potáhneš 12-14,5V podle toho, jestli jde motor, z toho učuníš jedním měničem 5V a zas to budeš zvyšovat na 10V požadovanejch tím rádijkem? Stejně za chodu nabíjení tam ani těch 10V není, bude tam nějakejch 8,5 -9V, takže naprosto JEDNO JEDINÝ a navíc přibližný zhození ze 12-14V na 9-9,5V bohatě stačí ...

Napsal: 08 říj 2017, 22:47
od rnbw
Cize bateria li-ion a original adapter je presny. Najlepsie pouzit original 10V nabijacku do auta (hladat "baofeng 10v car charger" na ebay alebo aliexpress). Alebo upravit nejaku od stareho mobilu (ktora dava viac ako 5 V), tam byva IO MC34063 a staci vymenit par odporov.

Napsal: 08 říj 2017, 22:54
od araziel528
Ten DC/DC menic je 5A nie 5V. Vyzera to byt zrejme to co potrebujem. Objednam ich rovno viac to sa vzdy hodi :-) Problem s napatim pri nastartovanom a vypnutom motore aj tak nevyriesim, nabijat budem len pri nastartovanom motore teda, a ten DC menic nastavim podla toho.

Dakujem vam chlapi velmi pekne za pomoc :-)

Napsal: 08 říj 2017, 22:54
od EKKAR
rnbw píše:Cize bateria li-ion a original adapter je presny. ...
Přesnej je naprázdno. Já bych ho nejdřív zatížil odporem 22Ω/10W a změřil, kolik bude držet na něm. Pak bych teprve dělal nějakej stabilizovanej, případně ani nijak zvlášť nestabilizovanej měnič do toho auta - z uvedenýho rozpětí 12-14,5V na těch 9-10V.

Napsal: 08 říj 2017, 23:05
od araziel528
Nasiel som doma jednu staru DC nabijacku na mobil, ktoru viem prerobit na 10V. Prud by tam vsak bol 2A. Moze vadit vysielacke a hlavne tej baterke taky vysoky prud, ked povodne tam z adaptera ide len 0,5A?

Napsal: 08 říj 2017, 23:08
od rnbw
Vyssi prud zdroja nevadi - ono si to zoberie len tolko, co potrebuje. Aspon bude nejaka rezerva.

Keby to bolo na NiMH baterie, tak tam by hrozilo, ze by nabijanie bolo take primitivne, ze by prud bol obmedzeny len zdrojom.

Napsal: 08 říj 2017, 23:10
od araziel528
Ok, dakujem chlapi este raz za pomoc :-)

Napsal: 08 říj 2017, 23:45
od Michal22
Ekkare, ty víš, jaký má ta nabíječka odběr naprázdno, případně s připojenou ručkou a nabitou baterkou?
Já ne. Proto jsem napsal, co jsem napsal.
Sice jsme chtěl jít spat, ale ještě jsem se ukecal k tomu, že jsem chvilku měřil- tak tři 1N4007 dají při 10 mA úbytek asi 2 V.
Ale při 1 mA už jen 1,6 V.

Jestli máš jistotu, že tam pořád poteče aspoň těch 10 mA, tak OK. Ale to ty určitě taky jistě nevíš.
Dobrou

Napsal: 09 říj 2017, 06:28
od ok1hga
pozor !
araziel528 píše:kupil som si malu PMR vysielacku do auta.
araziel528 píše:Vysielacka - Baofeng UV-B5
Baofeng B5 není žádná PMR !!!
neodpovídá žádné normě pro PMR !!
a má větší výkon !

přijímá a vysílá i v amatérských a profi pásmech.
Nemá certifikát, jako ostatní PMR vysílačky.
Takže pozor s jejím používáním, může to být velký průšvih . . .

http://www.denik.cz/regiony/mobilni-i-h ... ysila.html