Stránka 1 z 2

Závada indukčního vařiče AMT

Napsal: 11 říj 2017, 09:40
od kybrex
Zdravím,

pokoušel jsem se opravit jednu nefunkční indukční varnou desku která vyrážela pojistky hned po zapojení. Našel jsem na jedné plotýnce na výkonové části desky proražený tranzistor H20R1203. Ten jsem vyměnil a přestalo to vyhazovat pojistky po zapojení.do zásuvky, ale nechodí to. Přišel jsem na to, že když prohodím ovládací desky plotýnek, které jsou 2 a jsou spojené 4žilovým kabelem, tak pravá plotýnka naběhne a dokonce i vaří. Myslel jsem, že je poškozený levý ovladač, ale když jsem ho propojil s pravou ovládací deskou, ale nepřipojoval jsem ho k té opravené desce levé plotýnky, tak se ten ovladač probral k životu a ukazuje, ale tím, že nemá zapojenou tu plotýnku, tak jde jen zapnout displej a dál nic. Pravá plotýnka stále funguje i při tomto zapojení. Ovládací desky jsou skoro stejné až na část zapojení uprostřed (viz foto).

Na plotýnce s vyměněným tranzistorem jsem změřil všecky diody a ty malé tranzistory a zdají se ok (měřeno jem multimetrem a zapojené v desce). Zapojil jsem indukční varnou deku do sítě a změřil jsem se vší opatrností pro jistotu klíčové uzly na výkonových deskách pro porovnání. Pravá deska má na vstupu 230V a levá jen cca 100V. Jde to ale už od zdroje od té modré součástky. Počítám, že to je správně a že to je záměr, protože to bývá, že jedna plotýnka bývá slabší (a ta rozbitá je slabší).

Změřil jsem hlavně usměrňovač, který je schovaný pod chladičem hned vedle toho výkonového tranzistoru a podle všeho normálně funguje. Naměřeno opět multimetrem na vstupu střídavých 230V resp. 100V a na výstupu stejnosměrných 230V a 100V.

Ten široký šváb u konektoru na výkonové desce jsem pro porovnání měřil, jestli není prorvaný na zem, ale nevypadá to. Piny na obou deskách se chovají stejně na propípnutí. Už mi došly nápady, co by ještě mohlo být rozbité, že se ta varná deska nezapne (jen protočí větráky po zapnutí do zásuvky), když jsou zapojené obě plotny k ovladačům.

Shrnutí:
Ovladače fungují oba, když není připojen ovladač k výkonové desce plotny s vyměněným tranzistorem.
Diody a tranzistory na výkonových deskách jsem změřil a vypadají ok
Pokud připojím jen ovladač k pravé plotýnce, varná deska funguje (jen na pravou plotýnku), ovladače reagují oba dva
Pokud připojím i levý ovladač k plotýnce s vyměněným tranzistorem, deska je mrtvá a jen protočí větráky po zapojení do el. sítě.

Předem díky za nápady a rady.

K.

Napsal: 11 říj 2017, 09:41
od kybrex
Ještě foto ovladačů z druhé strany a plotýnky.

Napsal: 11 říj 2017, 09:49
od Zaky
Těch 100V, pokud to správně chápu, že je to napájecí napětí budiče plotýnky, je špatně. To modré je relé a pokud je před jeho kontakty plné napětí sítě a za ním už ne, tak má upálené kontakry, což je i možné, pokud jsi to opakovaně zapínal s proraženým tranzistorem, dostávalo relé pěkně zabrat. Proražený tranzistor byl nejspíš následek jiného problému, který je třeba najít a odstranit. Takovéto věci se při opravě nikdy nezapojují natvrdo na síť, ale přes vhodné omezení proudu, žárovku nebo v případě velkých výkonů následně třeba přes plotýnku odporového vařiče.

Napsal: 11 říj 2017, 11:30
od kybrex
Já jsem to s proraženým tranzistorem viděl zapnuté jednou na ukázku, ale předemnou se v tom někdo vrtal a ten to udělal víckrát (nevím, kolikrát) a předním ještě původní uživatel toho vařiče, takže to relé asi opravdu dostalo kotel. Zkusím ho vyměnit.

Nenapadá mě, kde by mohl být problém, který je příčinou toho proražení tranzistoru. Nedavno jsem měnil tranzistory v budiči CCFL trubic v jednom starším LCD a tam jsem taky na příčinu jejich proražení nepřišel. Maximálně jestli na to neměl vliv jeden nafouknutý kondenzátor, ale jinak tam bylo všecko ok a monitor běží.

Díky za tip s tím zapojením. Původně jsem myslel na nějaký lab. zdroj s omezením proudu, ale ten jsem tam neměl k dispozici, tak mi nic jiného nezbylo. :roll: Zkusím to připojit skrz tu žárovku až budu dělat další pokusy.

Napsal: 11 říj 2017, 12:26
od rezis
Netuším kde měříš ta napětí nicméně.... Vyměnil jsi ten tranzistor za naprosto přesně stejný typ?

Napsal: 11 říj 2017, 12:30
od KUBO
Premeraj ten mostík diodovým testerom. Väčšinou ten tranzistor so sebou stiahne aj mostík.

Napsal: 11 říj 2017, 15:14
od Atlan
Diodovym testerom sa diody nemeraju. (namerias somarinu) Pouzi ohmeternked nie nieco lepsie.

Napsal: 11 říj 2017, 15:16
od Zaky
Na co je tedy prosím určen diodový tester, když se s ním neměří diody? Tuto funkci u multimetru využívám možná skoro nejvíce a že by to měřilo nesmysly nemám pocit :-)

Napsal: 11 říj 2017, 16:59
od Achab
Spíš některé ohmmetry nemají dostatečné napětí pro otevření diody...

Napsal: 11 říj 2017, 18:31
od Mirda
Když to má za můstkem 100V tak je v můstku dobrá jen jedna dioda, ostatní upálené a zkratované.

Napsal: 11 říj 2017, 19:36
od misocko
Atlan píše:Diodovym testerom sa diody nemeraju. (namerias somarinu) Pouzi ohmeternked nie nieco lepsie.
ak mas nieco lepsie a rychlejsie ako multimeter s diodovym testom, na meranie diod, tak sem s tym, radi sa poucime...

Napsal: 11 říj 2017, 19:44
od Atlan
Zaky píše:Na co je tedy prosím určen diodový tester, když se s ním neměří diody? Tuto funkci u multimetru využívám možná skoro nejvíce a že by to měřilo nesmysly nemám pocit :-)
Tomu sa hovori skusenosti.

To ze diodovy test bude ok ale dioda bude v zavernom smere vodiva.
misocko píše:
Atlan píše:Diodovym testerom sa diody nemeraju. (namerias somarinu) Pouzi ohmeternked nie nieco lepsie.
ak mas nieco lepsie a rychlejsie ako multimeter s diodovym testom, na meranie diod, tak sem s tym, radi sa poucime...
Prepni na meranie odporov a zmetaj to tym.
Mirda píše:Když to má za můstkem 100V tak je v můstku dobrá jen jedna dioda, ostatní upálené a zkratované.
To je relativne ked tam bude pritom napati tiect 15mA nic sa nestane, akurat ya chytena dioda bude teplejsia.

V tomto zdroji by to vsak fakt skoncilo zuholnatenim mostika. Len som chcel pripomenut ze diodovy test nieje vzdy spolahlivy.

Napsal: 13 říj 2017, 14:11
od kybrex
Ne, těch 100V je i před můstkem střídavých. 100V je hned za tím modrým relátkem. To relátko má dvoje vývody, tak jsem myslel, že v tom je nějaké trafo, které to snižuje. Takže už na vstupu té pokažené desky je 100V střídavých rovnou od zdroje.

Pokud jde o příčinu závady, tak jsem se ještě dověděl, že prej to vzniklo potom, co přetekl hrnec s bramborama :lol: takže tam vlítla horká voda zřejmě.

Ten diodový můstek za mě vypadá ok, protože na vstupu má 100V střídavých a na výstupu se objeví 100V stejnosměrných, tak je to snad funkční.

Napsal: 15 říj 2017, 04:11
od kybrex
Nové poznatky.
Relátko je ok.
Plotýnky jsou ok.

Už jsem nahodil obě řidicí desky (byly prohozené napájení desek a ta jedna ovládá relé pro tu druhou a bylo to pak bez šťávy - jo moje chyba :D ) a plotýnka původní krásně vaří, ale plotýnka opravená se jen pokusí zapnout a hned se vypne. To asi ještě 5x zopakuje a pak se vypne (a na displeji svítí -L-) Napětí proleze až na usměrňovač, kde je na výstupu na kondenzátoru asi 300VDC (měřeno multimetrem) ale prostě to nevaří. Napadá vás, co by to mohlo dělat? Chová se to jako když bych měl přetížený zdroj při zapnutí a nějaká ochrana to hned vypla a pak zase zapla.

Může mít vliv na to řízení, že ten původní spálený tranzistor asi neměl tu ochrannou diodu a tenhle ji má? To by nemělo vadit ne?

Napsal: 08 lis 2017, 11:08
od rezis
Už dávno jsem psal dotaz zda jsi nahradil tranzistor naprosto přesným typem a to myslím naprosto....