Střih videa - Nastavení projektu ve střižně
Moderátor: Moderátoři
Střih videa - Nastavení projektu ve střižně
Zdravím,
chtěl bych se Vás na něco zeptat ohledně tvorby videa, protože se teď o to zajímám a nikde jsem si o tom nemohl nic najít.
Videa stříhám v adobe premiere (ale je to fuk) a jde mi o nastavení projektu, všude se píše že projekt (kompozice) musí být nastaven podle vlastnosti importovaného videa které chci upravovat, ale co když chci importovat více videí do projektu a každé bude mít jiné parametry?
Co mě nejvíc trápí je frame rate (FPS), protože podle toho se počítá vteřina ve videu. Myslíte že je to v pořádku když importovaný videa budou mít 25 - 30 FPS a já nastavím projekt na 23 FPS? Nenaruší se kvalita videa?
Děkuji za objasnění.
chtěl bych se Vás na něco zeptat ohledně tvorby videa, protože se teď o to zajímám a nikde jsem si o tom nemohl nic najít.
Videa stříhám v adobe premiere (ale je to fuk) a jde mi o nastavení projektu, všude se píše že projekt (kompozice) musí být nastaven podle vlastnosti importovaného videa které chci upravovat, ale co když chci importovat více videí do projektu a každé bude mít jiné parametry?
Co mě nejvíc trápí je frame rate (FPS), protože podle toho se počítá vteřina ve videu. Myslíte že je to v pořádku když importovaný videa budou mít 25 - 30 FPS a já nastavím projekt na 23 FPS? Nenaruší se kvalita videa?
Děkuji za objasnění.
Asi tím myslel 23.976 snímků/s, protože jinak je to kokotina.
Může to dopadnout tak, že vídea s nižší snímkovou frekvencí budou rychlejší a ty s vyšší pomalejší, nebo dojde k nějakýmu srovnání snímkový frekvence. A to buď prostou duplikací, nebo zahazováním snímků, takže to kvůli kousání vyhodíš z vokna, nebo lineární interpolací, nebo, ale to je dost nepravděpodobný, interpolací pohybovejch vektorů. Nebo to nepůjde vůbec.
Ideální by bylo předpřipravit je v programu k tomu určenýmu, kterej ideálně dokáže onu vektorovou interpolaci, taky by bylo dobrý srovnat i rozměry vídeí. Pak tyhle harmonizovaný vídea akorát poslepuješ, pokud nebudeš používat žádný přechodový efekty, dá se to udělat bezztrátově.
Může to dopadnout tak, že vídea s nižší snímkovou frekvencí budou rychlejší a ty s vyšší pomalejší, nebo dojde k nějakýmu srovnání snímkový frekvence. A to buď prostou duplikací, nebo zahazováním snímků, takže to kvůli kousání vyhodíš z vokna, nebo lineární interpolací, nebo, ale to je dost nepravděpodobný, interpolací pohybovejch vektorů. Nebo to nepůjde vůbec.
Ideální by bylo předpřipravit je v programu k tomu určenýmu, kterej ideálně dokáže onu vektorovou interpolaci, taky by bylo dobrý srovnat i rozměry vídeí. Pak tyhle harmonizovaný vídea akorát poslepuješ, pokud nebudeš používat žádný přechodový efekty, dá se to udělat bezztrátově.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
To Forbidden: Jasný, myslel jsem FPS 23,976
To MetalGod:
Já mám free konvertor Format Factory, takže jestli tě chápu správně, je lepší si všechen materiál např. přes tento konvertor přeformátovat na jednotný FPS a pak je naházet jednotný do střižny?
Popř. přes jaký konvertor to děláš ty? A myslíš že těch 23,976 FPS stačí? Není lepší třeba 25? 23,976 je asi minimum a nechápu ani proč je to tak blbí číslo, ale kamery to tak natáčí.
To MetalGod:
Já mám free konvertor Format Factory, takže jestli tě chápu správně, je lepší si všechen materiál např. přes tento konvertor přeformátovat na jednotný FPS a pak je naházet jednotný do střižny?
Popř. přes jaký konvertor to děláš ty? A myslíš že těch 23,976 FPS stačí? Není lepší třeba 25? 23,976 je asi minimum a nechápu ani proč je to tak blbí číslo, ale kamery to tak natáčí.
V dotazu vůbec není psané, k čemu to má být.
Videoformát je normální nastavit podle toho, v jakém formátu má být výstup. Pro evropskou TV je to doteď 25i, pro americkou 30i a pro film 24p. Pro zobrazování přímo na panel (nebo pro nové TV neprokládané formáty) je pak výhodné použít 50p (Evropa) nebo 60p (USA). Formát 23,976 je americký paskvil původně určený pro přehrávání filmu 24p v NTSC s půlsnímkovou frekvencí 59,94Hz (to je těch 30i). Formát vstupního videa by měl výstupnímu odpovídat. Konverze na jinou snímkovou rychlost vždy přináší problém, nejvíc to bývá vidět při plynulém pohybu/švenku. Pokud jde jen o obraz bez zvuku, je často výhodné video formátu 24p interpretovat jako 25p, pokud má být výstup 25i nebo 50p. Největší problém pak působí přepočet prokládaných formátů 30i>25i.
Videoformát je normální nastavit podle toho, v jakém formátu má být výstup. Pro evropskou TV je to doteď 25i, pro americkou 30i a pro film 24p. Pro zobrazování přímo na panel (nebo pro nové TV neprokládané formáty) je pak výhodné použít 50p (Evropa) nebo 60p (USA). Formát 23,976 je americký paskvil původně určený pro přehrávání filmu 24p v NTSC s půlsnímkovou frekvencí 59,94Hz (to je těch 30i). Formát vstupního videa by měl výstupnímu odpovídat. Konverze na jinou snímkovou rychlost vždy přináší problém, nejvíc to bývá vidět při plynulém pohybu/švenku. Pokud jde jen o obraz bez zvuku, je často výhodné video formátu 24p interpretovat jako 25p, pokud má být výstup 25i nebo 50p. Největší problém pak působí přepočet prokládaných formátů 30i>25i.
Má to být pro nahrávání videí na youtube. Jde mi o to, že chci renderovat např. na 25 FPS a projekt také mít na 25 FPS, ale nevím jak to bude brát střižna když budu mít jedno video s 30 FPS a druhý jen s 23,976 a pak to vše vyrenderuju na 25 FPS.xsc píše:V dotazu vůbec není psané, k čemu to má být.
Teď z toho všeho co jste psal nevím jaký mám použít
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Formát se volí podle toho, komu odevzdávám nebo v čem bylo natáčeno. Pokud to není dané nebo jednotné, volí se podle možného použití - v Evropě je tedy dobré zůstat u 25/50, pokud zdrojový materiál není dominantně v NTSC (30/60). Pokud jsou to hračky pro Youtube a nemá to jít do běžné TV nebo na DVD, je dobré použít neprokládaný formát 25p nebo 50p, vyhnout se prokládanému 25i. Premiéra videa vezme tak, že zachová jejich čas a bude přepočítávat snímky. Záleží na její verzi, zda to bude vypadat mizerně nebo o něco líp, k rozjetí zvuku a obrazu ale nedojde. (Pokud by to bylo v pohybu hodně rušivé, lze na přepočet vyzkoušet jiný SW).
Když už něco vyrábím, tak si zajistím, aby materiály byly dodávány v mnou požadovaném formátu. Má to být z (polo) profi kamery nebo z foťáků/mobilů? I u těch se formát dá volit mezi PAL (25/50) a NTSC (30/60).
Když už něco vyrábím, tak si zajistím, aby materiály byly dodávány v mnou požadovaném formátu. Má to být z (polo) profi kamery nebo z foťáků/mobilů? I u těch se formát dá volit mezi PAL (25/50) a NTSC (30/60).
Pokud to je na TyTrubko, použij 30 snímků za vteřinu. Totiž většina monitorů (i dnešních televizí) má snímkovou frekvenci 60Hz, některý 72, další 75Hz, nebo i víc, ale těch 60Hz je většinou minimum.
Videa většinou různě konvertuju způsobem pro klikače nelibým, pomocí FFmpeg, prostě z příkazovky, vektorovou interpolaci umí například SVP, ale i obyčejná lineární interpolace (prolínání) vyhoví. Hlavně se ale vyhni metodě nejrychlejší a nejjednodušší, která buď snímky duplikuje, nebo je naopak zahazuje - pohyby budou na videu trhavý.
P. S.: Dneska už je většinou jedno, jestli je to určeno publiku padesátihertzovýmu, nebo šedesátihertzovýmu, PAK/SECAM/NTSC už nemaj skoro žádnej význam.
Videa většinou různě konvertuju způsobem pro klikače nelibým, pomocí FFmpeg, prostě z příkazovky, vektorovou interpolaci umí například SVP, ale i obyčejná lineární interpolace (prolínání) vyhoví. Hlavně se ale vyhni metodě nejrychlejší a nejjednodušší, která buď snímky duplikuje, nebo je naopak zahazuje - pohyby budou na videu trhavý.
P. S.: Dneska už je většinou jedno, jestli je to určeno publiku padesátihertzovýmu, nebo šedesátihertzovýmu, PAK/SECAM/NTSC už nemaj skoro žádnej význam.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill