Stránka 1 z 2

Střih videa - Nastavení projektu ve střižně

Napsal: 20 lis 2017, 11:50
od kejsler
Zdravím,
chtěl bych se Vás na něco zeptat ohledně tvorby videa, protože se teď o to zajímám a nikde jsem si o tom nemohl nic najít.

Videa stříhám v adobe premiere (ale je to fuk) a jde mi o nastavení projektu, všude se píše že projekt (kompozice) musí být nastaven podle vlastnosti importovaného videa které chci upravovat, ale co když chci importovat více videí do projektu a každé bude mít jiné parametry?

Co mě nejvíc trápí je frame rate (FPS), protože podle toho se počítá vteřina ve videu. Myslíte že je to v pořádku když importovaný videa budou mít 25 - 30 FPS a já nastavím projekt na 23 FPS? Nenaruší se kvalita videa?

Děkuji za objasnění.

Napsal: 20 lis 2017, 12:36
od forbidden
Adobe Premiere neznám, ale parametry projektu bych asi nastavil tak, jak budu chtít výsledek. Proč ale nastavovat tak nestandardní FPS jako 23?
Nezbyde, než vyzkoušet, jestli AP vezme dvě videa s různým FPS.

Napsal: 20 lis 2017, 13:38
od MetalGod
Asi tím myslel 23.976 snímků/s, protože jinak je to kokotina.
Může to dopadnout tak, že vídea s nižší snímkovou frekvencí budou rychlejší a ty s vyšší pomalejší, nebo dojde k nějakýmu srovnání snímkový frekvence. A to buď prostou duplikací, nebo zahazováním snímků, takže to kvůli kousání vyhodíš z vokna, nebo lineární interpolací, nebo, ale to je dost nepravděpodobný, interpolací pohybovejch vektorů. Nebo to nepůjde vůbec.
Ideální by bylo předpřipravit je v programu k tomu určenýmu, kterej ideálně dokáže onu vektorovou interpolaci, taky by bylo dobrý srovnat i rozměry vídeí. Pak tyhle harmonizovaný vídea akorát poslepuješ, pokud nebudeš používat žádný přechodový efekty, dá se to udělat bezztrátově.

Napsal: 20 lis 2017, 14:03
od kejsler
To Forbidden: Jasný, myslel jsem FPS 23,976

To MetalGod:
Já mám free konvertor Format Factory, takže jestli tě chápu správně, je lepší si všechen materiál např. přes tento konvertor přeformátovat na jednotný FPS a pak je naházet jednotný do střižny?

Popř. přes jaký konvertor to děláš ty? A myslíš že těch 23,976 FPS stačí? Není lepší třeba 25? 23,976 je asi minimum a nechápu ani proč je to tak blbí číslo, ale kamery to tak natáčí.

Napsal: 20 lis 2017, 14:24
od xsc
V dotazu vůbec není psané, k čemu to má být.
Videoformát je normální nastavit podle toho, v jakém formátu má být výstup. Pro evropskou TV je to doteď 25i, pro americkou 30i a pro film 24p. Pro zobrazování přímo na panel (nebo pro nové TV neprokládané formáty) je pak výhodné použít 50p (Evropa) nebo 60p (USA). Formát 23,976 je americký paskvil původně určený pro přehrávání filmu 24p v NTSC s půlsnímkovou frekvencí 59,94Hz (to je těch 30i). Formát vstupního videa by měl výstupnímu odpovídat. Konverze na jinou snímkovou rychlost vždy přináší problém, nejvíc to bývá vidět při plynulém pohybu/švenku. Pokud jde jen o obraz bez zvuku, je často výhodné video formátu 24p interpretovat jako 25p, pokud má být výstup 25i nebo 50p. Největší problém pak působí přepočet prokládaných formátů 30i>25i.

Napsal: 20 lis 2017, 14:42
od kejsler
xsc píše:V dotazu vůbec není psané, k čemu to má být.
Má to být pro nahrávání videí na youtube. Jde mi o to, že chci renderovat např. na 25 FPS a projekt také mít na 25 FPS, ale nevím jak to bude brát střižna když budu mít jedno video s 30 FPS a druhý jen s 23,976 a pak to vše vyrenderuju na 25 FPS.

Teď z toho všeho co jste psal nevím jaký mám použít :D ... ale pochopil jsem z toho že nejlepší bude těch 25p?

Napsal: 20 lis 2017, 15:09
od xsc
Formát se volí podle toho, komu odevzdávám nebo v čem bylo natáčeno. Pokud to není dané nebo jednotné, volí se podle možného použití - v Evropě je tedy dobré zůstat u 25/50, pokud zdrojový materiál není dominantně v NTSC (30/60). Pokud jsou to hračky pro Youtube a nemá to jít do běžné TV nebo na DVD, je dobré použít neprokládaný formát 25p nebo 50p, vyhnout se prokládanému 25i. Premiéra videa vezme tak, že zachová jejich čas a bude přepočítávat snímky. Záleží na její verzi, zda to bude vypadat mizerně nebo o něco líp, k rozjetí zvuku a obrazu ale nedojde. (Pokud by to bylo v pohybu hodně rušivé, lze na přepočet vyzkoušet jiný SW).
Když už něco vyrábím, tak si zajistím, aby materiály byly dodávány v mnou požadovaném formátu. Má to být z (polo) profi kamery nebo z foťáků/mobilů? I u těch se formát dá volit mezi PAL (25/50) a NTSC (30/60).

Napsal: 20 lis 2017, 16:08
od MetalGod
Pokud to je na TyTrubko, použij 30 snímků za vteřinu. Totiž většina monitorů (i dnešních televizí) má snímkovou frekvenci 60Hz, některý 72, další 75Hz, nebo i víc, ale těch 60Hz je většinou minimum.
Videa většinou různě konvertuju způsobem pro klikače nelibým, pomocí FFmpeg, prostě z příkazovky, vektorovou interpolaci umí například SVP, ale i obyčejná lineární interpolace (prolínání) vyhoví. Hlavně se ale vyhni metodě nejrychlejší a nejjednodušší, která buď snímky duplikuje, nebo je naopak zahazuje - pohyby budou na videu trhavý.

P. S.: Dneska už je většinou jedno, jestli je to určeno publiku padesátihertzovýmu, nebo šedesátihertzovýmu, PAK/SECAM/NTSC už nemaj skoro žádnej význam.

Napsal: 20 lis 2017, 16:22
od xsc
MetalGod píše:P. S.: Dneska už je většinou jedno, jestli je to určeno publiku padesátihertzovýmu, nebo šedesátihertzovýmu, PAK/SECAM/NTSC už nemaj skoro žádnej význam.
To platí jen do chvíle, než to někdo chce přenést z PC na něco televizního...

Napsal: 20 lis 2017, 17:02
od MetalGod
Vzhledem k tomu, že se může dost dobře jednat o tolik oblíbenej a zároveň nesnášenej slepenej recyklát videí posbíranejch na JůŤůp, neboli kompilaci, zteleviznění bych se fakt nebál.

Napsal: 20 lis 2017, 22:27
od kejsler
OK, děkuji tedy všem za odpovědi. Budu tedy renderovat na 25 nebo 30 FPS PAL a snažit se aby byly všechny vstupní videa ve stejné rychlosti snímků za sekundu.

Napsal: 20 lis 2017, 23:26
od xsc
25 je PAL, 30 NTSC :-)

Napsal: 21 lis 2017, 00:42
od workhard
Já myslím, že trubka si to nějak přežvejká, tuhle jsem tam nahrával video naštorc a sami si ho otočili.

Napsal: 21 lis 2017, 10:13
od MetalGod
xsc píše:25 je PAL, 30 NTSC :-)
Přesněji 30/1.001 (~29.97; i když se i 30 používá) - právě kvůli tomu existuje i 24/1.001 (23.975).

Napsal: 21 lis 2017, 12:57
od xsc
NTSC holt nenavrhoval Walter Bruch, který vztah mezi snímkovou, řádkovou a barvonosnou frekvencí vyřešil elegantněji :-)