Stránka 1 z 2

Náhrada za tranzistor J175

Napsal: 10 pro 2017, 10:08
od XolyCZ
Ahoj, mám menší problém. Potřeboval bych najít náhradu za tranzistor J175, jenomže se mi to nějak nedaří. Potřebuju to použít do dynamického kompresoru, abych s tím mohl potom dále pracovat a ovládat barevnou hudbu. Nezná někdo jiný tranzistor, který by se do toho dal použít? Přikládám k tomu obrázek se schématem. Pokud vím, tak ten tranzistor už se nevyrábí. Děkuji moc :) Pokud máte někdo i jiné schéma, lepší, budu rád. Ale berte v potaz, že to nemám na hudbu, ale jenom na led pásky :P.

Napsal: 10 pro 2017, 10:13
od danhard
MMBFJ175
J175-D26Z

Napsal: 10 pro 2017, 10:17
od jezevec
Dej tam J175 v SMD provedení, ten mají v TME.

Napsal: 10 pro 2017, 19:08
od teufel
V zásadě by to mohlo fungovat s jakýmkoli J-FET. Spíš vidím problém v zapojení kompresoru:
1. Na gate Q1 nelze přivést záporné napětí, prostě v tom zapojení nikde není. Tím se značně omezí dynamický rozsah kompresoru.
2. Kompresor bude zkreslovat - správně by na gate Q1 měla být polovina nf signálu, co je na drain a také na gate by mělo být oproti DS záporné napětí, viz výše. Pak má J-FET nejmenší zkreslení. Pro barevnou hudbu je to ale jedno, zkreslení nevadí.

Napsal: 10 pro 2017, 19:32
od sinclair
Velice podobné, ne-li totéž zapojení jsem viděl v souvislosti s nějakým mikrofonem pro transceiver, nebo tak něco. Ani jsem to nezkoušel, přišlo mi to pro vážnější účel i s operákama moc jednoduché :D
To už by asi na tento účel líp fungoval kompresor s kácéčkem na dolní části děliče, z Bozděcha. To chodilo bezvadně, stejně jako ještě primitivnější Folkovo zapojení s diodama, z RK5/71.

Nějak mi přijde divný, proč by se měl signál pro barevnou hudbu komprimovat, ne jenom odříznout špičky. S komprimací to podle mě bude skoro furt a všechno svítit, zvlášť zkomprimovaný středy..

Napsal: 10 pro 2017, 20:30
od XolyCZ
Měl bys teda nějaký návrh nebo schéma, co bych do toho mohl použít? :D Chci to potom rozdělit na basy, středy a výšky. Jako trochu mi příjde, že je to i zbytečné, ale přecejenom by to bylo trochu lepší. Když si pustíš nezkomprimovanou písničku, má to celkem rozdílnou hlasitost oproti nějaké ořezané mp3. Nemusel bys to tolik korygovat furt.

Napsal: 10 pro 2017, 20:49
od sinclair
Tos uhodil hřebíček přímo na palici. Pokud bude dynamický rozsah zkomprimovaný na 0dB v celém slyšitelném kmitočtovém pásmu, tak co tedy bude řídit intenzitu svitu těch LED či žárovek, když ne úroveň?

Napsal: 10 pro 2017, 21:01
od XolyCZ
Počkej tak v tom případě jsem si asi spletl funkci toho co to má dělat. Já jsem měl za to, že to bude udržovat stejně silný signál i když tam pustíš něco se slabším výstupem a naopak.

Napsal: 10 pro 2017, 21:05
od danhard
teufel píše:1. Na gate Q1 nelze přivést záporné napětí, prostě v tom zapojení nikde není. Tím se značně omezí dynamický rozsah kompresoru.
Proto je tam taky P jfet :roll:

Napsal: 10 pro 2017, 23:29
od teufel
Danhard: Dík, sakra, to jsem si nevšiml. Jediné J-FET s kanálem P, co mi prošly rukama, byly ruský KP103...

Napsal: 11 pro 2017, 05:28
od sinclair
Funkci sis nespletl, ale on už ten záměr je na hovno.
Kompresor principiálně slabý signál zesílí na nastavenou úroveň a silný signál zeslabí, opět na nastavenou úroveň.
To ale v důsledku znamená, že dynamické rozpětí signálu bude prakticky rovno nule. Pokud za takový obvod dáš nějaké kmitočtové propusti a budeš očekávat, že jednotlivé kmitočtové větve se budou rozsvěcovat podle aktuální intenzity basů, středů a výšek, tak to nebudou. Neboť dynamické rozpětí signálu bude obecným kompresorem srovnáno na nulu a následné obvody, které řídí rozsvěcování podle úrovně, budou buď jen trvale rozsvícené, nebo také zhasnuté, pokud budou např. aktuálně v nahrávce absentovat basy či výšky.
Ve všech podobných zařízeních, ať už amatérských, nebo profesionálních /AGO310, AGO350/ jsou pouze limitery, tedy rychlé obvody, odřezávající jenom ty nejvyšší špičky signálu, které přesahují nastavenou střední úroveň a mohly by způsobovat buď zahlcení některé kmitočtové větve, nebo u zařízení, řízených jen nízkými kmitočty - basovým rytmem - nekorektní spínání.
V zařízení AGO350, jehož schéma je volně dostupné, takový obvod realizován je a funguje velmi dobře. Nastaví se tak, aby byl obvod řízení zesílení "mírně za", kousek za hranici pravidelného odřezávání špiček, což signalizuje LED dioda. Pak při poklesu hlasitosti u některé nahrávky bude pořád zajištěna funkce obvodu, v tomto případě rytmické spínání, jen nebude obvod odřezávat nepotřebné špičky.
Stejně fungují např. i mnohé jednodušší klubové světelné efekty, řízené signálem /většinou jen basovou složkou/ z vestavěného mikrofonu. Bývá tam potenciometr pro nastavení citlivosti, který se rovněž nastavuje "mírně za", aby efekt fungoval spolehlivě i při méně hlasitých záležitostech. Kompresory jsem v podobných zařízeních nikdy neviděl - pouze více či méně primitivní limitaci zesíleného signálu z mikrofonu. Možná, že některé modernější, podobně řízené efekty mají zčásti adaptivní kompresor, který si sám podle charakteru zvuku nastavuje release /dobu opětného nárůstu zesílení/, tedy zčásti zachovává dynamické rozpětí signálu. Takové kompresory se sice běžně používají ve studiové i PA praxi, ale zatím nevím o případu, že by něčím podobně složitým byl vybaven nějaký podobný efekt. Možné to ale je - dneska je schopen to z větší části zařídit jeden specializovaný IO.

Nebylo by spíš jednodušší softwarově srovnat hlasitost všech nahrávek na jednu stejnou úroveň, než vymýšlet více či méně složité obvody pro řízení zesílení?

Napsal: 11 pro 2017, 07:48
od XolyCZ
Aha tak už to chápu. No softwarově by to určitě šlo a klidně bych to tam i dal, protože jsem stejně měl trochu takový záměr s tím něco udělat, ale problém je, že vůbec nevím jak. Ve škole programujeme mikroprocesory, trochu jsem se i sám doma učil C++, takže mi programování zas tak cizí není. Spíš je na nic, že se učíme v podstatě jenom ledky s tím, že nastavíš směr portů, nějaké zpoždění, zavedeš knihovny a ahoj. Krom toho jsme ještě dělali stisknutí tlačítka, dynamický 7 segmenty displej a LCD displej + klávesnice. Potom ještě zobrazování hodnoty napětí pomocí točení potenciometrem a jedné funkce zase z knihovny a zobrazil jsi to na LCD displeji. Toť vše vlastně. Ve čtvrťáku toho budem dělat víc, ale s tímhle asi ne. Máš něco namysli, podle čeho bych se to mohl naučit? Určitě když už tak k tomu budu potřebovat nějaké hradlo nebo něco s čím to budu dělat, program bych měl, ale co dál..

Rád bych se něco takového i naučil, protože se v tom stejně budu pohybovat.

Napsal: 11 pro 2017, 19:09
od sinclair
Bez mučení přiznávám, že programování µP pro audioúčely je mi cizí.
Určitě Ti s tím pomůže někdo, kdo už něco podobného takto softwarově řešil.

Napsal: 27 pro 2017, 13:40
od XolyCZ
Můžu tě se ještě zeptat, jak se ten specializovaný IO jmenuje?

Napsal: 27 pro 2017, 14:43
od sinclair
Je to něco z řady NE5xx, je to specializovaný integrovaný obvod, co se dá zapojit několika způsoby, jako kompresor/limiter/gate.
Takových specializovaných obvodů bude spousta, ale fakt nemám přesný přehled, co který výrobce aktuálně vyrábí a pro jaké účely.
ON Semi měl v sortimentu tyhle obvody nejmíň tři, ale musíš hledat v jejich nabídce podle určení. A nemusí to být zrovna v sekci Audio, ale i jinde, třeba v komunikaci, ve smíšeném a tak.