Stránka 1 z 1

ventilátor a chladič

Napsal: 19 pro 2017, 16:29
od Artaban001
Mám tu trubkový chladič (jako je třeba v autě, nebo v mrazícím pultu) a axiální větrák.
jaký je rozdíl mezi tím, když ten větrák přes chladič saje a tím, že větrák přes chladič fouká? (rozdíl mezi tím, zda je chladič na sací straně, nebo výtlačné straně toho samýho ventilátoru) Ve většině případu se setkávám s tím, že se vzduch do větráku nasává přes chladič. Radiální větrák jsem v těchto případech neviděl.

Napsal: 19 pro 2017, 17:05
od EKKAR
Většina topení a klimaček v autech používá odstředivý větráky nasávající vzduch z okolního prostředí přes jednoduchý mechanický filtry a funící ho do dalšího systému, zahrnujícícho topný a chladicí elementy plus regulační klapky a výdechy. Jde o to, jak moc potřebuješ vzduchu (objem) a jakou rychlost proudění si můžeš dovolit kvůli hluku a ztrátám pohybem.

Napsal: 19 pro 2017, 17:54
od Artaban001
právě, to je další věc. Větrák před chladičem je vždy, když jde o využití toho vzduchu. Za chladičem bývá většinou vždy, když jde o ten chladič. A podle mě kvůli ohřevu motoru větráku to asi nebude. Takhle jsou i hydrovětráky, nebo hnaný řemenem. U radiálních větráku jde sání přes chladič udělat dost blbě. Ty vždy fučí přes chladič výtlakem.

Napsal: 19 pro 2017, 18:23
od EKKAR
Axiální větrák zabírá velkou plochu a naopak minimální hloubku proti radiálnímu o stejným objemovým výkonu - takže se dá položit přímo na plochu chladiče a zabírá za ním jen malou stavební vejšku = montážní "hloubka" takovýho chladiče naroste minimálně. Sání přes chladič je pak trošku výhodnější než výtlak přes něj - protože odsávání vzduchu strhává i část vzduchu ze stran po obvodě lopatek, naproti tomu výtlak vrtulí je směřovanej kolmo a do stran funí jen minimálně - proto se asi dávají plochý fany až ZA chladič ... Jinak asi není žádnej další důvod proč orientovat větrák jako sající přes chladič místo funícího do chladiče.

Napsal: 19 pro 2017, 19:33
od Jodr
Ono je to z prncipu tak, že AXIÁLNÍ ventilátor má lepší účinnost, když vzduch ze zařízení vysává. Naopak RADIÁLNÍ je schopen pracovat do přetlaku na jeho výstupu, kde axiál má problém. Spousta zařízení, třeba zdroje PC to má úplně špatně...

Napsal: 19 pro 2017, 19:43
od Kvicala_r
Že by to dali špatně i na chladiče CPU? nevím, ale většinou vidím axiál foukat, stejně jako radiál. Vyjímkou je chladič v autě, kde je to možná z bezpečnostního/estetického hlediska prohozeno.
Pokud se podíváš na graf axiálu, tak vidíš průtok vs tlak - taky něco utlačí (samozřejmě s radiálem nesrovnatelně míň). Vím, že když se počítá ventoš na CAE, taky se dává tak, že chladič ofukuje a neodsává. Výsledky korelují s realitou. Proč tomu tak je, se můžu zeptat znalých

Napsal: 19 pro 2017, 20:04
od Jodr
Fyziku neočuráš. Axiál, pokud bude pracovat do přetlaku (většina zdrojů PC) se bude sice točit, ale v podstatě žere jen elektriku. Vzduchu prožene bednou omezeně. Nechápu výrobce, stačí ventlátor otočit a zajistit děrováním skříně, aby vzduch bednou procházel jako tunelem. Pokud axiál ofukuje chladič a fouká do volného prostoru, no budiž...

Napsal: 19 pro 2017, 20:32
od rnbw
Kym nevznikla mania "tichych zdrojov s velkymi ventilatormi", tak to mali vsetci vporiadku - 80mm ventilator na zadnej stene zdroja, vzduch vyfukuje von. Inak tych velkych ventilatorov som videl zadretych uz dost (a zdrojov upecenych), zato 80mm velmi malo.

Napsal: 19 pro 2017, 21:00
od ZdenekHQ
O tom jsem dost slyšel, není to ale tím, že ty velký, relativně pomaloběžný a horizontálně uložený ventilátory se lépe zanáší prachem? Zvlášť, když je PC na zemi, kuřáci, město(jak kde) atd... ?

Napsal: 19 pro 2017, 21:23
od rnbw
V nejakom datasheete ventilatora s klznymi loziskami som videl, ze dovolena pracovna poloha je len vertikalna.

Napsal: 19 pro 2017, 22:33
od Artaban001
To bývalo i u Mezaxiálu, co měl tu těžkou hliníkovou vrtuli. byla v kluzným futře a proti vypadnutí byla zajištěna pertinaxovou zajištovací podložkou. Kdyby byla celá váha na ni, dlouho by nevydržela, při položení na záda by zase trpěla ta zadní vymezovací podložka.

Napsal: 19 pro 2017, 22:39
od Artaban001
No mě původně napadla teorie, proč je lepší přes ten trubkový chladič sát, než foukat, že vzduch za větrákem je zvířenej a do větráku vstupuje celkem plynule, takže mu ty lamely nekladou takový odpor.

Napsal: 20 pro 2017, 16:37
od Atlan
Z ventilatora nevychadza prud vzduchu kolmo ale zosikma. Ked predneho natrepes hocijaky chladic s lamelami tochadza k brzdeniu vzduchu a turbulenciam co znizuje pretok vzduchu chladicom. Ked das ventilator za chladic res vzduch sajes situacia je ovela lepsia( za predpokladu ze nenatrepes mriesku alevo lamely tesne k vrtuli ventilatora na nejaku 80mm ventilator stacicmedzera 5 az 10mm a je to v pohode. Zase je dobre mat volnu stranu odkial vzduch pustuje von z ventilatora aj bezna mriezka je na zavadu. Tam treba nejachy 5cm volneho miesta.
Inak pre pochopenie si pozrite rez prudovym motorom, pripadbe nejaky koment z VS. A bude vam to jasne.

Napsal: 20 pro 2017, 19:15
od Jodr
Atlan píše:...
Inak pre pochopenie si pozrite rez prudovym motorom, pripadbe nejaky koment z VS. A bude vam to jasne.
V proudovém motoru je ventilátor koncipovaný jako axiální kompresor s difuzorem. Pracuje s adiabatickou charakteristikou na rozdíl od isochorických ventilátorů tj. diagonálních, diametrálních, radiálních a axiálních o kterých je tady debata. Ale to už se dotýkáme samostatného vědního oboru...

Napsal: 20 pro 2017, 19:23
od EKKAR
Navíc v tryskovým motoru je axiální ventilátor namáhanej proměnnou vstupní rychlostí zaviněnou dopředným pohybem celýho éra. Ty velký plášťový fany instalovaný na moderních dvouproudovejch motorech s částečným obtokem jako vstupní dmychadla při vysokejch podzvukovejch rychlostech fungujou spíš jako štíty "rozhrnující" nabíhající vzduch než jako ventilátory = zdroje tlaku pro další vnitřní stupně motoru ... Když jsou tam obtokový poměry větší než 5:1, troufám si říct, že se tomu ani nedá říkat první stupeň kompresoru ...