Problém s emisemi VW up!

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
krutor
Příspěvky: 374
Registrován: 13 dub 2007, 02:00

Problém s emisemi VW up!

#1 Příspěvek od krutor »

Zdravím Vás.
Byl jsem s autem na STK a měl jsem problém s emisemi. Auto VW up! (stejný jako Škoda Citigo, tříválec 1.0 MPI 44 kW), stáří 4 roky, najeto cca 46 000 km.

Naměřené hodnoty:
1) Na volnoběh:
- obsah CO [%]: 0,12 (rozmezí do 0,5), tedy OK
- lambda: na volnoběh se neměří

2) Při zvýšených otáčkách:
- obsah CO [%]: 1,54 (rozmezí do 0,3), tedy přes limit
- lambda: 0,952 (rozmezí 0,970 - 1,030), tedy pod limit

Divné ovšem je, že v řídící jednotce motoru není žádná chyba a hodnoty Readiness jsou všechny OK, sám jsem si to po STK ověřoval (mám vlastní origo diagnostiku). Diagnostikou jsem měřil i lambda sondy (jedna je před katem a druhá za), obě oscilují kolem 0,8 V (0,775, 0,870...V). Denně jezdím 2x35 km, auto jezdí normálně, zvýšené spotřeby jsem si také nevšiml.

Servis co jsem na autě prováděl a co by na to mohl mít vliv:
- při 41 xxx km proveden "chiptuning" ŘJ od Cimbu Autosport (na 55 kW)
- při 43 xxx km vyměněny zapalovací svíčky, vzduchový filtr a motorový olej (ten samozřejmě měním pravidelně).

Kde může být závada?
Díky.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#2 Příspěvek od rnbw »

Lambda < 1 znamena prilis bohatu zmes. Mozno dosledok toho "tuningu".

Uživatelský avatar
xmurgi
Příspěvky: 402
Registrován: 23 dub 2007, 02:00

#3 Příspěvek od xmurgi »

Skôr by som tomu dal pred emisiami viacej napiť, poriadne sa previezť vymiesť pavúky z výfuku a zohriať KAT a potok isť na meranie. V minulosti na starších autách z riadeným KATom bežný a úspešný postup.

Uživatelský avatar
krutor
Příspěvky: 374
Registrován: 13 dub 2007, 02:00

#4 Příspěvek od krutor »

xmurgi: To jsem provedl, před emisemi ujeto 35 km ve vyšších otáčkách. A jak jsem psal, denně jezdím 2x35 km mimo město.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#5 Příspěvek od EKKAR »

rnbw píše:Lambda < 1 znamena prilis bohatu zmes. Mozno dosledok toho "tuningu".
Janda = "Cimbu motorsport" je sice "nalejvač softu", tzn motory neměří na brzdě ani před čipem ani po něm, ale nevím o tom, že by měl někdy emisní problémy se svým softem. Spíš bych udělal důkladnější kontrolu toho motůrku, zkontrolovat tlaky, jestli někde nežere olej (na to stačí blbý prasklý gufírko na ventilu), svíčky - i když jsou po výměně, stejně může některá blbě pálit třeba z důvodu elektrický závady - prostě i když se s autím evidentně nenajezdí nijak moc km ročně, tak tam nějaká závadička je - a prozradil to právě vyšší obsah CO neboli špatně spálenýho paliva. Je možný, že třeba nesprávně rozprašuje jeden vstřikovač, respektive může netěsnit a "ukapávat", takže do jednoho z válců jde víc beneli, než velí lambda přes ŘJ atd atd - je to prostě na důkladnější kontrolu celýho agregátu, i když je "jako novej" a jede bez problémů - vzhled klame a o "chod bez problémů" se stará právě elektronika. Dnešní řidiči si už nedokážou vůbec představit, jak by NEjely jejich kcháry, kdyby jim elektronika 1000x za vteřinu nebo ještě častějc neupravovala pracovní podmínky motoru ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kodl1
Příspěvky: 263
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Brno

#6 Příspěvek od kodl1 »

Co zapalovací kabely? Jednou jsem měl problém s emisema na autě kde byl probitej kabel, nebylo to vidět a jen občas to nezapálilo, taky vysoký CO2.. Taky může být špatný regulační ventil tlaku paliva, sundej podtlakovou hadičku co k němu vede jestli z ní nepoteče benzín.. Ty svíčky jsou ty co tam mají být?
Co mne nezabije, to mne posílí ...

Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

#7 Příspěvek od dj_rizek »

Má prd najeto, kdyby to mělo o kilo víc nedivil bych se ale 4roky a 46tisíc je málo.
Ty svíčky jsou co tam patří origo (z oficiální distribuce) nebo nějaká vytuněná náhrada?
Jinak nevím, já nepatřím k zastáncům čipů ale co znám čipnutý třeba slavný PD myslím že ty taky neprojdou protože hulí jak starej traktor, aby to nedělal ten čip, někde to u malýho motůrku bez turba nahnat museli a právě kde jinde než úpravou vstřikovací mapy.
Neměla by to ta lamdba spravně softwarem upravit aby to bylo kolem 1, mě to připadá že právě soft má změněnou hodnotu aby jí neupravoval=víc paliva=možná ten vyšší výkon.
Olej předpokládám výměna kolem 10 tisíc ne ta kravina 30!

Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

#8 Příspěvek od dj_rizek »

kodl1 píše:Co zapalovací kabely?
Ty tam podle mě nemá, má rovnou zapalovací moduly pro každou svíčku který se bohužel u "předchůdce" 1.2HTP docela sr_ly stejně jako vstřiky.

Uživatelský avatar
krutor
Příspěvky: 374
Registrován: 13 dub 2007, 02:00

#9 Příspěvek od krutor »

Svíčky jsou origo co tam mají být.
Olej měněn každý rok, motor jej nežere (za ten rok nemusím dolévat vůbec).
Zapalovací kabely nejsou, cívky jsou přímo na svíčkách. Mě je právě divný, že to nehlásí žádnou chybu.

Uživatelský avatar
Milan_F
Příspěvky: 1454
Registrován: 03 říj 2005, 02:00
Bydliště: nedaleko Humpolce

#10 Příspěvek od Milan_F »


Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#11 Příspěvek od PCmaniac99 »

Vysoke CO a nizka lambda znamena bohatou smes. Jakakoliv blbe zapojena, nezapojena, prodrena hadicka atp ma vliv.

Ty lambdy jsou skokove? Nebo sirokopasmove proudove? Pokud skokove tak pred katem musi na volnobeh i pod plynem skakat 0,1V - 0,7V a ta za katem skakat nesmi, pri volnobehu bude mit okolo 0,5V pri proslapnuti plynu nejdriv poskoci nahoru a pri deceleraci musi ukazat okolo 0,1V pokud 2 sonda za katem je skokova a dělá stejnou krivku jako sonda pred katem tak to znamena ze je kat KO.

U sirokopasmovych sond uz je lepsi provést test readiness. Pises ze mas origo diagnostiku, tim myslis VAG? Tak smaz pamet a tim i readiness a pak si vagem postupne spust všechny testy a.readiness vytvor. Kdyztak SZ a doresime to po telefonu.

Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

#12 Příspěvek od dj_rizek »

Psals o diagnostice, myslíš tím VAG-com nebo nějakou alternativu?
Co jsem dělával s VAGem tak v měřících blokách má rozsah v jakým se má danej signál pohybovat, nevím jestli ten soft v ŘJ vypíše chybu pokud je jen mimo rozsah, co mám zkušenost se staršíma strojema tak právě ne,chybu bere až když nemá signál nebo je zkrat na + nebo kostru.

Jinak mám auto 2 roky starý s 20 tisícema který někdy cuká a chyby tam taky nejsou žádný, takže diagnostika asi jak k čemu...

Uživatelský avatar
Nakadah
Příspěvky: 1312
Registrován: 06 říj 2013, 02:00
Bydliště: Ostrava

#13 Příspěvek od Nakadah »

Lambdy jsou tam obě stejné. Úzkopásmové. Teoreticky mají za chodu motoru obě lítat 0-1V, reálně je to 0,1V až 0,9V. Rozhodně to nemá jenom oscilovat okolo stejné hodnoty.

https://cardiagn.com/1-0-ltr-4455-kw-mp ... 08-online/

Už tomu ani nedali MAF, je tam jenom MAP. Stačí aby blbě měřil a už tam jde jiná dávka paliva. Lambdy jsou jenom na korekci. Ostatně, jaké jsou uložené korekce paliva v ECU?

Je těžké něco dávat dohromady, když to má v ECU nasypaný "čip". Těžko říct jak je která mapa upravená, jestli není něco doprasené. Jak se od sebe liší motory 44 a 55kW na to sem v ETCE nepřišel - asi to bude jenom škrceno SW.

Uživatelský avatar
PCmaniac99
Příspěvky: 749
Registrován: 07 úno 2008, 01:00
Bydliště: Jablonec nad Nisou

#14 Příspěvek od PCmaniac99 »

Taky zalezi jaky stylem to technik na emisich meril, drive mereni trvalo 30s ve zvysenych otackach. Ve chvili kdy pridam plyn dojde k obohaceni smesi a sonda zasunuta ve vyfuku casto ukazuje silenosti ale behem cca 10s ( nekdy i dyl) se hodnoty srovnaji. Nove mereni probíhá 15s. Pokud bych pridal plyn a ihned drzel motor v predepsanych merenych otackach tak nevyhovi spousta fungujicich aut. Staci treba 30s držet otacky tesne pod hranici merenych, a pak jen lehce pridat abych se dostal do pasma merenych otáček. Uz jsem se s touto praxi setkal nekolikrat protoze emisni technik nechce mit 100% uspesnost protoze by byl podezrely.

Uživatelský avatar
Yarda1
Příspěvky: 2372
Registrován: 11 úno 2009, 01:00

#15 Příspěvek od Yarda1 »

Já už si s tím pár let hlavu nelámu, zajedu du servisu a nechám tam auto i s papíry, ať mi to v STK zařídí. IMHO v době, kdy je k autu návod tlustý jako půl Bible, ale cokoliv co se dotkne nějakých technických záležitostí končí pokynem "...a navštivte autorizovaný servis" to snad ani jinak nejde.
Svět je divadlo, které se jen proto tak špatně hraje, abych já se měl čemu smát. Ladislav Stroupežnický

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“