Stránka 1 z 2

Makita LB1200F problem osvetleni LED (vyreseno)

Napsal: 01 úno 2018, 16:45
od zeus
mam problem s timto strojem a to ze led za zacatku svitila. pozdeji problikavala a nakonec zhalsla. Led jseu bile a v seriovem zapojeni.Volty nevim.
mam tu nekolik obrazku, ktere by problem objasnily, pripadne popisuji problem moc Vam dekuji pripadne se ptejte na podrobnosti.
na plosnem spoji chybi jedna dioda tu jsem odpajel pro zjisteni znaceni. Zadna neni prorazena. kondenzator 0,22uF 250V jsem meril kapacita odpovida. Odpor ma tolik ohmu kolik jsem nameril. Elektrolit 47uf 50V byl vyrazen. Nahradil jsem novym. a na vystupu 80 V. takze konec.Schema jsem delal podle zapojeni Vmetr je vlasne vystup, tak jsem se snad nespletl.
Vsechna mereni jsou delana na osazenem plosnem spoji. Tracitka jsem vysroubovall a zadnou elektroniku nevidim.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Napsal: 01 úno 2018, 17:03
od KUBO
A ten kondík 0,22uF X2 je OK? Samotné ledky sú OK?

Napsal: 01 úno 2018, 17:31
od zeus
zapomel jsem diod je 6 v serii, jsou bile vim ze se delaji i na 12V , diody nahradim vypadaji ze jsou v poradku ale nemam zdroj na overeni budou asi KO i kdyby byly na 12V je to tedy je 72V a z vystupu na diody mam 80V na diodach, neni zadny predradny odpor a znepokujeme i ten elektrolit na 50V.



kondenzator C1 jsem meril mericem kapacit proskit na kondenzatory a rekl ze je v poradku.

Napsal: 01 úno 2018, 18:00
od MetalGod
Proč by měly bejt na 12V? Standardní bílý LED maj při jmenovitým proudu úbytek 3-3.5V na kus (pokud to teda nejsou COB LED, kde jsou LEDky zpravidla v sérii. Ale tyhle to sotva budou). Na tý šestici počítej s úbytkem kolem 20V.

Napsal: 01 úno 2018, 18:47
od masar
zeus píše:...i kdyby byly na 12V je to tedy je 72V a z vystupu na diody mam 80V na diodach, neni zadny predradny odpor a znepokujeme i ten elektrolit na 50V...
Divím se, že ti ten elyt ještě nenafackoval za to, že jsi ho nezatížil těmi LEDkami.
Tento zdroj má proudové omezení reaktancí kondenzátoru C1 a tudíž žádný omezovací odpor nepotřebuje. Na schematu i na destičce je třeba osadit i odpor R2, který omezuje proudové špičky při připojení zdroje k síti.
Bílé LED diody mívají napětí Uf něco přes 3V, takže na 6-ti LEDkách bude napětí kolem 20V.
Pokud diody "poblikávaly", znamená to, že některá z nich je vadná. To se dá zjistit za provozu postupným zkratováváním jednotlivých diod. Ale opatrně, ať tě to nezabije.
:wink:
edit: Neosazený odpor na desce, označený R2, není tím odporem, omezujícím proudové špičky, ale fungoval by jen jako pomocná zátěž. Zmiňovaný odpor není uveden ani na desce ani na schematu. A přitom si troufám tvrdit, že právě tato skutečnost hrála hlavní roli v poškození LED. Je třeba ho do zapojení přidat (do série s C1). Jeho hodnota bývá kolem 220Ω.

Napsal: 01 úno 2018, 20:10
od Zaky
Jestli jsi to pouštěl bez ledek, a naměřil na elytu 80V, tak ho po vyřešení problému (nejlépe asi výměnou všech ledek) vyměň za nový, protože těch 80V tam bylo proto, že kondenzátor si poněkud zahrál na zenerku a na to není stavěný. Pro účinné omezení vlivu špiček je nutné přidat sériový rezistor, jak je psáno výše a musí být funkční ten elyt. Vzhledem k tomu, že v nářadí je pravděpodobně kromě ledek taky motor, který ty špičky bude generovat o všechno pryč, je absence omezovacího rezistoru od výrobce pěkná čuňárna. U obchoďákového shitu by to nepřekvapilo, u Makity je to smutné.

Napsal: 01 úno 2018, 22:54
od zeus
Děkuji za objasnění problemu. Znamená to tedy u C1 vyndat 1 nožičku dat R2 220ohm. Na desku dat nový elektrolyt a led jako zátěž.

Napsal: 01 úno 2018, 23:56
od MetalGod
Těch sotva 15mA nemuselo elytu ublížit. Ten bych vyměnil až tehdy, pokud bude světlo LEDek výraznějc problikávat frekvencí 100Hz, jinak ne. Spíš bych k němu pro sichr dal antiparalelně malou 47V zenerku, nějak posichroval LEDky a šel od toho. LEDek tam může bejt i míň, pokud jiný k dispozici nemáš, jen ty vadný vyzkratuj, proud přes ty ostatní vzroste jen bezvýznamně.

Napsal: 02 úno 2018, 00:01
od workhard
Ten odpor R2 můžeš dát i s vyšší hodnotou, třeba 330Ω, ale aspoň 2W, jinak se ti za chvíli přeruší. Ledky vyměň a elyt taky.

Napsal: 02 úno 2018, 00:13
od MetalGod
Spíš bych tam dal odpory dva - jeden do série s X2 (220Ω), druhej do série s LED (taky 220Ω). To se hodí, když je elyt už docela špatnej, má nižší kapacitu a vysoký ESR - zlepší se účinnost jeho filtrace.

workhard: Proč? Při 15mA na něm bude sotva 5V, tj. 75mW ztrátovýho výkonu.

Napsal: 02 úno 2018, 00:22
od workhard
Protože impulsní proud při zapnutí. S odporem u LEDek souhlas.

Napsal: 02 úno 2018, 00:30
od MetalGod
Kterej trvá když už, tak do 10ms (a to přeháním). Netvrdím, že tam musí dát 75mW odpůreček, ale čtvrtwattovej by už mohl bejt v poho, 500mW/650mW je ideál.

Mohl by tam bejt klidně i třetí, hned za můstkem. Aspoň od můstku dál nic nebude trpět na případný proudový špičky, pokud by byly i na odpor v sérii s X2 moc.

Každopádně šetřit na halířovejch položkách je opravdu kravina. Krom X2 musel dostávat šlehy i elyt (diodám v můstku je to vcelku jedno), po vzrůstu jeho ESR i LEDky. Dost možná proto odešly 8O.

Napsal: 02 úno 2018, 10:52
od workhard
Čtvrtwattovej je málo, z toho ti odletí smalt při prvním zapnutí, můžeš si to osobně vyzkoušet. 300Wx1A= výkon 300W.

Napsal: 02 úno 2018, 11:00
od MetalGod
Představ si, že to vyzkoušený mám :D
Pravda, ale s dalšíma dvěma odporama v zapojení, jak jsem popisoval. Dělal jsem si takový noční světýlko.

Napsal: 02 úno 2018, 11:02
od workhard
Já taky. 0,6W odpor prdnul jako nic ;)