Stránka 1 z 6

Tesla 814a - Koncový stupeň

Napsal: 04 úno 2018, 22:12
od destilator
Dobry den,
vedel by niekto poradiť kde moze byť porucha v koncovom NF zosilnovaci v radiu Tesla 814a??
V ravom kanali pri stiahnutej hlasitosti pocuť stale z reproduktora rušivý šum ktory sa nezosilnuje pridavanim zvuku, ale pri zvýsenej hlasitosti proste zanikne v zvuku.
Tento šum je prítomný aj po odpojení korekčneho zosilnovaca.
Zistil som ze v koncovom stupni zhoreli dva odpory, ale tie pravdepodobne nemali vplyv na uvedenú zavadu. Zrejme zhoreli koli zvodu v kondenzatoroch (ale mozem sa mylit...) V prilozenej scheme su oznacene cervenou bodkou.
Vsetky elektrolyty v koncovom stupni som premeral ESR testerom a zdaju sa byt v poriadku.
Dakujem za kazdu odpoved.

Napsal: 04 úno 2018, 22:27
od sinclair
Už se ten šum tady jedenkrát a hodně nadlouho řešil, najdi si to.

Ty odpory shořely proto, že jsou vadný ty kondenzátory, co jsou s nima v sérii. Druhá možnost je, že oba koncový stupně z nějakého důvodu vysokofrekvenčně, neslyšitelně kmitají a proto ty dva odpory shořely - to spálení, nebo přehřívání odporů na těchto pozicích je v 99% případů průvodní jev vf kmitání koncových stupňů.
Vyměň prozatím ty dva kondenzátory za svitkové, axiální typy MKT se stejnou kapacitou /provozní napětí nad 100V nerozhoduje/, nejlíp typ TC206 a vyměň i ty odpory.
Pokud zůstanou po výměně odpory studené, tak to byly ty kondenzátory. Pokud se budou odpory hřát, nebo dokonce shoří znova, bude potřeba pátrat dál a už to tak jednoduchý nebude.

Podívám se na to v manuálu podrobněji - myslím, že jsou tam v blokování napájení ještě dva podobný kondenzátory stejného fyzického provedení, které při ztrátě kvality mohou zapříčinit rozkmitání koncových stupňů na nadzvukových kmitočtech.

Předpokládám, že sinusový generátor a osciloskop pro kontrolu po ruce asi není, že? Jinak by ses nevyptával po fórech, projel to a spravil to rovnou :D

Edit:
Prověřit C917, C918, pokud jde o hovňáky /podobné provedení, jako v RC členech na výstupu/ vyměnit rovnou.
A potom i C909, C910. Ty poslední dva mají vliv na stabilitu celkem zásadní, u tohoto zapojení.
Ten zvýšený šum, slyšitelný silně i po odpojení korekčáku, může být průvodním jevem kmitání konců.

Napsal: 04 úno 2018, 22:49
od destilator
Dakujem, za odpoved!
Zajtra kupim suciastky a vymením. Tiez som si myslel ze na vine budu tie kondenzatory M1 v seri...

Napsal: 04 úno 2018, 23:03
od sinclair
Bojnice - kdybys nesehnal, tak si přijeď, máš to kousek a všecko tu je :twisted:

Napsal: 04 úno 2018, 23:15
od destilator
Oukej,
Dakujem za ponuku, az nezozeniem, tak sa isto ozvem :-)

Napsal: 04 úno 2018, 23:18
od sinclair
:twisted: :twisted:

Napsal: 05 úno 2018, 00:51
od destilator
Pozeral som v rozpise suciastok ten kondenzator C918 a má to byť keramický kondenzator na 250V. Neviem ci je bezne taký v predaji. Az nezozeniem keramický na 250V mozem pouzit aj svitkový?

Napsal: 05 úno 2018, 11:36
od sinclair
Popravdě by bylo lepší, kdyby byly keramické. Těm původním je co? Nebo co je aktuálně na jejich místech?

Napsal: 05 úno 2018, 14:23
od destilator
V radiu su pouzite na pozicii C917 a C918 keramicke kondenzatory 10nF 250V. Ale ako som predpokladal u nas v predajni kondenzatory 10k na 250V nemali. Tak som nekupil ziadne, skusim pohladať v suflíkových zasobách.

Napsal: 05 úno 2018, 14:36
od sinclair
Teoreticky by měly být pod údajem hodnoty značený jako Fd, nebo Nd.
Těm původním je co ??

Napsal: 05 úno 2018, 17:39
od sinclair
Tohle sháníš? :twisted:

Napsal: 05 úno 2018, 18:02
od sinclair
Mělo by na nich být buď tohle Wd, Sd, či nejhorší Supermit sorta Nd.

Novodobý keramický kondy na 250V, 500V až 3kV vede standardně Ecom a nejvhodnější bude asi tenhle:
https://www.ecom.cz/ck0-01uf-6-z5v-500v ... 9saXN0Ow==

Je to typickej, keramickej blokovací kondík, kde vf ztráty a nižší Q hmoty Z5V či Z5U nevadí.
Nemělo by Tě ale napadnout je v té 814A nahradit třeba sebemenším svitkem, byť kvalitním. RM k tomu svádí, já vím :D
Ta keramika je v 814A na C917/918 z určitýho důvodu, kerej tady nechci moc rozvláčně popisovat, některý už jsou na to alergický jak na jarní pyl :D
Tehdá měli blaváci jistě po ruce i 10k svitky, ale z poměrně dobrýho důvodu tam dali už tehdy celkem těžko sehnatelnou keramiku na 250V.
Ten, co spískal tyhle konce /zapojení i deska jsou téměř stejný už od modelu 810A/ nebyl tak úplně blbej, ale zas ani moc chytrej.
Týká se to krom jiného předpěťových diod, jejich nevhodného umístění, poddimenzování chlazení /třebaže robustních/ koncáků a pár dalších věcí. Je tam rozhodně co zlepšovat. Zvlášť, pokud někdo chce nf část 814A používat jako plnohodnotnej zesilovač a 2x15W/8 mu prozatím stačí.
Trafák je tam například tak festovní, že to umí bez potíží a při 230V dávat i přes 30W/4, ale obnáší to několik radikálních zásahů, stejně tak zlepšení poměrně mizerného odstupu až na únosnou hodnotu okolo -80dB.

To co vidíš na fotce, jsou celkem kvalitní, blokovací keramiky na 250V, používané v napájení oraváckých modulů rgb koncových stupňů.
Taky jich mám pytlík od televizáků - poruchový snad asi nebyly, když jich tolik zbylo :D, spíš se měnily kvůli štípnutýmu rožku při manipulaci s modulem, při výrobě či během opravy.
Štípnutým rožkem polštářku, nebo hodně odroleným tmelem u vývodů se do kondíku dostane vzdušná vlhkost /tmel je jinak impregnovanej parafínem - při pájení se kondík "opotí strachy"/ a dotyčnej štípnutej kondík prakticky za pár dní-týdnů chytne svod co nasírá, nebo se na vyšším tvrdým napětí rovnou probije. Na dostatečně tvrdým napájení jako tady umí doslova ohořet na ohrabky.
Speciálně to dělají supermitový Nn, Nq, Ns s kapacitama od asi 15n do 150n, co se používaly nejčastěj na blokování napájení švábů, ale taky jinde, často pěkně blbě. Konstruktérský prase nemělo problém tyhle vysoce teplotně závislý keramiky s ultranízkým Q narvat klidně i jako vazební do nf cesty.
Tyhle Supermity s písmenem N na začátku, pod označením hodnoty se zásadně nesmí při vypájení, kontrole a zapájení přepólovat, to si dobře zapamatuj. Jinak chytnou po přepólování zvětšující se svod, ovlivňují napájecí řetězce a buď na tvrdým napětí taky shoří, nebo dělají jiný prasárny. Třeba se při měření ss napětím okolo 1,5-3V chovají jako nepravidelnej zkrat, ale až od určitého napětí výš.
Setkal jsem se s několika hajzly na deskách se spoustou OZ, co se chovaly skoro jako dioda - teda neusměrňovaly, ale v jednom směru měly skoro zkrat, kdežto ve druhém několik desítek ohmů.
Hledám je při větším množství už jenom tak, že na desku připojím tvrdý napětí třeba 2x15V, omezený kvůli pálení fólií na 1A.
Pachatel začne topit a posléze hořet :twisted:

Nejčastěji byly používaný Nq a Ns, což je max. napětí jen tuším 25V/40V a bohužel je některý konstruktérský 🤐 hovada používaly i do Boucherotů /AZS222-223, 150n-25V/ a i na jiná, naprosto nevhodná místa.

Tak jestli to s tou 814A myslíš trochu vážně, dej tam to, co je tam potřeba. Já ti všecko potřebný /jestli chceš origo matroš/ rád v obálce pošlu, anebo vem kámoše a stav se.
Nádavkem můžeš dostat dvě strany A4, na kterejch jsou poznámky ohledně úprav 810-816A.
O tom šumu už se to tady probíralo.

Napsal: 05 úno 2018, 23:09
od destilator
Dakujem za info!
Zatial som tie 10nF 250V nenasiel, ale zajtra sa pustim do hladania. Samozrejme, tiež si myslim ze by sa asi nemali menit keramicke kondiky za svitkove, ked ich tam niekto dal, tak asi mal dovod... 250V nieje bezne napatie pre keramicke kondiky.
Mne by uplne stacilo keby ten jeden kanal prestal šumieť. Ziadne ine upravy by som na radiu nechcel robiť.
Dnes som vymenil tie odpalene odpory 22ohm. A tie dva kondiky co su s nimi do serie som vymenil za MKT. A tiez som dal nove C909 a 910 100pF. No šum z praveho kanala ide stale...
Pripojil korekcie a po chvili sa zacal R935 22ohm zohrievať, az sa zacalo z neho dymiť, ale iba chvilu a potom to bolo oukej. A v tom druhom kanali, kde je ten šum, tak tam sa ten odpor vobec nezohrieval!

Napsal: 05 úno 2018, 23:32
od sinclair
Takže v ustáleném stavu /připojená zem a oba kanály korekčáku/ jsou odpory Boucherotu studené?
Pokud jo, tak teda zřejmě nic nekmitá a asi nebude moc potřeba ty 10n/250V měnit, ne?
Stále jsi nenapsal, co těm původním kondíkům je? Měřil jsi je?

Pokud šumí jen jeden koncový stupeň, bude s největší pravděpodobností šumově vadný tranzistor KC148 na pozici T901/902 toho kanálu, který šumí znatelně víc.
Ony teda koncové stupně šumí víceméně oba, ale za normálního stavu je to poznat až s uchem u výškáče.
Nikdy neodpojuj zem!! od výstupu korekčního předzesilovače! Stačí pouze odpojit živé L-R, zem nechej vždycky připojenou, vždycky!!
Už si nepamatuju, jestli má Boucherot a celý předky přivedenou svoji zem a koncové tranzistory taky svoji, ale myslím, že ano.

Teď k těm KC148 na pozici T901/902:
T901/902 mají poměrně velký podíl na celkovém napěťovém zisku celého koncového zesilovače, takže jejich vlastní šumový číslo se uplatňovat může, pokud je neúměrně vysoký.
KC148 a podobný "standardní typy", jako třeba KC238 či KC508 tohle prostě občas dělají. I tam, kde by to člověk čekal úplně nejmíň. Dál to rozvádět asi nemá moc smyslu.

Na desce koncových stupňů se úplně na howno letuje, není to sice úplně mizerný matroš, ale je už připálený vlnou.
A asi je zbytečný zkoušet prohazovat oba KC148 mezi sebou, jestli začne pro změnu víc šumět zase druhej kanál. Jestli máš dobrou páječku a dobrou pumpu, zkusit to ale můžeš. Tranzistor šumícího kanálu si označ. Pokud začne šumět druhý kanál, tak je to jasný. Dávat tam jako novou KC148 je loterie, může šumět jakkoliv, třeba i víc, protože osmičky nemají F zaručovaný.
Bylo by teda úplně nejlíp vzít dva, skutečně nepoužitý KC149, KC509, KC239B, KC239F, oba s ± stejnou betou, líp nižší, okolo 300-400 a zaletovat je namísto těch KC148. Měl by být klid.
Vzhledem k tomu, že v tom správném obchodě se ještě dneska dají koupit KC149 za jedno euro i třicet kusů, neviděl bych v tom problém.
Pokud teda nemáš žádný nepoužitý KCXX9 doma.

On je totiž dneska obecnej problém, koupit v obyčejným bastl-obchodě, kam asi chodíš, nf nízkošumovej tranzistor moderní výroby, co se jako nízkošumový jen netváří a není jen tak značenej, ale opravdu nešumí.
Pokud v tom šuplíku něco je, tak napiš co a něco vyberem.

Napsal: 05 úno 2018, 23:49
od destilator
Dakujem za info! KC148 vymenim!
Neviem co bolo tym kondenzatorom M1. Po vybratí z dosky isli do koša. A tie 100pF kondenzatory sa pri vyletovaní zničili. Tie pozahýbané nozičky bol dost problem vyletovať.
Tak to som nevedel ze sa nesmie odpajať zem! Este stastie ze som odpojil iba zivé konce z korekčneho predzosilovaca.
ESR testerom som nasiel zopar vyschnutých elektrolytických kondenzatorov, tak este tie este budem menit...