Varhany Eminent Solina
Moderátor: Moderátoři
Varhany Eminent Solina
Zdravím! Dostali sa ku mne varhany Eminent Solina F 217.
Nie sú plne funkné a chcem sa pokúsit ich rozbehat. Výhodou je,že sú v pôvodnom stave a na všetky DPS ešte nikto nesiahal. Vo vnútri bola komplet schéma v zapečatenom obale.
Je tu na fore niekto,kto túto značku pozná a má nejaké skúsenosti so servisom???
Nie sú plne funkné a chcem sa pokúsit ich rozbehat. Výhodou je,že sú v pôvodnom stave a na všetky DPS ešte nikto nesiahal. Vo vnútri bola komplet schéma v zapečatenom obale.
Je tu na fore niekto,kto túto značku pozná a má nejaké skúsenosti so servisom???
- Přílohy
-
- SOLINA F 217A.JPG
- (218.98 KiB) Staženo 354 x
-
- SOLINA F 217.JPG
- (163.08 KiB) Staženo 287 x
Kdysi jsem párkrát dával dohromady Delicia S101 a S102. Hrozná technika, se změnama okolní teploty "mutovaly" . Hodně v nich odcházely dvojtý fety KF552 na elektronický spínání. V ničem jiným jsem tenhle trand už potom nikdy neviděl. Nojo, technika první poloviny 70-tých let. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Tohle bude ale asi slušnej oddíl....
https://en.wikipedia.org/wiki/Eminent_BV
https://www.chci-varhany.cz/organs/new- ... me=eminent
https://en.wikipedia.org/wiki/Eminent_BV
https://www.chci-varhany.cz/organs/new- ... me=eminent
KF552 se i po S101-102, pro který byly fakticky vyvinutý, dále používaly. Nejspíš je i dost vylepšili, protože vadných jsem za spoustu let našel jen pár.
Ve velkém je používala Tesla Elektroakustika Bratislava, výrobce špičkové profesionální elektroakustiky. Sice si je vybírali, ale pak jimi úspěšně a bezhlučně přepínali korekční členy, blokovali/otevírali signálové cesty atd. V jejich modulech 4. generace je jich mraky a funguje to. Totéž třeba MH2009.
Ve velkém je používala Tesla Elektroakustika Bratislava, výrobce špičkové profesionální elektroakustiky. Sice si je vybírali, ale pak jimi úspěšně a bezhlučně přepínali korekční členy, blokovali/otevírali signálové cesty atd. V jejich modulech 4. generace je jich mraky a funguje to. Totéž třeba MH2009.
To nesporně, jsou to úplně jiný kategorie nástrojů.
Tohle muselo stát kdysi pěknej balík.
Začal bych asi kontrolou všeho, co připomíná zdroj - ale hlavně žádný bezhlavý měnění součástek, na to rychle zapomeň.
Soustředil bych se hlavně na součástky, které jsou:
A/ tepelně - výkonově namáhaný - tranzistory stabilizátorů, mohou tam být třeba jen vyhřáté pájené spoje, nemusí být vždy vadné. To samý výkonový odpory a jejich pájení do desek
B/ napěťově namáhané součástky - bývají tam zdroje i poměrně vysokého napětí, někdy i hodně přes 100V.
C/ jisticí součástky ve zdrojích jednotlivých hladin - při zapnutí po dlouhé době nepoužívání mohlo velkým formovacím proudem elektrolytů dojít k přerušení jisticích odporů, pojistek, někdy i poškození diod.
Do nástrojů téhle kategorie se montovalo jen to nejlepší a mnohdy ještě vybíraný.
Tohle muselo stát kdysi pěknej balík.
Začal bych asi kontrolou všeho, co připomíná zdroj - ale hlavně žádný bezhlavý měnění součástek, na to rychle zapomeň.
Soustředil bych se hlavně na součástky, které jsou:
A/ tepelně - výkonově namáhaný - tranzistory stabilizátorů, mohou tam být třeba jen vyhřáté pájené spoje, nemusí být vždy vadné. To samý výkonový odpory a jejich pájení do desek
B/ napěťově namáhané součástky - bývají tam zdroje i poměrně vysokého napětí, někdy i hodně přes 100V.
C/ jisticí součástky ve zdrojích jednotlivých hladin - při zapnutí po dlouhé době nepoužívání mohlo velkým formovacím proudem elektrolytů dojít k přerušení jisticích odporů, pojistek, někdy i poškození diod.
Do nástrojů téhle kategorie se montovalo jen to nejlepší a mnohdy ještě vybíraný.
No jasně, v S102 bylo kupa stejnejch navzájem prohoditelnejch spínacích a generátorovejch desek a pak asi další 3 typy odlišnejch desek. Integráč žádnej a na těch deskách součástky ani moc nahusto nebyly. Proti Solině hračka ale hrát se na to dalo.jurosdi píše: S Deliciou S 102 tu nie je čo porovnávat... absolútne rozdielne zapojenie.
Jirka
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!
Zatial som vylúčil chybu konc.stupna (bass pedaly hrajú) a zároven sa potvrdzuje funkčnost "master oscilator DPS". Základný problém(ale môžem sa mýlit) vidím v neprítomnosti spínacieho napetia na oboch horných klaviatúrach. Prikladám scan schémy ,kde DPS č.28 SCANING BOARD klaviatúry napája( napetie chýba na kontaktoch Scanpulses). Skontroloval som zatial len požadované napetia na DPS. Ako overit funkčnost príslušných IO na doske??? Nakolko nefungujú všetky klávesy,tak problém bude v nejakom generálnom signále,ktorý sa rozvetvuje na príslušné IO.
- Přílohy
-
- IMG_0001.compressed.pdf
- (255.15 KiB) Staženo 270 x
Už jsem si vzpomněl.
Ta bestie s asi 200 doutnavkami a svazkem bambusu se jmenuje příznačně IONIKA. Její charakteristické ostré bzučení je nezaměnitelné a jde najít ve spoustě bigbítových nahrávek z počátku 60.let.
Přesný zvuk Ioniky se dá najít na původní nahrávce skladby "Já budu chodit po špičkách", nebo "Klaunova zpověď" Petra Nováka.
Na pozdějších verzích těchto skladeb je zvuk Ioniky už jenom přibližně napodobený.
Kromě Ioniky se tu v několika málo exemplářích vyskytoval poměrně dobrý a precizně udělaný elektrofonický nástroj z NDR, na jehož název už si nevzpomenu. Ale vím určitě, že jeho generátorová a děličová část byla osazená ECC81 a ECF82, ve filtrační části byly ECC81 také.
Vím to proto, že jsem jeho torzo bez skříně a bez zdrojů rozebíral.
Celou precizní klaviaturu i se spínacím systémem si ode mě tenkrát vyžádal jeden servisák hudebních nástrojů.
Ta bestie s asi 200 doutnavkami a svazkem bambusu se jmenuje příznačně IONIKA. Její charakteristické ostré bzučení je nezaměnitelné a jde najít ve spoustě bigbítových nahrávek z počátku 60.let.
Přesný zvuk Ioniky se dá najít na původní nahrávce skladby "Já budu chodit po špičkách", nebo "Klaunova zpověď" Petra Nováka.
Na pozdějších verzích těchto skladeb je zvuk Ioniky už jenom přibližně napodobený.
Kromě Ioniky se tu v několika málo exemplářích vyskytoval poměrně dobrý a precizně udělaný elektrofonický nástroj z NDR, na jehož název už si nevzpomenu. Ale vím určitě, že jeho generátorová a děličová část byla osazená ECC81 a ECF82, ve filtrační části byly ECC81 také.
Vím to proto, že jsem jeho torzo bez skříně a bez zdrojů rozebíral.
Celou precizní klaviaturu i se spínacím systémem si ode mě tenkrát vyžádal jeden servisák hudebních nástrojů.
Základem spínání kláves bez kliksů je to, že obě strany kontaktu musí mít pokud možno vykompenzovánu ss složku na nulu.
Pokud tedy chybí nějaké to "podkládací" kompenzační napětí na společném pólu tastatury, pak je třeba hledat chybu přímo ve zdroji tohoto napětí, nebo v ochranném oddělovacím odporu, nebo spíše v regulátoru. Ten tam zajišťuje, aby se při více sepnutých klávesách "podkládací" napětí zásadně neměnilo.
Totéž napětí, ale s opačnou polaritou musí mít základní klávesový kontakt příslušného tónu i z druhé strany.
Poradil bych opatřit i knížku "Elektronické hudební nástroje a jejich obvody" autorů Sýkora, Krutílek, Včelař, SNTL 1981.
Je to poměrně obsáhlá kniha, ve které jsou docela podrobně popsány naprosté základy tvorby tónu, dělení, spínání, filtrace atd. a jsou tam i konkrétní ukázky zapojení.
Pokud tedy chybí nějaké to "podkládací" kompenzační napětí na společném pólu tastatury, pak je třeba hledat chybu přímo ve zdroji tohoto napětí, nebo v ochranném oddělovacím odporu, nebo spíše v regulátoru. Ten tam zajišťuje, aby se při více sepnutých klávesách "podkládací" napětí zásadně neměnilo.
Totéž napětí, ale s opačnou polaritou musí mít základní klávesový kontakt příslušného tónu i z druhé strany.
Poradil bych opatřit i knížku "Elektronické hudební nástroje a jejich obvody" autorů Sýkora, Krutílek, Včelař, SNTL 1981.
Je to poměrně obsáhlá kniha, ve které jsou docela podrobně popsány naprosté základy tvorby tónu, dělení, spínání, filtrace atd. a jsou tam i konkrétní ukázky zapojení.