Stránka 1 z 1

teorie závad Pb článků akumulátorů

Napsal: 17 dub 2018, 23:01
od macmanCZ
Zdravím vespolek...

Jaro je tu, rozhodl jsem se oživit všechny své motorky a skůtry a ejhle.. některé akumulátory to vzdaly.. Sice jsem je před zimou vymontoval, přeměřil a uložil do tepla.. Teď na jaře nabil a některé jsou vadné... Kupodivu staré baterky jsou všechny OK, ale prakticky dvě ani né rok staré aku mají vždy po jedném článku vadný...

Jasně, jsem smířený s nákupem nových aku, ale teď mě jen zajímá co se stalo..

Takže 1. aku.. Klasický kapalinový 12V/9Ah.. Inteligentní nabíječka má problém s dokončením nabíjení, jelikož jakmile je dosáhnuto cílové napětí, nabíječka vypne, po chvíli napětí klesne a nabíječka opět na chvíli zapne... Navíc je cítit, že se jeden článek zahřívá...

Po připojení zátěžového měřáku spadne napětí na 4V a onen článek okamžitě vařít v celém svém objemu.. Po vypnutí zátěže, má bateka lehce přes 10V a tot napětí si i přes další zatížení drží.. Takže ten článek je bez napětí...

Co se mu stalo??? Kdyby pokleslo napětí a docházelo k sulfataci, tak proč jeden článek?? Baterie není ani rok stará, elektrolyt je čistý...


2. Akumulátor 12V/12Ah.. Nabíjení se dokončí, baterie drží napětí po odpojení zdroje, nedochází k samovybíjení.. Na venek vše OK.. Po zapojení zátěže spadne napětí na 4V (při této kapacitě by mělo cca k 10V) a okamžitě se začne z jednoho článku kouřit... Co je zajímavé, článek nevaří v celém objemu, pouze pění (jako šumák) a strašně smrdí jakoby kanalizací... Co ovšem je nejzajímavější.. Když udělám tři 10s zátěžové testy, kdy spadne napětí na 4V, tak pči dalším je najednou baterka OK.. Nesmrdí a 10V v zátěži... Dokud "nevychladne", tak se tváří jako plně funkční baterka... Nechám jí odstát a zase pění a smrdí... Elektrolyt při tom jakoby zmléční..


Vzhledem k tomu, že baterky jsem kupoval v květnu a ani jedna moto s baterkou nenajela více než 50km, pochybuju že by jim ublížilo třeba nevhodné dobíjení motocyklu.. Baterky byly levné no-name a už po koupi se chovaly divně.. Po hodině od dolití elektrolytu nebyly nabité, musel jsem je dobít... Bohužel začly fungovat, takže jsem jim je neomlátil o hlavu...


Momentálně mě spíše zajímá, co se těm článkům stalo...

Nabíjel jsem je pulzní nabíječkou v režimu moto a AGM, takže maximum nějakých 13.7V.. Tím jsem jim taky ublížit nemohl...

Jinak vybavení mám, takže pokud má někdo nápady na experimenty není problém... :-)

Díky za radu

Napsal: 17 dub 2018, 23:31
od Zaky
první varianta: zřejmě nekvalitní propojení desek, někde to upadlo. V zátěži se to začne průchodem proudu elektrolytem lokálně ukrutně ohřívat, až se to deformací případně na chvíli spojí. Druhá varianta: článek se zkratoval, vlivem rozpadajích se desek. Zkratem došlo k totální degradaci postiženého článku, článek nevede. Při zátěži se elektrolýzou rozkládá voda, co zbyla v článku, článek se ohřívá, deformuje, zkrat se obnoví, článek vede zkratem, aku zdánlivě funguje s menším napětím. Je potřeba kupovat aspoň trochu značkové a hlavně čerstvé aku, předpokládám, že nechceš používat něco, co vzniklo nějak takhle: https://www.youtube.com/watch?v=MOTFBDLziHI

Napsal: 18 dub 2018, 07:41
od Yarda1
Mně se stalo, že po osmi letech mi odešla baterka v autě - již rok předtím mi v servisu říkali, že baterka už přesluhuje, ale byla pořád dobrá, žádné potíže jsem neměl, tak jsem to nechal být.
Na rozdíl od baterek v autech co jsem měl dřív, kde baterka odcházela postupně
- ještě fungovala,
- před nastartováním studeného motoru ji bylo potřeba trochu oživit dobíječkou a pak celý den fungovala,
- ještě by asi fungovala, ale raději už koupím novou,
tahle bez problémů fungovala, ten den jsem absolvoval delší cestu, pak jsem ještě zajel do blízkého obchodu a odtamtud už mne museli odtáhnout. Naštěstí to odtažení před dům zaplatila pojišťovna.

Prý tohle ty nové bezúdržbové baterky dělají.

Napsal: 18 dub 2018, 10:08
od Ondra2
To videoje uzasne, chlapci to maji krasne zvladnute. Kdyby pouzivali cistejsi suroviny, meli uklizenou dilnu a hlavne pozivali stul, tak by se to podle me vyrovnalo supermarketovym autobaterkam.

Napsal: 18 dub 2018, 11:04
od Maxipes_
Zdravím,
ukládání olověné baterky do tepla na celou zimu není dobrý nápad, čím vyšší teplota, tím rychleji probíhají chemické procesy, i ty nežádoucí, nabitá baterka vydrží -50°C, je lepší ji uložit do místa, kde moc nekolísá teplota a je nízká.
Něco jiného je uložení baterky v zimě do tepla na noc, aby ráno nastartovala.
Nabíjení na 13,7 V je málo, to je tak na udržování nabitého akumulátoru.

P.S. mám v motocyklu originál baterku Yuasa od výrobce, táhne už devátý rok a pořád funguje, jezdím denně i v zimě do práce, takové baterky se už bohužel nedají koupit (asi ani dřív nedaly, pro výrobce vozidel se ty baterky vyráběly o několik tříd lepší), tak jsem si raději vyrobil baterku sám z dvanácti LiFePO4 článků, vešlo se to obalu od olověné baterky a vozím ji pro jistotu s sebou, je lehká, lehce nastartovala motor 1,4 v autě za mrazu a měla by taky vydržet hodně dlouho.

Napsal: 18 dub 2018, 13:44
od fero_b
ja mam doma tiez jeden zazrak. Fiat 500 - auto jazdi zriedka, v lete po meste, 2x do roka spravim na tom 500km, inak v zime je v garazi. Baterka je tam Varta taka mala (mensia ako bezna) - aj pripojovacie cudliky z baterky maju mensi priemer. Ma uz aspon 15 rokov, a stale ide...na jar ju ani nabijat netreba, normalne auto natocim ... neuveritelne

Napsal: 18 dub 2018, 14:27
od rnbw
Exide mi vydrzala 8 rokov, kupena normalne v obchode. Nikdy som ju nenabijal. A umrela tiez nahle.

Napsal: 18 dub 2018, 16:42
od BOBOBO
Na baterky se vyprdni , ztráta času. pořádně prověř dobíjení motorek a když bez svícení dají s většími otáčkami více jak 14V , to opravit !

Napsal: 18 dub 2018, 18:00
od zeus
Tohle se mi stalo s novym skutrem pres zimu stal dokonce v teple garazi a na jare jsem nenastartoval, kdyz uz se mi to stalo podruhe za 2 roky, tak jsem koupil na zimu udrzovaci zdroj a baterka jede 4 rokem.

Napsal: 18 dub 2018, 18:32
od EKKAR
O olověnejch baterkách tady je jedno X-stránkový megavlákno. Je v něm spousta informací, stačí jen hledat. Například jako základní podmínka pro skladování Pb akuček je tam popisovanej požadavek na umístění baterky v prostředí s teplotou vyšší, než je 0°C a zároveň nižší, než je pokojová - jako ideální je výrobcema doporučovaná teplota v rozmezí od 6°C do 10°C, kdy baterce ještě neroste vnitřní odpor vinou ochlazení a zároveň ještě nevzrostlo nežádoucím způsobem samovybíjení. Plus je tam doporučení, že Pb baterka jako taková, pokud není používaná častějc jak 1x tejdně se musí brát jako skladovaná, to znamená, že se má minimálně 1x za měsíc kontrolovat hladina elektrolytu a minimálně jednou za 3 měsíce se baterka má externí nabíječkou nabít minimálně na dolní plynovací napětí (14,5V) případně má bejt trvale připojená na udržovací/konzervační dobíječ s trvalým udržovacím napětím 13,8V.
Kdo na tyhle věci kašle a baterku nechá půl roku (obecně přes zimu) bez ošetření a bez dozoru, nesmí se potom divit, že po 2-3 letech má z baterky těžítko do vrat ...

Napsal: 18 dub 2018, 21:40
od BOBOBO
Karel zde zase bleje obecné nesmysly . Ano je zde i vlákno , které napovídá , proč dnešní aku odchází častěji . Jsou to tvrdé dobíjecí soustavy . Pokud dáš vybité aku na dnešní soustavu , tak je ti schopno ji zničit první jízdou . Dojedeš do krámu a šmitec . Je zde nová doba , je třeba hlavně zajistit nepřebíjení aku jak napětím , tak proudem .

Napsal: 18 dub 2018, 23:27
od EKKAR
Exkrementuješ se tady možná tak ty - i když zatím jen verbálně, Bořku.
Pokud je baterka udržovaná i během uskladnění na aspoň 3/4 využitelnýho náboje, nemůže jí sebetvrdší dobíjecí soustava, pokud má správně nastavený napěťový omezení, nijak ublížit. Ty jsi teď do toho zamotal dobíjecí soustavy s pokročilým battery-managormentem, který aby mohly vykazovat co nejnižší spotřebu motoru za jízdy, tak odpojujou buzení altíku, tím pádem během klidný souvislý jízdy prakticky nedobíjejí akumulátor a teprve když už je vybitej pod 50% nebo až když začneš brzdit, nabuděj altík na maximum a snažej se do baterky horempádem za pár vteřin nacpat veškerej chybějící náboj proudem odpovídajícím námořnímu katapultu pro letadla. Tam pak hoří všecko, ne jen můstky mezi článkama.

Ale když je baterka po půl roku klidu někde v garáži samovybíjením "vyhnitá" na 30% obvyklýho náboje, tak jí taky prudký dobití proudem na hranici 1C neudělá dobře, ale to není vina dobíjecí soustavy, ale toho majitele. Navíc ty "likvidační" systémy battery-managormentu se v běžnejch, normálnímu člověku dostupnejch autech používají tak poslední 2 roky, v motorkách zatím prakticky vůbec ne, tak prosím tě neplácej blbosti a radši se drž při zemi.