Stránka 1 z 1

Motor hviezda trojuholník.

Napsal: 27 dub 2018, 09:32
od kutilmil
Dobrý deň.
Teoretická otázka. Majme trojfázový asinchrónny motor D Y 400/690V, 29/17A, 1430 ot./min 15kW. Predstavme si že je zapojený do D, pripojený na 400V a zaťažíme ho tak aby jeho otáčky klesli práve na štítkové to je 1430. Aký bude prúd cievkami? Nie prúd v prívodných fázových vodičoch ale v cievkach. Druhá otázka: Ten istý motor zapojme do Y, pripojme na 400V a zaťažme tak, aby sme klesli práve na 1430 ot/min. Aký prúd potečie cievkami motora?

Napsal: 27 dub 2018, 10:24
od masar
Otázkou spíš je, jak se budou skutečné proudy lišit od obyčejné transfigurace, kde jsou odpovědi snadné:
ad1: 16,743A
ad2: 9,855A
:wink:
p.s. Zvláště ve druhém výsledku je "ve hře" jiná velikost cosφ, než jmenovitá.

Napsal: 27 dub 2018, 10:35
od elektrosvit
V prvním případě cívkou poteče √3 x menší proud než je těch 29 A, což je 16,7 A, zaokrouhleně 17 A, tedy ta druhá štítková hodnota. Je to logické - každá cívka toho motoru je dimenzována na těch 17 A a takový proud jí musí protékat jak při napájení z 690 V v Y, tak při napájení ze 400 V v D, aby byl v obou případech zachován stejný moment i výkon. Ve druhém případě bude na cívce √3 x menší napětí, tedy pouze 230 V místo původních 400 V, kterých by tam bylo při napájení z 690 V. Protože platí Ohmův zákon, bude √3 x menší také proud, tedy místo 17 A poteče cívkou jen asi 9,8 A. Moment a výkon pak budou pouze třetinové oproti jmenovitým hodnotám při 690 V.

EDIT: masar byl rychlejší

Napsal: 27 dub 2018, 10:43
od masar
Tvoje odpověď má za to větší logiku. :wink:

Napsal: 27 dub 2018, 11:40
od kutilmil
Prečo sa pýtam?
Mal som tu totiž inžiniera elektrotechnika, zároveň aj revízneho technika s guľatou pečiatkou a on ma presvedčuje že pri zapojení vo hviezde pri 400V tečie cievkami vyšší prúd ako pri trojuholníku. tak neviem. Samozrejme sa bavíme o takom zaťažení aké je popisované v prvom príspevku. Keď to poviem ináč tak tvrdí že vyššie uvedený motor pri prevádzkovaní vo hviezde zhorí aj napriek tomu že otáčky neklesnú pod štítkové.

Napsal: 27 dub 2018, 12:08
od elektrosvit
Pokud klesne zatěžovací moment ve stejném poměru jako moment motoru, pak bude motor pracovat se stejným skluzem, tedy bude točit zhruba těch 1430 otáček a nic se nestane. Když zůstane zatěžovací moment na původní úrovni, tak motor bude skutečně odebírat vyšší proud a časem nejspíš shoří. Ale nestane se tak při 1430 otáčkách, jelikož vzroste skluz a otáčky klesnou.

Napsal: 27 dub 2018, 12:17
od kutilmil
Ja s tebou elektrosvite úplne súhlasím len ten revizák tvrdí iné......

Napsal: 27 dub 2018, 21:55
od BOBOBO
Asi to bude zde kritizovaným kriteriem věku . 🤐 neznalých revizních techniků je hafo . Když přijel revizák k nám domů , musel jsem NECHTĚNĚ z domu . :D :D