Alternátor-výstup W pro měření otáček

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

Alternátor-výstup W pro měření otáček

#1 Příspěvek od dj_rizek »

Ahoj,

mám dotaz ohledně výstupu alternátoru pro měření otáček, mám problém s jedním strojem kde je tímto výstupem řízena řídící jednotka hydraulického pojezdu.Použitý alternátor je nedostačující (nějaký hovado při výměně motoru ponechal originál dodaný alternátor k motoru 40A místo 65A a nechal překonfigurovat řídící jednotku) a potřebuju ho nahradit silnějším který se tam vejde ale problém je že se mi nechce volat servis protože je to přes celou republiku, stroj je tchána a nemá zrovna na rozhazování :-(. Zkoušel jsem namontovat silnější 60A prý ze stejnýho stroje ale s ním jednotka pojezdu hlásila chybu nesmyslných otáček motoru. Dnes jsem ten alternátor 60A rozebral a je u něj dodělaný výstup otáček a na rozdíl od původního byl vyveden místo z konce jednoho vinutí zřejmě ze středu (ze statoru na tento konec vedou 3 spojený vodiče a ohmicky změřeno by to měl bejt střed=každý ze 3 dalších konců vůči němu má stejný odpor, jednoduchý konce vůči sobě maj dvojnásobnej odpor oproti měření proti středu ) myslím že to je hlavní problém proč jednotka hlásila chybu, ve střehu je frekvence vyšší než na koncích. Předělal jsem to a musím to vyzkoušet znova.

Nicméně i pokud to bude fungovat je 60A málo vzhledem k plánu namontovat střešní elektrickou klimatizaci mající odběr 16A.
Našel jsem alternátor 80A který se namontuje bez žádné extra úpravy ale mám strach že mi to bude k ničemu a budu muset možná volat servis na přeprogramování jednotky pojezdu.

Otázka zní jestli má někdo zkušenosti se záměnou alternátorů za silnější s použitým výstupem otáček, víceméně se do dřív používalo standartně u nafťáků pro otáčkoměr.
Podle čeho hledat alternátor aby měl na výstupu stejnou frekvenci?

Minule jsem si všiml u jedný repliky od AS-PL že v dodaným manuálu v krabici byla frekvence na výstupu W při určitých otáčkách napsána, bohužel jinak ale k těmto informacím přístup není.

Díky

Luděk

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#2 Příspěvek od Zaky »

Počet pólů a průměr řemenice. Pokud toto bude sedět, frekvence bude stejná.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#3 Příspěvek od BOBOBO »

Bohužel počet polů se těžko dozvíš .... Průzkum bojem .

Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

#4 Příspěvek od dj_rizek »

Počet pólů statoru / rotoru nebo obojího?
Rotor se zjistí z náhradních dílů,tam je to napsáno to jsem koukal.
Stator se neuvádí a hlavně není žádný pravidlo zapojení vinutí, někdy je střed vyvedenej=4vývody statoru+8diod a někdy ne = klasika magneton ze škodovky 3vývody 6diod.

Co jsem koukal tak 40A i 80A má rotor 12 pólů, stator je horší tam to není moc jasný,vypadá to u 80A na zdvojený vinutí, zítra najdu obrázky a jsem zvědav na názory.

Řemenice jsou u všech skoro stejný, co jsem se ptal elektrikáře u výrobce stroje tak řídící jednotka má zadaný docela široký tolerance a počítaj s tím.

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#5 Příspěvek od Zaky »

Počet pólů obojího :-) Pokud má alternátor 8 diod, to nebude vyvedený střed, jak by to bylo zapojené? Možná se ukrutně pletu, ale 8 diod mi vychází na 4 fáze, jinak si to nedovedu moc představit. Ale ještě jsem takový alternátor neviděl. Pokud by měl 4 fáze, tak je to samozřejmě další proměnná do frekvence, pokud by se frekvence neměřila tedy jen z jedné fáze.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#6 Příspěvek od samec »

Alebo tam podľa toho pôvodného alternátora dorobiť samostatné tachodynamo a už bude jedno, aký alternátor tam kedy kto dá.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#7 Příspěvek od procesor »

Zapojenie 8-diody alternator
Přílohy
Altik-8Diode.JPG

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#8 Příspěvek od Zaky »

Zajímavé, ale přijde mi to, že to schéma je špatně, ta horní levá dioda by lehla plamenem. Našel jsem tohle, to vypadá uvěřitelně:

Obrázek
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#9 Příspěvek od p32 »

Zaky píše: to schéma je špatně, ta horní levá dioda by lehla plamenem.
A proč? Mě to připadá, že je to stejné, jen u toho prvního obrázku je zem nahoře a plus dole. Ten druhý je nakreslený logicky lépe (zem dole, plus nahoře).

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#10 Příspěvek od breta1 »

Stejné to není, v obr. nahoře nejsou spojeny 4 anody dohromady.

Uživatelský avatar
samec
Příspěvky: 3692
Registrován: 19 pro 2017, 01:00

#11 Příspěvek od samec »

Naozaj je v tej schéme chyba. Vľavo bolo myslené asi vpravo.

p32
Příspěvky: 15069
Registrován: 13 led 2007, 01:00
Bydliště: Olomouc

#12 Příspěvek od p32 »

Jo ták, takže pravá dioda je zapojena místo k zemi tak jinam. :lol:

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#13 Příspěvek od Zaky »

Ano, psal jsem to v poklusu ráno, myslel jsem samozřejmě pravou horní diodu. Došlo mi to asi tak dvě minuty po tom, co jsem odjel :-)
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#14 Příspěvek od Artaban001 »

Mě se tady ty schémata "altíků" nějak nezdají.
Co znám já, tak je 6 diod v gretzu na 3F usměrnění, další 3 pro pomocný vývod do regulátoru na buzení (fungují jako gretz spolu s mínusovými diodami hlavního gretzu) a popřípadě desátá dioda pro maření samoindukce rotoru - pokud není v regulátoru.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#15 Příspěvek od breta1 »

To schema od ZAKY by mělo logiku, kdyby na statoru byly 4 vinutí, šlo by 4f usměrňovač.
Jinak nevím, k čemu by byla dvojice diod, připojená na střed vinutí.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“