Stránka 1 z 2

Korekce otáčkoměru v autě

Napsal: 17 kvě 2018, 16:42
od mhepp
Ahoj,

byl jsem donucen ve svém autě (starý koncernový naftový vůz) vyměnit alternátor a s ním i řemenice z klínového na plochý (klíňáky se blbě napínaly a často trhaly). Změnou řemenice se stalo to, že se změnil převodový poměr mezi alternátorem a klikovou hřídelí. A vzhledem k tomu, že otácky motoru jsou brány právě z alernátoru, tak mi začal otáčkoměr kecat.

Původní poměr řemenic byl cca 1:2.2, nyní je cca 1:3.1, takže mi o cca 40 % otáčkoměr přeměřuje. Jsem hnidopich a rád bych to srovnal. Ale jak na to?

Problém je, že elektronika v přístrojovce je nedostupná/neupravitelná -- kdybych budíky vytáhl, tak se mi rozsypou, když se nerozsypou, tak část elektroniky je na 30 let staré fólii, kterou bych musel sundat a ta se mi pod rukou rozsype určitě... Takže tam zasáhnout nemůžu. Stejně tak koupě jiné přístrojovky, ve které bych se mohl vrtat, je problém (jak finanční, tak dostupnost). Hledám tedy tip na „magickou škatulku“, do které povedou 4 dráty (2x napájení, vstup z alt, výstup na budíky) a bude převádět impulsy na správnou frekvenci. Otáčky motoru jsou do cca 4000, tedy frekvence jsou cca 20 až 250Hz (s rozumným přesahem). Zde mne nenapadá vůbec jak to řešit, prosím o pomoc.

Díky, mhepp

Napsal: 17 kvě 2018, 17:07
od Zaky
Asi jedině zkusit to naprogramovat do nějakého MCU, jedním timerem měřit dobu mezi dvěma impulsy, druhým timerem z toho pak generovat jinou frekvenci. Pokud bys věděl jak, asi by ses neptal, takže jsem nejspíš moc nepomohl :-)

Napsal: 17 kvě 2018, 18:20
od misocko
MCU - arduino 😁

Napsal: 17 kvě 2018, 20:09
od mhepp
MCU mne napadlo... Zde vidím problém v časování. Protože hrubě zaokrouhleno musím na tři vstupní impulsy vytvořit dva výstupní. Což vidím, že budu potřebovat frontu fixní délky, třeba 6 hodnot a asynchronně do ní zapisovat a číst z ní. Zde je otázka, jestli toto třeba arduino zvládne rozumně. Je to jednojádrový procesor a pohybujeme se zde na úrovni jednotek ms (250Hz ~ 4ms). Arduino na této čsaově-kritické úrovni moc neznám.

Spíš jestli nemá někdo řešení bez MCU... Třeba převod frekvence na napětí a pak napětí na frekvenci...

Napsal: 17 kvě 2018, 21:36
od Zaky
Udělal bych to tak, že bych změřil dobu mezi dvěma pulsy a na nějakých cca 300 ms (přesněji celý počet period s celkovou dobou trvání blízkou 300ms) spustil generátor frekvence tomu po přepočtu odpovídající. Mezi tím bych měřil všechny další impulsy a třeba je průměroval, nebo použil jen poslední hodnotu. Po skončení té doby generování bych provedl přepočet podle té nové hodnoty a opět spustil stejný děj. Případně to nemusíš dělat na pevný čas, ale na počet impulsů. Takové řešení bude sice trošku líné při prudkém prošlápnutí plynu nezatíženého motoru, ale ve vyšších otáčkách už tak líné nebude. A protože předpokládám, že otáčkoměr potřebudeš pro jízdu a ne pro cvičení ručičkou prošlapáváním plynu, bude takové řešení zcela vyhovující bez potřeby jakékoli asynchronnosti, konečně 3 měření za sekundu běžně postačují u digitálních měřáků, tak tady to taky bude stačit. f->U->f by taky šlo, ale bude to potřeba adekvátně zkalibrovat. Programově to můžeš udělat tak, aby to rovnou chodilo přesně.

Napsal: 17 kvě 2018, 21:50
od mhepp
Zaky, to není špatný nápad. ty cca tři měření za sekundu by mohlo stačit. Vzhledem k analogovému měřáku na konci se ani ručička nebude trhat... Promyslím, vyzkouším...

Napsal: 17 kvě 2018, 23:14
od MetalGod
Jestli by stačilo jeden ze tří impulzů vynechat, můžeš tak učunit pouhým posuvným registrem, Ardchujíno je pro slabochy, co neuměj zkonstruovat primitivní zapojení s jedním CMOS broukem.
Nebo, pokud se můžeš dostatečně dobře dostat na jeden z vývodů měřáku, uber mu proud předřadným odporem.
Anebo vzbuď závist u šampónů a ukaž jim, jak komůrkovýho mechanickýho dehťáka vytočíš až na 7-8000ot./min. :D

Napsal: 17 kvě 2018, 23:15
od teufel
SW dělič necelým číslem
http://www.belza.cz/measure/swdiv.htm

Napsal: 18 kvě 2018, 09:44
od Atlan
Nebolo by jednoduchsie dat tam remenicu o patricnom priemere, pripadne ju nechat vytocit na sustruhu. Je to blbovzdorne, a netreba nejaku zbytocnu elektroniku.

Napsal: 18 kvě 2018, 10:43
od p32
mhepp píše:Původní poměr řemenic byl cca 1:2.2, nyní je cca 1:3.1, takže mi o cca 40 % otáčkoměr přeměřuje.
Nejen přeměřuje, ale hlavně se víc točí (o 41%) a dříve ti to odejde. Dej tam řemenici s původním poměrem a máš to vyřešené.

Napsal: 18 kvě 2018, 12:23
od EKKAR
Jestlipak ten větší převod do rychla není taky způsobenej požadavkem na vyšší výkon altíku? Protože tím, že se skoro o polovičku zvednou otáčky se úměrně zvedne při zachovaným buzení i odevzdávanej výkon ... Altík tak na rozdíl od starýho typu dává solidní proud už při volnoběhu a při dnešních obvykle doporučovanejch točkách motoru kolem 2250-2500RPM má pořád plnej nominální výkon, zatímco starší typ s větší řemeničkou => menšíma otáčkama rotoru by podle "moderních určovatelů otáček" (co navrhujou právě ty řadicí asistenty a podobný pýčoviny, který u moderních aut s automatickou převodovkou klidně řadí rychloběhy už při 50km/h - takže motor pak doslova skučí podtočením při 1200RPM). Vzhledem k tomu, že auto je starší typ bez všech pobruselštěnejch z*rdovin bych volil nejjednodušší cestu - sehnat nebo nechat vytočit novou řemenici pro plochej vícedrážkovej řemen s průměrem co možná nejshodnějším s průměrem řemenice na původním altíku. Otáčky rotoru se tak sníží - ale bacha, hrozí, že novej altík má jinak nastavený buzení a bude mít problémy právě při volnoběhu motoru, kdy nebude kvůli menším točkám stíhat dobíjet = bude problikávat kontrolka dobíjení na palubní desce ...

Napsal: 18 kvě 2018, 13:21
od mhepp
Měnil jsem kompletně všechno, co souvisí s klínovým řemenem, takže řemenici na klice, na vodní pumpě (zde je převodový poměr podobný a vodní pumpy jsou shodné), držák alternátoru a alternátor. Součástí držáku je i napínák. Takže nově instalovaný alternátor má otáčky, na které byl konstruován. Výměna řemenice za větší by přinesla prostorové problémy.

Vyšší výkon alternátoru s tím bude souviset, protože starý alternátor měl podstatně mohutnější vinutí než nový, přitom nový je konstruovaný na 70A, starý byl na 60A.

MetalGold: to má jeden háček, otáčkoměr je jen do 6000 a vzhledem k motoru to stejně tolik nevytočím :( (i s novým převodovým poměrem)

teufel: To vypadá velmi zajímavě!

Jak jsem psal, dostat se k budíku je problém. To bych musel rekonstruovat celou kapličku s budíkama včetně (vlastně spíš hlavně i) elektroniky, což je investice cca 5000,- (fóliové tištěné spoje, šroubované propoje, velmi zkřehlé a popraskané plasty...) Takže lépe na to nesahat.

Napsal: 18 kvě 2018, 13:32
od kutilmil
co je to za auto resp pristrojova doska?

Napsal: 18 kvě 2018, 14:27
od mhepp
VW T3

Přístrojovka pro inspiraci zde: https://www.ebay.com/itm/VW-T3-Tacho-DR ... 1a4c8b2b04 (Je to přesně tento typ, zvláště za prohlédnutí stojí ta fólie, která se ráda trhá.)

Teď jak se dívám na ty fotky na e-bay, tak se mi zdá, že ten otáčkoměr by mohl být celkem rozumně přístupný. Vytahování bych stejně ale rád vyhnul, jak říkám, je to zkřehlé.

Napsal: 18 kvě 2018, 21:12
od samec
Alebo vyrobiť pomocnú kladku v pomere 1:6,6 hoci aj z plastu, donej zavŕtať a vlepiť magnet a vhodnou cievkou snímať impulzy. Mimochodom, v akom pomere je pritlačná kladka?