Stránka 1 z 5

Vadná autobaterie - jak přeměřit

Napsal: 17 čer 2018, 11:42
od kolovratek7
Ahojte,
mám dotaz ohledně autobaterie. Mám novou Vartu asi půl roku starou a bez problémů. Jednou jsem nenastartoval, kvůli vybití, protože jezdíme krátké vzdálenosti. Bohužel jsme po startu nechali hrát autorádio cca 2 hodiny a po skončení jsem zkusil nastartovat a v pohodě. Druhý den jsem ještě 2x nastartoval a po každém startu ujel 10 km. Po třech hodinách už nastartovat ovšem nešlo.
Baterku dle autonabíječky byla vybitá a po nabití zůstala přes noc volně ležet. Po zapojení nastartovat nešlo. Zkontroloval jsem to a zase byla úplně vybitá dle nabíječky a nabití dosáhla po 10 minutách, což je dle mě úplně špatně. Po nabití do plna bylo napětí 15,12V a nastartovat nešlo a svítila i kontrolka baterky v autě a po vytažení už bylo napětí 13,12V.. po odpojení nabíječky to je asi 10 min max.

Moje otázky:
1) Baterka je asi špatná a do budoucna by mě zajímalo, jak nejlépe to zjistit a odměřit. Četl jsem, že pomocí voltmeteru při zátěži, ale jak si udělám takové udělátko?
2) Je nějaká šance to úspěšně vyreklamovat? Říkám je to okolo půl roku a celkem mě to štve.
3) Mám někde zkrat v autě, protože mi tak po dvou týdnech vyhodí levé zadní světlo pojistku a musím koupit novou. Může to mít nějaký vliv?

Děkuji všem za odpověď. Rád si chci věci dělat sám a tak mi odpusťte hloupé otázky.

Napsal: 17 čer 2018, 11:49
od rnbw
Urcite treba skontrolovat auto - nabijanie a kludovy odber. Jazdim denne 2x 10km v meste a bateria vydrzala 8 rokov. Jediny raz, co som nenastartoval, bolo prave po tych 8 rokoch, ked nahle umrela.

Napsal: 17 čer 2018, 12:19
od jogo9
V aute máš záťaží dosť - na bežné zorientovanie to stačí..
Nárok na zreklamovanie máš - pokiaľ ide o výrobnú závadu - možno bude niekoho zaujímať stav auta - možno si poradia aj bez toho..
Ťažko povedať, na čo všetko tebou nepresne definovaný skrat môže mať vplyv..
Z toho čo píšeš, baterka vyzerá vadná..
Dobrú baterku som kedysi po náhodných vybitiach (nevypnuté svetlá, autorádio, spotrebič, atď) a po roztlačení (vtedy sa to ešte smelo) dobil pre účel naštartovania "pár kolečkami" okolo domu - možno tak 3 km -a možno menej..

Napsal: 17 čer 2018, 12:31
od EKKAR
Rad kupa a konkrétní údaj nikde.
Klidovej odběr auta se měří ampérmetrem zapojeným paralelně ke kostřicímu kabelu - a až po uplynutí minimálně půl hodiny od posledního zavření dveří a zamčení auta centrálem, kdy se "uspí" všecky řídící jednotky. Potom se rozpojí ten kostřicí kabel a kostra zůstane s baterkou spojená jen tím ampérmetrem - a ten tak ukáže nezkreslenej klidovej odběr. U netuněnýho auta by to nemělo překročit 100mA.

Dál - klidový napětí na nabitým 12V Pb akumulátoru je kolem 12,3 - 12,5V, záleží na přesným materiálovým složení elektrod a teplotě. Každopádně údaj voltmetru míň než 12V jednu hodinu po plným nabití je ukazatel "něco je špatně s baterkou". Při startu by napětí na baterce nemělo padnout pod 10V u moderního auta se vstřikováním a rychloběžným startérem, u starejch šáde s přímoběžným startérem se připouštělo až 8,5V. Okamžitě po naskočení motoru má elektronika řídící nabíjení zajistit nabuzení alternátoru tak, aby napětí i při volnoběhu dosáhlo aspoň 13,5V - dostatek otáček musí zajistit konstruktér použitím vhodnýho převodu od kliky. Toleruje se i to, že plnýho nabuzení se nedosáhne už při volnoběhu, ale až po překročení meze 1500RPM motoru. Běžný auta totiž pod 1500 otáček nejezdí - teď nemluvím o nějakým traktoru nebo těžkým náklaďáku, ale o osobním autě.

No a poslední údaj - nejpozdějc po roztočení motoru na 2500RPM musí napětí na baterce dosáhnout meze 14,5V (někdy jen 14,4V) a další nárůst napětí musí zastavit regulátor odbuzením alternátoru - aby nedocházelo k výraznýmu plynování a tím ztrátě elektrolytu z baterky.

Pokud některý údaje na svým autě nedokážeš dosáhnout, je určitě "něco nemocnýho" - co konkrétně, to se dá usoudit podle dalších měření.

No a na údaj "procesorový nabíječky" bych se vůbec nespoléhal, protože nikdo neví, jakým způsobem ta nabíječka zjišťuje stav baterky. Jedinej údaj, kterej je naprosto spolehlivej, je hustota elektrolytu - podle tý se dá naprosto bezpečně určit % nabití. V kombinaci s možností měřit svorkový napětí v klidu nebo s připojenou nabíječkou po různě dlouhý době nabíjení pak je možný určit stav baterky opravdu úplně přesně. Taková diagnostika ale trvá několik hodin - rozhodně se skutečnej stav baterky nedá zjistit během půl vteřiny, jak se to snaží nakecat uživatelům ty nejrůznější "nabíječky z Lídlu". Orientačně možná, ale definitivní diagnóza minimálně hodinu-dvě.

Napsal: 17 čer 2018, 12:55
od JiriTom
kolovratek7 píše:……...Baterku dle autonabíječky byla vybitá a po nabití zůstala přes noc volně ležet. Po zapojení nastartovat nešlo. Zkontroloval jsem to a zase byla úplně vybitá dle nabíječky a nabití dosáhla po 10 minutách, což je dle mě úplně špatně. Po nabití do plna bylo napětí 15,12V a nastartovat nešlo a svítila i kontrolka baterky v autě a po vytažení už bylo napětí 13,12V.. po odpojení nabíječky to je asi 10 min max.
Možná by pomohlo zodpovězení pár otázek:

- jakou nabíječkou používáš (typ, popis)
- jakým měřidlem měříš napětí
- co je nabití do plna (popis)

Napsal: 17 čer 2018, 12:59
od BOBOBO
Hlavně si pohlídej datum . Zákuka bývá jen těch 6! měsíců . Neboj se a reklamuj .

Napsal: 17 čer 2018, 13:00
od JiriTom
kolovratek7: Moje otázky směřují k tomu, jestli jsi tu baterii vůbec nabil... :)

Napsal: 17 čer 2018, 13:06
od EKKAR
No já bych se přikláněl k názoru, že ji napojil na nějakou tu "procesorem řízenou patentní nabíječku z Lídlu" - a ta prostě jak zjistí i vyšší přechodovej odpor na svorkách vinou špatně nasazenejch kleštiček a nalomenýho kabílku, tak ukáže "baterie vybitá" ... anebo po půlhodinovým šprcání pulsováním po 5A ohlásí "baterie nabitá". Anebo taky odmítne nabíjet úplně. Přitom nedokáže sama indikovat chybný připojení nebo chybu připojovacích vodičů/kleští - a skoro žádnýho uživatele takovýho dreku nenapadne, že to je rejžovej šit a jako takovej se musí brát nanejvejš jako "ukazovadlo" - rozhodně a v žádným případě NE JAKO MĚŘICÍ PŘÍSTROJ ...

Napsal: 17 čer 2018, 13:18
od misocko
ked po jazde nenastartujes , je zla baterka alebo auto
treba zmerat dobijanie (napetie pri nastartovanom motore na akumulatore , idealne 14,4V aj so zapnutymi svetlami)
ak zistis ze dobijanie OK, potom:
treba zmerat kludovy odber - ci ti nieco baterku nevybija. Najjednoduhsie asi tak ze po jazde odpojis baterku, nechas odpojenu a na dalsi den pripojis a startujes, ak takto v pohode nastartuje , da sa predpokladat ze mas niekde odber na aute (treba zistis co zere baterku), ak nenastartujes , mozes ist rovno baterku reklamovat

Napsal: 17 čer 2018, 14:28
od ZdenekHQ
Normální nový aku, když se nabije a nechá přes noc "odležet", má něco mezi 12.5V - 13V . Pod 12.5V jde už pomalu do kytek, 13.8V jsem nikdy nenaměřil.

A pak se vezme žárovka cca 50W a změří se to pod zátěží. Většinou není potřeba voltmetr, je to prostě vidět i podle jisker u studenýho vlákna.

A do třetice je potřeba zkontrolovat starter, pokud nejsou uhlíky, tak ani nová "baterka" s tím neotočí. Ale zhasne všechno kolem.

Napsal: 17 čer 2018, 14:56
od dred
Nedávno som mal patáliu so štartérom - cievka cvakla, ale nezoplo hlavné kontakty, tak sa štartér neroztočil.
Je to podľa mechanikov častá závada po zime - korózia/bordel na hriadeli štartéra. Cievka nezasunie pastorok do venca a nezopne hl.kontakt.
Má v tvojom prípade štartér spoň snahu otočiť motorom? Pokiaľ áno môže byť aj zodraté púzdro/ložisko na predu štartéra (od pastorka) . Spôsobí vyosenie hriadeľa pri zábere a štartér sa pridrhne - a nepretočí.

Napsal: 17 čer 2018, 15:31
od p32
Je jedno, jakou nabíječkou nabíjí. Pokud tam má po nabití asi těch 13-14 V, tak je baterka prostě nabitá. Problém bude v něčem jiném.

Napsal: 17 čer 2018, 17:08
od JiriTom
Rozhodně není jedno čím nabíjí a už vůbec ne to, čím měří. Vstupních údajů je hodně málo. Zatím se neví, jestli tu baterii skutečně nabil před tím, než chtěl startovat. Takže p32 - nepiš pičoviny... :roll:

Napsal: 17 čer 2018, 17:58
od EKKAR
p32 píše:Je jedno, jakou nabíječkou nabíjí. Pokud tam má po nabití asi těch 13-14 V, tak je baterka prostě nabitá. Problém bude v něčem jiném.
Pitomosti. Ale naprostý. Nemáš ani šajnu o problému. Postavím vedle sebe 2 baterky, budou naprosto stejně velký, každou napojím na "nějakou nabíječku", nechám je jistou dobu nabíjet, na obou bude při odpojení nabíječky 14V - a přitom jedna z nich mi ani nevotočí startérem ... A ty s těmahle vědomostma prostě tu jednu baterku vyhodíš - přitom vina je někde úplně jinde než v baterce.

Napsal: 17 čer 2018, 21:43
od kolovratek7
Super, tak baterka možná není na vyhození po přečtení pár příspěvků. Pro začátek doplním:
Autonabíječka: HB-1208S https://www.nej-ceny.cz/631403/autonabi ... 2v-8a.html
Kupoval jsem ji v Globusu před asi 6 lety a baterky jsem dobil vždy úspěšně, aspoň doufám. Po tom, co jsem tu přečetl už nevím.
Digitální multimetr používám tento: http://www.voltcraft.cz/digitalni-multi ... 50.k124402

Jinak teď večer jsem zkoušel napětí a baterka má rovných 13V. Ležela jen doma odpojena asi 11 hodin.

Horší je co teď dále? Po zapojení do auta neškytne ani startér a hned v autě svítí červená kontrolka baterky. A koupit novou baterku, když aktuální může být dobrá se mi nechce.

Děkuji všem za rady a další případné rady.