Když jsem se před časem rozhodl postavit ozónový generátor, má kritéria byla aby zapojení bylo jednoduché, levné a doma proveditelné.
Nabízely se mi dvě varianty:
1/ Na ebay koupit VN zdroj + keramické desky s elektrodami za cca 25$, toto vestavět do nějaké skříňky, přidat větrák a hotovo.
2/ Trochu si pohrát a „zabastlit“.
Rozhodl jsem se pro variantu číslo 2, neb kdo si hraje nezlobí.
Začal jsem tedy hledat na internetu a v různých časopisech schéma zapojení. Vyzkoušel jsem různá zapojení a metodou pokus – omyl jsem se dopracoval k níže předkládanému řešení. Nezvolil jsem zapojení s VN transformátorem z barevné televize či CRT monitoru ale jako zdroj VN jsem použil 12V indukční cívku z auta.
Zařízení se skládá ze tří částí. VN generátor, časovač a zvyšující měnič (Step – Up modul) obr.2. Tento DC měnič napětí do 35V XL6009E1 je ke koupi na Aukru apod. za 40 – 50Kč. Koupí tohoto měniče jsem se sice trochu zpronevěřil původní myšlence, ale ruku na srdce, kdo doma vyrobí měnič stejných vlastností za 50Kč?
Zapojení VN generátoru a časovače je natolik jednoduché, že jsem nevytvářel vlastní desku s plošnými spoji, ale postavil jej na desce univerzální. Na jednu destičku 7x3cm se mi vešel jak generátor (bez výkonového tranzistoru, tento je přišroubován přes izolační podložku ke dnu kovové skříňky) tak i časovač.
Celý generátor jsem vestavěl do skříňky od vadného výrobníku mlhy pro diskotéky.
A/ Generátor VN + „jiskřiště“.
Zapojení je skutečně jednoduché viz obr. 1 . Jedná se o upravené zapojení ze stránek dle (1).
[/url][/img] OBR.1.
VN tranzistor je „vytěžen“ ze starého CRT monitoru a lze použít jakýkoliv podobný nebo použít odpovídající unipolární tranzistor. Svorky A1 a A2 slouží k připojení kontaktů relé časovače. Pokud tento nevyžadujeme, svorky jednoduše propojíme.
Mezi svorky B1 a B2 je zapojen zvyšující měnič, viz obr.2.
Obr.2.
Je možné svorky propojit a zaexperimentovat s cívkami na 6, popř. 8V. Toto jsem však nezkoušel.
K výrobě „jiskřiště“ budeme potřebovat skleněnou trubičku s uzavřeným dnem. Já jsem použil skleněnou! lékovku od živočišného uhlí o ⌀16mm a délce 135mm. Pozor! Dnes je živočišné uhlí v lékovce z plastu a tudíž je potřeba vyhledávat ve starých zásobách. Použitelná by byla i skleněná zkumavka. Z VN vodiče z auta (přívod od rozdělovače ke svíčce) odstraníme zhruba v 5.cm izolaci a živé drátky přehneme přes izolaci vodiče. Připravíme si 130mm pruh alobalu a tento namotáme kolem VN vodiče tak a v takové tloušťce abychom jej ještě mohli zasunout do skleněné lékovky. Otáčením a pohybováním vodiče v lékovce se snažíme dosáhnout co nejlepšího přilnutí alobalu k vnitřku lékovky. Výsledek by měl být asi takovýto, viz obr.3.
[/img] Obr.3.
Jako držák můžeme použít úchytky pro plastové trubky ⌀18mm. Pro vymezení mezery v úchytce jsem použil silikonovou bužírku. Lékovku i s bužírkou do svorky nasuneme nikoliv namáčkneme neboť hrozí prasknutí skleněné lékovky. Jak by řekl Luďek Sobota: „To dá přeci rozum do hrsti“.
Poté navineme na celou lékovku běžný CU drát bez izolace o průřezu 1,5mm2 s 5.mm mezerami mezi závity. Dbáme na dobré utažení drátu kolem lékovky aby nám nevznikaly mezery které by nám snižovaly účinnost zařízení. S výhodou použijeme montážní otvory v úchytkách pro fixaci drátu, viz obr.4. Jeden konec drátu spojíme s mínus pólem a v případě že použijeme plechovou skříňku také k této přizemníme.
[/img] Obr.4.
B/ Časovač
Jako časovač 5 – 30min. (obr.5) jsem použil zapojení Andy Collinsona (2) kde jsem pozměnil hodnoty rezistorů R1 až R6. Tato hodnota je závislá na kvalitě použitého typu kondenzátoru C3 (33uF/16V). Tento kondenzátor musí být kvalitní – TANTALOVÝ ! Hodnotu rezistorů je třeba odzkoušet s konkrétním kondenzátorem, popřípadě upravit hodnoty. Také časovač 555 musí být ve verzi CMOS, tedy 7555.
Poznámka: k měření napětí na kondenzátoru C3 nelze použít běžné multimetry s malým vnitřním odporem jelikož neúměrně zatíží obvod a kondenzátor se přes rezistory R1 až R6 nenabije! Pro případné sledování nabíjení C3 je nutno použít kvalitní multimetr, v mém případě Metra M1T 380.
[/img] Obr.5.
Uvedení do provozu.
Zapojení jsou natolik jednoduchá, že musí pracovat na první zapojení.
Nejprve nastavíme Generátor s propojenými svorkami B1 a B2, tedy bez měniče. Trimry se snažíme „vyladit“ co největší účinnost. Také můžeme zkusit mírně pozměnit hodnotu C1. Zde Pozor! Zařízení již vyvíjí ozón a tudíž bychom měli pracovat rychle a zbytečně dlouho jedovatý ozón nedýchat! Poté připojíme měnič a pomocí jeho trimru zvyšujeme napájecí napětí pro cívku (co nám strach a rozum dovolí). Měříme v bodě B2. Mé zařízení běží na 29V.
Celé zařízení je napájeno pulzním zdrojem - adaptérem 12V/4A .
Pro snažší použití v automobilu je na zadním panelu vyvedena Jack zásuvka pro napájení z palubní sítě auta.
Důležité upozornění:
Zařízení generuje nebezpečné vysoké napětí a proto pracujte velmi opatrně!!!
Ozón je velmi agresivní plyn který dráždí a poškozuje oči, hrdlo a dýchací systém v již velmi nízkých koncentracích 1 ppm (0,0001% objemových nebo 2 mg / m³).
Ozón má velmi charakteristický zápach, to znamená, že plyn dobře ucítíte, než dosáhne nebezpečných koncentrací.
NIKDY nepoužívejte generátor v uzavřeném prostoru společně s rostlinami a živými zvířaty (včetně sebe, vašeho domácího mazlíčka, tchýně ...)
Po aplikaci neobývejte místnost dvě hodiny, nebo ji řádně vyvětrejte!
Přístroj staví a provozuje každý na své vlastní nebezpečí a nenesu za jakékoliv škody způsobené tímto přístrojem žádnou odpovědnost!
Předpokládám, že tento web nečtou a konstrukce z něj nesestavují lidé kteří suší kočky v mikrovlnné troubě!
Odkazy:
1)
Kód: Vybrat vše
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2071496.html
Kód: Vybrat vše
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Timing/5_30timer.htm
Kód: Vybrat vše
http://www.instructables.com/id/Ozone-Generator/
Vítám jakoukoliv, i kritickou reakci pokud bude věcná. Kritiku hospodského Palivce si strčte do za klobouk.
Hezký den.
M_T
Celkový pohled na Generátor ozónu
[/img]