Stránka 1 z 2

usměrnění napájení autorádia

Napsal: 27 srp 2018, 17:27
od renda4
Na zahradě mám autorádio a toroid 12V 200VA může mě někdo nakreslit usměrnění ? Hlavně jaké diody použít a kondenzátor , zatím jedu na https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ifiers.jpg

to s těmi fastony a jeden malej kondenzátor ten graetzův obvod se celkem dost hřeje ale funguje to , bzučí to celkem slabě , ale problém je že rádio je chytré a hned při zapnutí píše něco o low voltage no a pak se to pro to nízké napětí asi po 40min. vypne a já to zas zapnu a pak stále dokola :roll:

Napsal: 27 srp 2018, 17:32
od ok1hga
renda4 píše:to s těmi fastony a jeden malej kondenzátor ten graetzův obvod se celkem dost hřeje ale funguje to , bzučí to celkem slabě , ale problém je že rádio je chytré a hned při zapnutí píše něco o low voltage
. . . a měřil jsi to napětí na elytu ?
kolik je tam naprázdno a kolik při zapnutí rádia ?

Napsal: 27 srp 2018, 17:47
od nekmil
"12V 200VA" a "low voltage" to je mi nějaké divné, tam musí být kolem 17V= a dosti tvrdých.

Napsal: 27 srp 2018, 18:05
od sinclair
Kreslit netřeba.
Vývody sekundáru 12V patří na fastony s vlnovkou, plus usměrňovače je i plusem elektrolytu min. 10.000uF/25V a současně plusem pro rádio přes pojistku, podobně také mínus, ale už bez pojistky.
Nejpravděpodobněji máš ten usměrňovač špatně zapojený - pokud je to nějaká klasická "kostka", neměla by být ani vlažná, natož se hřát.

Napsal: 27 srp 2018, 18:20
od nekmil
No, napájet autorádio +/- 17V není moc dobrý nápad. Zrovna jsem tu měl autorádio které bylo někde v garáži napájeno adaptérem 12V/200mA nestabilizovaných. Tedy na prázdno 17V. No hrálo to nějak divně, nešlo tam skoro nic naladit. Byl to jakýsi žďorb ještě s laděním kondenzátorem s jakýmsi int. obvodem, který asi tím vysokým napětím byl "načatý". Majitel řekl: hoď to pod lis.

Napsal: 27 srp 2018, 18:23
od renda4
Zítra to změřím , tu kostku v ruce neudržím , fastony jsem použil a kondenzátor je myslím 4700uF ale takový drobek ...

Napsal: 27 srp 2018, 18:33
od EKKAR
Kostku přišroubuj na kus hnilíkovýho žebráka, ať se chladí. Nebo ji přitiskni na masivní kus kovu, třeba na nějakej masivní Jäkl nebo i na hladkou plošku na nějaký traverze a podobně - důležitej je dobrej plošnej kontakt, kterej můžeš vylepšit namazáním nějakou vazelínou nebo teplovodivou pastou = přesně tou, co se používá mezi chladiče a procesory PC. A ten tvůj elyt bude pravděpodobně starej a vyschlej, takže si kup několik menších na vyšší napětí - nejlíp takový 1000uF/25V až 2200uF/25V a za ten můstek je zapoj paralelně (všecky + na jedno místo a stejně tak všecky -). Soudím na to podle tý hlášky "Low Voltage" - rádio může mít díky mizerný filtraci na svým napájecím vstupu moc nízkou stejnosměrnou složku (a moc vysokou střídavou = špatná filtrace) a proto píše to co píše a vypíná se po 3/4 hodině ...

Napsal: 27 srp 2018, 18:52
od workhard
V autorádiu je taky kýbl minimálně 2200µ, jestli to spíš není přepětí a univerzální hláška.

Napsal: 27 srp 2018, 18:56
od misocko
a to ze sa ti po 40min vypne je jeho vlastnost, proti vybytiu akumulatora v aute ked vypnes zapalovanie - chyba ti pripojit este jeden kabel od toho radia na plus

Napsal: 27 srp 2018, 19:03
od Achab
Nebo je v můstku vadná dioda a usměrňuje jednocestně. Může se to stát při chybném zapojení.

Napsal: 27 srp 2018, 20:25
od ar196
misocko píše:a to ze sa ti po 40min vypne je jeho vlastnost, proti vybytiu akumulatora v aute ked vypnes zapalovanie - chyba ti pripojit este jeden kabel od toho radia na plus
Přesně tak :wink:

Napsal: 27 srp 2018, 22:13
od ok1hga
renda4 píše:a kondenzátor je myslím 4700uF ale takový drobek ...
a jaký napětí je na něm napsaný ?
pokud je na 16V (to bude jen takový drobek) tak může mít hodně velký svod a tím se zahřívá i ten graetz . . .
. . . ale pozor hrozí exploze toho kondíku !

Napsal: 28 srp 2018, 07:35
od mi-ro
No to by se mu spíše ohřál ten elyt než můstek a šlo by to hodně rychle. A pokud má rádio byť 200W příkonu, tak ztráta na kostce bude při max výkonu (16Ax1,4V) přes 20W. Takže ano, chladit.

Napsal: 29 srp 2018, 16:50
od renda4
Tak jsem raději koupil nový můstek KBPC5010 50A 1000V a 2ks 6800uF /25V
Toroid na prázdno ∿12,8V po usměrnění na prázdno 16,3V a po zapojení autorádia 15,3V myslím, že je to trochu moc to napětí , nu což , ta diodová kostka hřeje , ale ne moc předtím se nedala udržet v ruce , nahážu to do krabice a dám i ten chladič ... Pořád hlásí low voltage snad najdu ten kabel co ještě není zapojený.

Napsal: 29 srp 2018, 17:13
od Ruprecht
A není to "low voltage" zálohovací baterky? Případně nepřipojeného kablíku pro trvalé napájení paměti?