Přepěťové / napěťové špičky v automobilu

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

Přepěťové / napěťové špičky v automobilu

#1 Příspěvek od mpcz »

Zdravím. Modul s Atmelem a stabil. max. in 40V , zabudovaný do koncernového vozu se opakovaně poškodil. Podezření padlo na vliv napěťových špiček v palubní síti automobilu. Teorií a různých příspěvků je na webu spousta, ale konkrétního jsem nic nenašel. Zkusil jsem na napájení napojit paměťový osciloskop (250MHz) s trigrem na 17V a napěťové špičky se podařílo zachytit, ale při trigru 20V už se nestalo nic. Ve střídavém provozu byly všechny instalované spotřebiče, pokud jsem na něco nezapoměl. Závěr z toho mám takový:
- buď měřím blbě nebo
- žádné velké špičky tam nejsou a Atmel odchází z jiného důvodu
Ví prosím někdo o nějaké konkrétní literatuře, která by napomohla k vyřešní tohoto problému? Děkuji, mpcz, 29.8.2018

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#2 Příspěvek od MetalGod »

Hm, jak máš řešený napájení, jeho filtraci? Teoreticky by se tam mohly vyskytovat záporný špičky, možná krátký, možná s relativně malou amplitudou, ale furt dostačující k průrazu, kór, když nemusí bejt dostatečně kvalitní a spolehlivý zemnění a/nebo spínáš (byť jen nepřímo, ale s napájením společným, ideálně měkkým) indukční zátěž (relé aj.) bez antiparalelně zapojený diody.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
Ondra2
Příspěvky: 530
Registrován: 19 bře 2014, 01:00

#3 Příspěvek od Ondra2 »

Študuj, na tohle jsou designované komponenty v autě a přežijí to auto. To ardujíno má po drátech jenom napájení? Nebo ještě někde něco měří? Má na vstupu diodu? Jaká je kapacita na vstupu?

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#4 Příspěvek od mpcz »

Ano, po drátech jenom napájení, c=0.1microF, bez diody. Rád bych ty popisované špičky viděl, tam především směřuje moje snažení. Všude se o nich píše jako o běžném jevu a nikde je nevidím (zatím). mpcz, 29.8.2018

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#5 Příspěvek od Zaky »

Vykašli se na měření, odběr je malý, takže pohoda. V sérii v napájení rezistor, za ním proti zemi jednosměrný transil a kondenzátor a za tím stabilizátor. Takto to nemá důvod odejít. Transil třeba na 18V, to už je dost na to, aby byl mimo vyjímečné špičky nevodivý. Rezistor třeba 10 ohm, pokud to není moc kvůli úbytku při max. odběru napájeného zařízení.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#6 Příspěvek od ZdenekHQ »

Poučit se dá v každém autoradiu. LC člen (dolní propust) na vstupu napájení špičku roztáhne do šířky, zmenší její amplitudu, ale logicky zachová její energii. Vzhledem k šířce/napětí/energii špiček je následně superponované napětí většinou symbolické a ničemu nevadí.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#7 Příspěvek od Kvicala_r »

Jenže LC v tomto případě může být velikostně nepřijatelné. Pokud něco cpu do auta dávám automaticky transil obousměrný cca 27 -* 36V po vzoru automotive věcí a taky podle max dovoleného napájení IC za ním. Nikdy sem už neměl žádný problém, zato moje první výtvory sem musel doplnit o nějaký seriový odpor a zenerku / jiný ochranný člen i v případě 6V instalace na kývačce
Naposledy upravil(a) Kvicala_r dne 30 srp 2018, 18:42, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#8 Příspěvek od ZdenekHQ »

Smazáno, zdvojený příspěvek.
Naposledy upravil(a) ZdenekHQ dne 30 srp 2018, 18:42, celkem upraveno 1 x.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od ZdenekHQ »

Ale tu energii musíš pak někde protopit, jinak se Ti rozlítne ten transil. Leda je toho tak málo, že to vyzáří sám.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Uživatelský avatar
lesana87
Příspěvky: 3296
Registrován: 20 zář 2014, 02:00

#10 Příspěvek od lesana87 »

V autorádiích je to třeba takhle: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... 992#825992

Uživatelský avatar
Kvicala_r
Příspěvky: 3221
Registrován: 19 led 2005, 01:00
Bydliště: Haná / N.J.

#11 Příspěvek od Kvicala_r »

Jo a v některých jednotkách aut nenajdeš žádný elyt, natož takovou hodnotu. Tam je jen dioda pro ochranu proti přepolování a jednosměrný transil za ní, nebo bidirect před ní (pokud je to shotkyna). Specka těch špiček totiž není jen "do plusu", ale i opačná polarita.

Já na té kývačce musel měnit 3x 1458, než sem se dokopal k nějaké ochraně malým seriovým odpoerm a ZD. Pak už byl leta klid. A to byla jen verze s dynamem (mimo zapalovacích cívek) bez větších indukčních zátěží.

Ano i standfardní verze P6SMBxx se většinou s těma hodnotama srovná a přežije. Dnes ty auta mívají i nějaký centrální LOAD DUMP, který ty největší špice pochytá. Znám jednu jednotku, kam se musel nacpat varistor, protože tam ten transil skutečně nepřežil - ale zrovna v tomto (ne evropském) autě tato centrální ochrana nebyla osazena..

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#12 Příspěvek od mpcz »

Děkuji, ochranu jsem udělal z transilu 18V+ 0,1 microF, sériového odporu + dioda proti přepólování a vnější pojistky 250 mA. Zvažuji místo odporu 10 ohm tlumivku, ale mám v krabičce málo místa. Uvidíme, co to udělá s odporem.
Mimo to by mě přece jenom zajímalo, jak zachytit ty špičky v palubní síti. Ví o tom někdo něco? Rád bych, pokud dělám ochranu proti něčemu, věděl jak to vypadá. Děkuji, mpcz, 1.sep.2018

Uživatelský avatar
Zaky
Příspěvky: 6129
Registrován: 30 říj 2010, 02:00
Bydliště: Praha

#13 Příspěvek od Zaky »

Slušný osciloskop schopný zachytávat jednorázové děje s nastavenou úrovní spouštění vysoko nad provozní napětí ti je ukáže. Zvyšuj postupně trig level od nějakých těch 14V, zachycených špiček bude ubývat a až se přestanou zobrazovat ty hodně časté, začni zapínat/vypínat elektro vybavení. Ale dle mého názoru je to pro jednorázový bastl ztráta času, pokud bys vyráběl něco profi do auta sériově, to by byla jiná a hlavně bys musel oměřit fůru aut, aby sis udělal nějakou představu. Největší problém je ochránit zařízení s vysokým odběrem, protože si u něj nemůžeš dovolit ten sériový rezistor, na němž protopíš to, co zachytí transil.
Krátce před tím, než se to rozbilo, tak to ještě fungovalo...

Uživatelský avatar
mpcz
Příspěvky: 32
Registrován: 03 říj 2017, 02:00

#14 Příspěvek od mpcz »

Dík, to už mám za sebou. Trigr jsem měl na 16V, kdy se to naposledy spustilo. Od 20V už se to nespustilo. Slušný osciloskop mám, zkoušel jsem zapnout a vypnout vše, co v autě bylo. Ještě musím promyslet, jak na polapení záporné špičky, pokud tam jsou. Odběr je minimální - cca 3-30 mA, instalací je více a i kdyby byla jen jedna, vyřešit se to musí, že ... mpcz, 1.9.2018

Uživatelský avatar
Celeron
Příspěvky: 16140
Registrován: 02 dub 2011, 02:00
Bydliště: Nový Bydžov

#15 Příspěvek od Celeron »

To je zajímavý, třeba autozapalovačovej adaptér pro napájení navigace TomTom v sobě žádný protiimpulzní ochrany nemá a nikdy nic neodešlo.
Z autozásuvky v kufru Citróna C4 běžně napájím za jízdy modelářskou procesorovou nabíječku Raytronic pro Lipol/Lion/Life/Pb/Nicd/NiMh, odběr do 15A a taky žádnej problém. Dokonce mu nevadí pokles ani pulzy od spínacího magnetu při startování auta. V tom Raytronicu jsem taky žádný ochrany nenašel. Má psáno napájecí napětí 9-18V.
Atmelům vadí když se na vstup dostane napětí už nepatrně větší než napájecí, to odejdou ihned a ochrana ani rychlou šotkou to nezachrání.
Jirka

Proč mi nemůže všechno chodit hned ?!!

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“