Stránka 1 z 6

Přepěťové / napěťové špičky v automobilu

Napsal: 29 srp 2018, 18:57
od mpcz
Zdravím. Modul s Atmelem a stabil. max. in 40V , zabudovaný do koncernového vozu se opakovaně poškodil. Podezření padlo na vliv napěťových špiček v palubní síti automobilu. Teorií a různých příspěvků je na webu spousta, ale konkrétního jsem nic nenašel. Zkusil jsem na napájení napojit paměťový osciloskop (250MHz) s trigrem na 17V a napěťové špičky se podařílo zachytit, ale při trigru 20V už se nestalo nic. Ve střídavém provozu byly všechny instalované spotřebiče, pokud jsem na něco nezapoměl. Závěr z toho mám takový:
- buď měřím blbě nebo
- žádné velké špičky tam nejsou a Atmel odchází z jiného důvodu
Ví prosím někdo o nějaké konkrétní literatuře, která by napomohla k vyřešní tohoto problému? Děkuji, mpcz, 29.8.2018

Napsal: 29 srp 2018, 19:23
od MetalGod
Hm, jak máš řešený napájení, jeho filtraci? Teoreticky by se tam mohly vyskytovat záporný špičky, možná krátký, možná s relativně malou amplitudou, ale furt dostačující k průrazu, kór, když nemusí bejt dostatečně kvalitní a spolehlivý zemnění a/nebo spínáš (byť jen nepřímo, ale s napájením společným, ideálně měkkým) indukční zátěž (relé aj.) bez antiparalelně zapojený diody.

Napsal: 29 srp 2018, 19:39
od Ondra2
Študuj, na tohle jsou designované komponenty v autě a přežijí to auto. To ardujíno má po drátech jenom napájení? Nebo ještě někde něco měří? Má na vstupu diodu? Jaká je kapacita na vstupu?

Napsal: 29 srp 2018, 20:11
od mpcz
Ano, po drátech jenom napájení, c=0.1microF, bez diody. Rád bych ty popisované špičky viděl, tam především směřuje moje snažení. Všude se o nich píše jako o běžném jevu a nikde je nevidím (zatím). mpcz, 29.8.2018

Napsal: 29 srp 2018, 21:30
od Zaky
Vykašli se na měření, odběr je malý, takže pohoda. V sérii v napájení rezistor, za ním proti zemi jednosměrný transil a kondenzátor a za tím stabilizátor. Takto to nemá důvod odejít. Transil třeba na 18V, to už je dost na to, aby byl mimo vyjímečné špičky nevodivý. Rezistor třeba 10 ohm, pokud to není moc kvůli úbytku při max. odběru napájeného zařízení.

Napsal: 30 srp 2018, 18:15
od ZdenekHQ
Poučit se dá v každém autoradiu. LC člen (dolní propust) na vstupu napájení špičku roztáhne do šířky, zmenší její amplitudu, ale logicky zachová její energii. Vzhledem k šířce/napětí/energii špiček je následně superponované napětí většinou symbolické a ničemu nevadí.

Napsal: 30 srp 2018, 18:26
od Kvicala_r
Jenže LC v tomto případě může být velikostně nepřijatelné. Pokud něco cpu do auta dávám automaticky transil obousměrný cca 27 -* 36V po vzoru automotive věcí a taky podle max dovoleného napájení IC za ním. Nikdy sem už neměl žádný problém, zato moje první výtvory sem musel doplnit o nějaký seriový odpor a zenerku / jiný ochranný člen i v případě 6V instalace na kývačce

Napsal: 30 srp 2018, 18:40
od ZdenekHQ
Smazáno, zdvojený příspěvek.

Napsal: 30 srp 2018, 18:41
od ZdenekHQ
Ale tu energii musíš pak někde protopit, jinak se Ti rozlítne ten transil. Leda je toho tak málo, že to vyzáří sám.

Napsal: 30 srp 2018, 19:18
od lesana87
V autorádiích je to třeba takhle: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... 992#825992

Napsal: 30 srp 2018, 20:05
od Kvicala_r
Jo a v některých jednotkách aut nenajdeš žádný elyt, natož takovou hodnotu. Tam je jen dioda pro ochranu proti přepolování a jednosměrný transil za ní, nebo bidirect před ní (pokud je to shotkyna). Specka těch špiček totiž není jen "do plusu", ale i opačná polarita.

Já na té kývačce musel měnit 3x 1458, než sem se dokopal k nějaké ochraně malým seriovým odpoerm a ZD. Pak už byl leta klid. A to byla jen verze s dynamem (mimo zapalovacích cívek) bez větších indukčních zátěží.

Ano i standfardní verze P6SMBxx se většinou s těma hodnotama srovná a přežije. Dnes ty auta mívají i nějaký centrální LOAD DUMP, který ty největší špice pochytá. Znám jednu jednotku, kam se musel nacpat varistor, protože tam ten transil skutečně nepřežil - ale zrovna v tomto (ne evropském) autě tato centrální ochrana nebyla osazena..

Napsal: 01 zář 2018, 18:36
od mpcz
Děkuji, ochranu jsem udělal z transilu 18V+ 0,1 microF, sériového odporu + dioda proti přepólování a vnější pojistky 250 mA. Zvažuji místo odporu 10 ohm tlumivku, ale mám v krabičce málo místa. Uvidíme, co to udělá s odporem.
Mimo to by mě přece jenom zajímalo, jak zachytit ty špičky v palubní síti. Ví o tom někdo něco? Rád bych, pokud dělám ochranu proti něčemu, věděl jak to vypadá. Děkuji, mpcz, 1.sep.2018

Napsal: 01 zář 2018, 20:20
od Zaky
Slušný osciloskop schopný zachytávat jednorázové děje s nastavenou úrovní spouštění vysoko nad provozní napětí ti je ukáže. Zvyšuj postupně trig level od nějakých těch 14V, zachycených špiček bude ubývat a až se přestanou zobrazovat ty hodně časté, začni zapínat/vypínat elektro vybavení. Ale dle mého názoru je to pro jednorázový bastl ztráta času, pokud bys vyráběl něco profi do auta sériově, to by byla jiná a hlavně bys musel oměřit fůru aut, aby sis udělal nějakou představu. Největší problém je ochránit zařízení s vysokým odběrem, protože si u něj nemůžeš dovolit ten sériový rezistor, na němž protopíš to, co zachytí transil.

Napsal: 01 zář 2018, 20:45
od mpcz
Dík, to už mám za sebou. Trigr jsem měl na 16V, kdy se to naposledy spustilo. Od 20V už se to nespustilo. Slušný osciloskop mám, zkoušel jsem zapnout a vypnout vše, co v autě bylo. Ještě musím promyslet, jak na polapení záporné špičky, pokud tam jsou. Odběr je minimální - cca 3-30 mA, instalací je více a i kdyby byla jen jedna, vyřešit se to musí, že ... mpcz, 1.9.2018

Napsal: 01 zář 2018, 23:22
od Celeron
To je zajímavý, třeba autozapalovačovej adaptér pro napájení navigace TomTom v sobě žádný protiimpulzní ochrany nemá a nikdy nic neodešlo.
Z autozásuvky v kufru Citróna C4 běžně napájím za jízdy modelářskou procesorovou nabíječku Raytronic pro Lipol/Lion/Life/Pb/Nicd/NiMh, odběr do 15A a taky žádnej problém. Dokonce mu nevadí pokles ani pulzy od spínacího magnetu při startování auta. V tom Raytronicu jsem taky žádný ochrany nenašel. Má psáno napájecí napětí 9-18V.
Atmelům vadí když se na vstup dostane napětí už nepatrně větší než napájecí, to odejdou ihned a ochrana ani rychlou šotkou to nezachrání.