Stránka 1 z 4

Výkonový dvoupólový přepínač

Napsal: 13 zář 2018, 22:17
od Denmer
Zdravím,

sháním dvoupólový přepínač se střední polohou bez aretace se zatížitelností alespoň 12 VDC/50 A, takový, jaký lze vidět níže na obrázku, jenže tento má jmenovitý proud pouze 16 A, 250 V. Výkonnější se mi bohužel nedaří najít. Nemusí být kolébkový, důležitá je vlastnost: bez aretace.

Věděl by někdo o něčem? Případně jak dlouho by asi tak vydržel při tomto zatížení 12 VDC/50 A? Díky!

Napsal: 13 zář 2018, 22:36
od Celeron
Obávám se, že na takovej proud nic není. Nejjednodušší by asi bylo použít spínání s FETama a drobotinou kolem.

Napsal: 13 zář 2018, 22:41
od rnbw
50A DC je masaker, to sa neda spinat takymto malym spinacom.

Napsal: 13 zář 2018, 22:50
od Crifodo
V takové velikosti na to zapomeň, i těch 16A střídavých je pro tenhle typ dlouhodobě problémová hodnota.
Podívej se jak vypadají vačkové přepínače pro 40A nebo ještě líp 63A, těm bych to už spíš věřil. Vypínání ss proudu je prekérní.
https://www.obzor.cz/eshop/vackovy-spinac-vsn-63-a

Napsal: 13 zář 2018, 23:01
od Yarda1
Co tím chceš spínat? Já bych hledal něco do aut, tam mohou být takové proudy. Ale tipnul bych si, že nic vhodného nenajdeš.

Napsal: 13 zář 2018, 23:16
od Dikobraz
Zdravím, 20Ampérové třeba tady: http://www.hadex.cz/l396-tlacitko-koleb ... ol-12v20a/

Napsal: 13 zář 2018, 23:46
od tomasjedno
rnbw píše:50A DC je masaker, to sa neda spinat takymto malym spinacom.
Spínat ještě možná, ale rozpínat :heat:

Napsal: 13 zář 2018, 23:59
od Denmer
Tak to vypadá, že budu muset použít relátka z auta s velkou proudovou zátížitelnosti. To není problém, ale myslel jsem, že to nebude potřeba.
Dikobraz píše:Zdravím, 20Ampérové třeba tady: http://www.hadex.cz/l396-tlacitko-koleb ... ol-12v20a/
Díky, ale při 50 A by to asi dlouho nevydrželo..

Spínat s tím chci DC motor na 12 V, Pmax. 700 W, takže přeci jen nějaký výkon (resp. příkon)..

Napsal: 14 zář 2018, 01:49
od EKKAR
Uvědom si - máš to stejnosměr, vytaženej oblouk na kontaktech je souvislej, jen tak ho nepřetrhneš, to se ti spíš upálej kontakty. Dej tam dvě a dvě automobilový relátka DO SÉRIE (cívky paralelně, ale kontakty za sebe), abys to rozpínal na víc místech naráz. A pokud neseženeš relata na 70A, abys měl rezervu i v proudový zatížitelnosti, tak místo každýho jednoho s nominálem 70A musíš dát aspoň dva kusy s proudem 30A paralelně ... jinak z toho budeš mít akorát velký jiskřiště a BUM!!!!

Napsal: 14 zář 2018, 02:16
od workhard
12V není zase taková trága, jedno autorelé s odpovídajícím proudem bude stačit. Tedy vlastně dvě, mno jestli to má fungovat jako reverzace, tak teda čtyři a EKKAR má zase pravdu :D

Napsal: 14 zář 2018, 05:06
od EKKAR
Vono jako Ekkar by na to taky koukal jak větef do pařezu, ale jednak si vzpomněl, jak velký kontakty má trakční kontrolér na klasický odporově regulovaný elektrický mašině pro stejnosměrný napětí 3000V, kde proud do jedný motorový skupiny běžně dosahuje 500A, a k tomu si ještě uvědomil, že ten kontrolér má kolem kontaktů i umístěný elektromagnety, vzduchový trysky a pak taky zhášecí komory se stěnama ze sklotextitu cca 1cm tlustýho - a že do nich bejvají vyfouknutým obloukem vytaženým při rozpínání vypálený díry jak desetikoruna ... Prostě stejnosměr je sfiňa, je lepší ho spínat bezdotykově v pevný fázi, dvě IRFZ44 nebo 46 v paralelu ti v pohodě sepnou 60A... a na rozdíl od mechanickejch dotyků ten proud i zase rozpojej bez velkýho trápení se s obloukem a vopalováním kontaktů do pecek ...

Napsal: 14 zář 2018, 05:44
od MetalGod
Zas ale nevíš, jestli těch 50A je maximální proud, nebo jestli to není jen proud jmenovitej, dáš tam 600W v motoru/žárovkách a budeš se divit, až z IRFZ zůstanou jen nožičky, kdy při dostatečně tvrdým zdroji a pořádný mědi mezi tím proteče mžikově třeba i víc jak desetinásobnej proud. Stačí se podívat na kontakty spínače u menšího startéru, nebo relé navijáku ;).
Pokud se jedná o zátěž, kde hrozej výrazný proudový špičky, hodil bych tam dva kousky tohohle - ten jen tak neupečeš :twisted:. A není nijak drahej. Ovládat ho můžeš klidně tou kolíbkou, co máš nahoře.

Napsal: 14 zář 2018, 09:02
od Crifodo
Se střední polohou bez aretace - tím je myšleno, že střední poloha je stabilní a ty krajní fungujou jako dočasné po dobu držení?
pokud ano, tak ty přepínače OBZOR mají i provedení R, říkají tomu spínač se samočinným vratným pohybem. Varianta s klidovou střední a krajními dočasnými se označuje R812 v jejich katalogu (strana 10)
https://www.obzor.cz/files/katalogy_let ... cz_web.pdf
Pro přepínač VSN40 (50A bez krytu) je uveden krátkodobý výdržný proud 900A, pro VSN63 je 1200A.

Napsal: 14 zář 2018, 09:12
od danhard
Na takovej účel mám štangli IRFPS3810 :D

Napsal: 14 zář 2018, 14:29
od ZdenekHQ
Když jsem si hrál s elektrickou čtyřkolkou, skončil jsem taky u fetů. Relátka se postupně různě tavila a opalovala.

Není nic zajímavějšího, než když má motor reverz přes kolébkový přepínač a dítě se rozhodne, že ho za jízdy dopředu přepne na reverz při šešlápnutým "plynu". To se pak můžeme bavit o jiných proudech než provozních . O mém nadávání raději ne.