Stránka 1 z 4

regulator otacek ventilatoru peugeot 306

Napsal: 22 zář 2018, 10:49
od Jamesbond007cz
dobry den,

nasel jsem schema zapojeni regulatoru otacek ventilatoru pomoci 2x BDX66C se zpetnou vazbou, namisto puvodni regulace ktera odesla do kremikoveho nebe.

ze schema vsak neni citelne jaky odpor a kondenzator je pouzit.

je tato shema pouzitelna nebo radeji neco jineho?

Napsal: 22 zář 2018, 12:10
od masar
Je to jakási kombinace prahového spínače s lineárním (ztrátovým) regulátorem. Konstrukci vymýšleli tihle amatéři systémem pokus-omyl.
Já bych tohle raději neaplikoval. :wink:

Napsal: 22 zář 2018, 12:31
od MetalGod
Nevím, jakej ten větrák má příkon, ale rozhodně použij PWM regulátor.

Napsal: 22 zář 2018, 12:41
od Jamesbond007cz
BDX66C je PNP tranzistor a vsude ve forech je prave tento. reguluje se jinak nez na pwm potrebny NPN. nemeril jsem protekajici proud, ale nabehovy je dost vysoky.

Navic chtel jsem zachovat originalni ovladani regulace

Napsal: 22 zář 2018, 13:24
od masar
Pokud chceš, aby někdo poradil s návrhem regulátoru, je vhodné sem dát to originální schema ovládání regulace. Je to ten čtyřstupňový přepínač nebo jak?
:wink:

Napsal: 22 zář 2018, 13:51
od MetalGod
1) Na PWM můžeš použít jak NPN, tak i PNP, (se změnou zapojení konce) i když by byl lepší MOSFET kvůli nižším ztrátám (menší chladič, vyšší maximální otáčky)
2) Pokud je původní regulace potenciometrem, nebo přepínačem, co přepíná předřadníky, je vcelku jedno, s PWM lze zachovat
3) Dost vysokej proud je relativní pojem. Prostě proud protejkající motorem (byť už roztočeným) změř.

Napsal: 22 zář 2018, 13:59
od Kremik
V uvedeném schématu je chyba. R5 (10k) má být zapojen na bázi Q3, ne na Q2. Jinak by to asi chodilo, ale trandy budou topit.

Napsal: 22 zář 2018, 14:19
od masar
Ta chyba bude spíš v typu vodivosti Q3.
Jinak tranzistory jsou vybaveny chladičem a tak nejsou v rozporu s funkcí topení. :wink:
edit: Ale to by taky nefungovalo, kdo ví, jak to ve skutečnosti je. Myslím, že další neúspěšný pokus o revezní inženýring je tady.

Napsal: 22 zář 2018, 16:42
od danyel
Není jednoduší navštívit vrakoviště a obětovat 100-200Kč?Nebo navštívit peugeot-club.com.Tam se oprava řešila vícekrát.

Napsal: 22 zář 2018, 17:39
od Jamesbond007cz
masar píše:Pokud chceš, aby někdo poradil s návrhem regulátoru, je vhodné sem dát to originální schema ovládání regulace. Je to ten čtyřstupňový přepínač nebo jak?
:wink:
puvodni regulace byla zalita do nejakeho sajrajtu a zachranit slo jen chladic v kterem mam nyni 2x BDX66C.

Puvodni regulaci jsem vypalil horakem. je to linearni regulace. proste jen potenciometr

Napsal: 22 zář 2018, 18:26
od Jamesbond007cz
masar píše:Ta chyba bude spíš v typu vodivosti Q3.
Jinak tranzistory jsou vybaveny chladičem a tak nejsou v rozporu s funkcí topení. :wink:
edit: Ale to by taky nefungovalo, kdo ví, jak to ve skutečnosti je. Myslím, že další neúspěšný pokus o revezní inženýring je tady.
zameril bych se na jen na Q4+5, R5 a C2 popripade jine schema se spetnou vazbou

Napsal: 22 zář 2018, 18:39
od masar
Ale tam žádná zpětná vazba není. Ty tam nějakou vidíš?
A co od té zpětné vazby (pokud by tam byla) očekáváš?
:wink:

Napsal: 22 zář 2018, 19:16
od Jamesbond007cz
masar píše:Ale tam žádná zpětná vazba není. Ty tam nějakou vidíš?
A co od té zpětné vazby (pokud by tam byla) očekáváš?
:wink:
R5 neni na zpetnou vazbu? pro udržení nastavených otáček?

Napsal: 22 zář 2018, 19:23
od masar
Ne. Ten je, jak už jsem psal, v obvodu prahového spínače relé, které má po dosažení určitých otáček překlenout regulační tranzistory a ventilátor pak jede na max. otáčky.
Ovšem pokud má někdo jiný výklad... :wink:

Napsal: 22 zář 2018, 19:39
od Jamesbond007cz
masar píše:Ne. Ten je, jak už jsem psal, v obvodu prahového spínače relé, které má po dosažení určitých otáček překlenout regulační tranzistory a ventilátor pak jede na max. otáčky.
Ovšem pokud má někdo jiný výklad... :wink:
no neco takoveho. puvodni regulator uz neexistuje protoze peugeot to ma jinak nez citroen, a ja nasel nejake schema na xaru. mam pazouta a tudiz celkova regulace se musi postavit znova